Gå til innhold

Folat mangel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en stor folat mangel ( under 5). Tok tilskudd i ca 3 -4 uker (veksla mellom 1-2 mg daglig)

Så har jeg ikke tatt tilskudd igjen på en måned. Tror dere jeg fortsatt har betydelig mangel som kan være symptom givende da? Har ikke noe folat i kosten per nå 

Anonymkode: 01730...b6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

(Ja jeg skal ta blodprøver. Vil bare høre om hva folk tenker eller evt egne erfaring)

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke hvorfor du ikke har noe folat i kosten?? 

Anonymkode: 05746...705

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor du ikke har noe folat i kosten?? 

Anonymkode: 05746...705

Jeg trenger ikke detaljere om sykdommen min her og hvorfor alt ting.  Kanskje folk bare kan svare på det folk spør om heller . Det var et enkelt spørsmål i åpningsinnlegget :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja du har nok fremdeles mangel. Antar set er du som lagde tråd her tidligere og ikke gadd ta medisinene d ine, da får du tilslutt alvorlige helseproblemer. 

Anonymkode: 7bd72...459

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja du har nok fremdeles mangel. Antar set er du som lagde tråd her tidligere og ikke gadd ta medisinene d ine, da får du tilslutt alvorlige helseproblemer. 

Handler ikke om å ikke gidde:) kan vi bare holde oss til det jeg spør om vær så snill.

burde ikke nivåene og symptomene ha blitt bedre etter noen ukers påfyll , eller kunne man fortsatt ha symptomer da og at de har blitt enda verre etter et opphold igjen ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde en stor folat mangel ( under 5). Tok tilskudd i ca 3 -4 uker (veksla mellom 1-2 mg daglig)

Så har jeg ikke tatt tilskudd igjen på en måned. Tror dere jeg fortsatt har betydelig mangel som kan være symptom givende da? Har ikke noe folat i kosten per nå 

Tilskudd i 3-4 uker, og så ikke noe tilskudd på en måned etter stor folatmangel, tilsier at du absolutt kan ha mangel nå ja. Jeg måtte stå på høye doser ti 3-4 måneder for å få opp igjen verdiene mine nok, og må ta reseptfritt tilskudd nå etterpå. Hvorfor har du ikke tatt tilskudd mer enn i 4 uker, spesielt når du vet at du ikke har folat i kosten?

AnonymBruker
Skrevet

Nivået kan ha blitt høyere enn da du målte sist, men basert på egen erfaring med folatmangel vil jeg gjette på at du fremdeles lå under ønsket nivå da du sluttet på tilskuddet, og er på vei nedover nå. Du har tatt for lite folat i for kort tid til å ha bygget deg opp til det nivået man bør ligge på. 

Anonymkode: d6238...4b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Handler ikke om å ikke gidde:) kan vi bare holde oss til det jeg spør om vær så snill.

burde ikke nivåene og symptomene ha blitt bedre etter noen ukers påfyll , eller kunne man fortsatt ha symptomer da og at de har blitt enda verre etter et opphold igjen ?

Jo det handler om å gidde.  Å svegle et par tabletter for dagen er fort gjort. Det kan ta mange måneder å få opp nivåene, og så må de holdes oppe også.

Skrevet

Jeg må gå konstant på tilskudd for å ikke få folatmangel, selv med fokus på folat i kosten. Vil derfor tro du må ha mer tilskudd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nivået kan ha blitt høyere enn da du målte sist, men basert på egen erfaring med folatmangel vil jeg gjette på at du fremdeles lå under ønsket nivå da du sluttet på tilskuddet, og er på vei nedover nå. Du har tatt for lite folat i for kort tid til å ha bygget deg opp til det nivået man bør ligge på. 

Ok takk :)  jeg føler meg verre nå enn jeg gjorde før jeg starta første gangen. Så bare derfor jeg lurer litt, gir ikke helt mening at det skulle være verre nå bare, siden jeg tross alt har tatt noe tilskudd i mellomtiden :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har flere tilstander så er litt vanskelig for meg å vite hva som eventuelt kan skyldes folat og ikke. Hvor lavt må det ligge for at det skal være symptomgivende, vet du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har flere tilstander så er litt vanskelig for meg å vite hva som eventuelt kan skyldes folat og ikke. Hvor lavt må det ligge for at det skal være symptomgivende, vet du?

Det er individuelle forskjeller, ikke minst hvis man har andre tilstander i tillegg. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke med akkurat folat, men ved andre mangler jeg har hatt med veldig lavt nivå har det tatt ca et halvår før det har blitt helt optimalt.

Anonymkode: a4a67...01a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Man bør jo stå på tilskudd noen måneder også ta en kontrollmåling. Er det høyt nok da så kan du ta vedlikeholdsdoser. I og og med at du ikke får i deg folat via kost er det jo desto viktigere å ta tilskudd. Vitaminer og mineraler, aminosyrer osv er jo essensielt for at kroppen skal fungere optimalt på cellenivå og særs om du har helseproblemer i bunn.

Anonymkode: 9c1a0...f79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...