AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Har prøvd å rydde litt idag, begynte med klærne mine ( vi er en fam på fire, så det samler seg opp) Jeg har laget til en pose med sengetøy som var hullete og noen klær jeg ikke har brukt, og som jeg ikke får solgt. MEN, det monner så lite....vil liksom ha det enklere og ryddigere hjemme. Føler liksom ikke helt hva som skal til for å komme dit...noen gode råd? Har ikke sånn overflod med klær heller...men alt i alt syns jeg vi har det fullt. Og i bodene....mannen vil ikke kaste noenting, så der kan jeg ikke rydde. hilsen tobarnsmamma i overgangsalderen....:) Anonymkode: 6c6c8...912
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har prøvd å rydde litt idag, begynte med klærne mine ( vi er en fam på fire, så det samler seg opp) Jeg har laget til en pose med sengetøy som var hullete og noen klær jeg ikke har brukt, og som jeg ikke får solgt. MEN, det monner så lite....vil liksom ha det enklere og ryddigere hjemme. Føler liksom ikke helt hva som skal til for å komme dit...noen gode råd? Har ikke sånn overflod med klær heller...men alt i alt syns jeg vi har det fullt. Og i bodene....mannen vil ikke kaste noenting, så der kan jeg ikke rydde. hilsen tobarnsmamma i overgangsalderen....:) Anonymkode: 6c6c8...912 Da sier du at dere trenger bodene til oppbevaring av andre ting, og så får mannen din leie seg et minilager eller noe til alt rælet. Regner med at ungene har klær og ting de har vokst fra, og ikke bruker, så det kan du også kvitte deg med. Kast det som er utslitt, gi bort det som fortsatt er i grei stand. Egentlig handler det å få - og ha - det ryddig, om tre ting: 1) Kvitt deg med det som er overflødig. Dette er kanskje den største og vanskeligste delen for mange, men alt som er ødelag/slitt, ikke passer lenger og ikke brukes/ikke lenger har noen funksjon, kastes, gis vekk eller selges. 2) Alle ting skal ha sin faste plass. Her må man kanskje bruke litt tid på å finne ut hva som fungerer, ting som er i hyppig bruk bør "bo" der de brukes. F.eks. en nøkkelskål eller knagg i gangen, en boks eller kurv til fjernkontrollene i nærheten av TV-benken osv. Lag gode og funksjonelle oppbevaringsløsninger. 3) Gode rutiner. Alle ting som har vært brukt, ryddes tilbake til sin faste plass når man er ferdig med det. Skitne kopper, tallerker og bestikk går i oppvaskmaskinen. Skitne klær går i skittentøykurven, ikke på gulvet på badet. Klær som kan brukes en gang til, henges på en knagg eller kleshenger på soverommet. Leker legges på plass i lekekurven. Mitt personlige tips til slutt er å alltid sørge for at kjøkkenet er ryddig og benkene tørket av før jeg legger meg, morgenen går så mye lettere når kjøkkenet er ryddig. Anonymkode: 24c18...2e7 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Da sier du at dere trenger bodene til oppbevaring av andre ting, og så får mannen din leie seg et minilager eller noe til alt rælet. Regner med at ungene har klær og ting de har vokst fra, og ikke bruker, så det kan du også kvitte deg med. Kast det som er utslitt, gi bort det som fortsatt er i grei stand. Egentlig handler det å få - og ha - det ryddig, om tre ting: 1) Kvitt deg med det som er overflødig. Dette er kanskje den største og vanskeligste delen for mange, men alt som er ødelag/slitt, ikke passer lenger og ikke brukes/ikke lenger har noen funksjon, kastes, gis vekk eller selges. 2) Alle ting skal ha sin faste plass. Her må man kanskje bruke litt tid på å finne ut hva som fungerer, ting som er i hyppig bruk bør "bo" der de brukes. F.eks. en nøkkelskål eller knagg i gangen, en boks eller kurv til fjernkontrollene i nærheten av TV-benken osv. Lag gode og funksjonelle oppbevaringsløsninger. 3) Gode rutiner. Alle ting som har vært brukt, ryddes tilbake til sin faste plass når man er ferdig med det. Skitne kopper, tallerker og bestikk går i oppvaskmaskinen. Skitne klær går i skittentøykurven, ikke på gulvet på badet. Klær som kan brukes en gang til, henges på en knagg eller kleshenger på soverommet. Leker legges på plass i lekekurven. Mitt personlige tips til slutt er å alltid sørge for at kjøkkenet er ryddig og benkene tørket av før jeg legger meg, morgenen går så mye lettere når kjøkkenet er ryddig. Anonymkode: 24c18...2e7 Tusen takk for mange gode råd. Skal finne mer som jeg kan levere på gjenbruksbutikken...har også to sjal som jeg aldri har brukt. ts Anonymkode: 6c6c8...912
senior Skrevet 20 timer siden #4 Skrevet 20 timer siden (endret) Her kjenner jeg meg godt igjen, og det gjelder ikke bare klær . . . Endret 20 timer siden av senior
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #5 Skrevet 20 timer siden Rydd i boden når mannen ikke er hjemme. Kvitt deg med ting du vet han ikke merker at er der/som ikke brukes. Dette var taktikken til meg og min mor, min far er oppvokst med dårlig råd og en gjerrig far, og tok vare på masse ræl. Han merket ikke at ting forsvant når det uansett ikke brukes, men det var behagelig for han at det ble mer plass og system. Så et tips hvis du ikke vil gå til krig for bodplass😆 Anonymkode: 4812a...c53 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #6 Skrevet 20 timer siden Du må bare kaste i skjul. Han vil neppe merke det For dine egne klær så må du prøve alle klær. Det som ikke passer eller er fint gir du til Fretex Å selge klær gir minimalt med penger. Mer styr enn det er verdt. Anonymkode: 173fb...6ca
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #7 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har prøvd å rydde litt idag, begynte med klærne mine ( vi er en fam på fire, så det samler seg opp) Jeg har laget til en pose med sengetøy som var hullete og noen klær jeg ikke har brukt, og som jeg ikke får solgt. MEN, det monner så lite....vil liksom ha det enklere og ryddigere hjemme. Føler liksom ikke helt hva som skal til for å komme dit...noen gode råd? Har ikke sånn overflod med klær heller...men alt i alt syns jeg vi har det fullt. Og i bodene....mannen vil ikke kaste noenting, så der kan jeg ikke rydde. hilsen tobarnsmamma i overgangsalderen....:) Anonymkode: 6c6c8...912 Gå gjennom lagringsplass slik at det blir fordelt plass til fellesting, samt en plass til hver som bor der, så får den enkelte selv velge hva de vil beholde. Samme med skap og skuffer. Hver person får ansvar for sin del og hvordan de vil ha det der. (eventuelt kan dere bli enig om at boden er mannens og der skal alt hans være, så overtar dere andre skap inne som han hadde. Da er det bare å åpne døra og kaste ting inn. Ute av syne osv...) Dere må kunne komunisere om hvordan fordele den tilgjengelige plassen dere har, og hvordan dere i felleskap skal organsiere det slik at det er oversiktlig for alle. Anonymkode: 0e1e6...f03 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #8 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har prøvd å rydde litt idag, begynte med klærne mine ( vi er en fam på fire, så det samler seg opp) Jeg har laget til en pose med sengetøy som var hullete og noen klær jeg ikke har brukt, og som jeg ikke får solgt. MEN, det monner så lite....vil liksom ha det enklere og ryddigere hjemme. Føler liksom ikke helt hva som skal til for å komme dit...noen gode råd? Har ikke sånn overflod med klær heller...men alt i alt syns jeg vi har det fullt. Og i bodene....mannen vil ikke kaste noenting, så der kan jeg ikke rydde. hilsen tobarnsmamma i overgangsalderen....:) Anonymkode: 6c6c8...912 Hva har overgangsalderen med saken å gjøre? Anonymkode: ef266...3e0
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #9 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har prøvd å rydde litt idag, begynte med klærne mine ( vi er en fam på fire, så det samler seg opp) Jeg har laget til en pose med sengetøy som var hullete og noen klær jeg ikke har brukt, og som jeg ikke får solgt. MEN, det monner så lite....vil liksom ha det enklere og ryddigere hjemme. Føler liksom ikke helt hva som skal til for å komme dit...noen gode råd? Har ikke sånn overflod med klær heller...men alt i alt syns jeg vi har det fullt. Og i bodene....mannen vil ikke kaste noenting, så der kan jeg ikke rydde. hilsen tobarnsmamma i overgangsalderen....:) Anonymkode: 6c6c8...912 Hello, du er meg. Tror kanskje sistenevnte gjør at det føles som kaos selv om det er normalt. Jeg har aldri tid til å holde hodet over vannet med organisering av hjemmet. En dag...en dag skal jeg få det... tar det da 😛 Anonymkode: 6c1da...e23
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #10 Skrevet 18 timer siden Årdstids-garderobe? Så ihvertfall halvparten er pakket ned hele tiden. Eller kapselgarderobe . Mange videor på youtube om dette. Anonymkode: 5ec9a...817 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Skrevet 18 timer siden Det som gjorde størst forskjell her var at jeg ble flink til å rydde bort vinterklær og sommerklær i de ulike sesongene. Ikeabagger med glidelås og merke de med innhold. At bodene er fulle må bare tas opp at er uaktuelt, har man spart på noe i over 2-5 år uten å trenge det så er det på tide å kvitte seg med det. Anonymkode: 51845...4f7 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #12 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva har overgangsalderen med saken å gjøre? Anonymkode: ef266...3e0 Det kan jeg fortelle deg. Det er fordi det skjer noe med den mentale evnene til å håndtere en million ulike ting. Oftest da i samme alder som man kanskje følger opp meget aktive barn i slutten på barneskolen eller ungdomsskole feks. Akkurat der at man ikke har helt barnefri enda, men ikke helt som da eneste ansvar var bhg heller. De er ikke helt store nok til å ha fullt ansvar for Spond selv og klare å være der de skal når de skal, men store nok til at en 2-3 barn har to-tre ulike steder og tider de skal være hver ettermiddag. Sammen med en hjerne som merker hormonskifter og mindre energi tilgjengelig, så blir slikt som et rotete klesskap og alle tingene en familie på 4-5 klarer å dra samme over årene bare uhåndterlig. Eller bevis på kaoset. For min del er ikke skapene kaos, men livet er heeeeftig i organisering av andre i tillegg til egen jobb. Gikk fint det for ti år siden, både fordi barna var små og ikke så tids-krevende, men også fordi jeg kjenner den mentale kapasiteten dessverre er ganske annerledes. Jeg er 45. Raskt google søk som er spot on: Sitat Perimenopause triggers significant fluctuations in estrogen and progesterone, directly altering brain function. This frequently causes "brain fog" (memory lapses and poor concentration) and emotional shifts like anxiety, irritability, or low mood. These cognitive and mental capacity changes are usually temporary and distinct from dementia. Så helt normalt å få lettere overload i perimenopause og menopause. Jævla dritt irriterende også for å være ærlig. Men det var derfor jeg skulle fått barna tidlig i 20 årene, sånn egentlig. De skulle ha flyttet ut innen nå, sier seg jo selv. Men så ble det ikke helt slik da. Og det er mange av oss, som skal gjennom ganske krevende år når dette times med kravene fra familien AS, og jammen har man gjerne klart å komme seg opp i gode og viktige stillinger i arbeidslivet også som krever sitt. Det.kan.bli.for.mye. Og da er det bare for mye klær i skapet og for mange sengesett, et desperat rop om hjelp i opplevelsen av kaos. Anonymkode: 6c1da...e23 1 4
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #13 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det kan jeg fortelle deg. Det er fordi det skjer noe med den mentale evnene til å håndtere en million ulike ting. Oftest da i samme alder som man kanskje følger opp meget aktive barn i slutten på barneskolen eller ungdomsskole feks. Akkurat der at man ikke har helt barnefri enda, men ikke helt som da eneste ansvar var bhg heller. De er ikke helt store nok til å ha fullt ansvar for Spond selv og klare å være der de skal når de skal, men store nok til at en 2-3 barn har to-tre ulike steder og tider de skal være hver ettermiddag. Sammen med en hjerne som merker hormonskifter og mindre energi tilgjengelig, så blir slikt som et rotete klesskap og alle tingene en familie på 4-5 klarer å dra samme over årene bare uhåndterlig. Eller bevis på kaoset. For min del er ikke skapene kaos, men livet er heeeeftig i organisering av andre i tillegg til egen jobb. Gikk fint det for ti år siden, både fordi barna var små og ikke så tids-krevende, men også fordi jeg kjenner den mentale kapasiteten dessverre er ganske annerledes. Jeg er 45. Raskt google søk som er spot on: Så helt normalt å få lettere overload i perimenopause og menopause. Jævla dritt irriterende også for å være ærlig. Men det var derfor jeg skulle fått barna tidlig i 20 årene, sånn egentlig. De skulle ha flyttet ut innen nå, sier seg jo selv. Men så ble det ikke helt slik da. Og det er mange av oss, som skal gjennom ganske krevende år når dette times med kravene fra familien AS, og jammen har man gjerne klart å komme seg opp i gode og viktige stillinger i arbeidslivet også som krever sitt. Det.kan.bli.for.mye. Og da er det bare for mye klær i skapet og for mange sengesett, et desperat rop om hjelp i opplevelsen av kaos. Anonymkode: 6c1da...e23 Jeg føler meg så sett og hørt og forstått. Anonymkode: 5ec9a...817 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #14 Skrevet 18 timer siden Når jeg rydder så kaster/selger jeg det jeg vet at jeg ikke kommer til å bruke igjen. Ofte er ikke dett så mye at det synes. Men jeg plukker også bort det jeg er usikker på og lagrer et annet sted. Hvis jeg ikke har funnet fram noe av dette igjen innen neste rydde runde havner også det i kaste/ selge haugen. Synes det er en grei måte å gjøre det på for da trenger jeg ikke bruke så lang tid å tenke på alt, det er jo en angre mulighet. Anonymkode: 5996d...977 1 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #15 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du må bare kaste i skjul. Han vil neppe merke det For dine egne klær så må du prøve alle klær. Det som ikke passer eller er fint gir du til Fretex Å selge klær gir minimalt med penger. Mer styr enn det er verdt. Anonymkode: 173fb...6ca Du borger for en dårlig mentalitet. Mannen vil merke det. Og å selge eller gi bort klær er mye bedre for miljøet en å bare kaste-kaste-kaste. Anonymkode: 874ee...387
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #16 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du borger for en dårlig mentalitet. Mannen vil merke det. Og å selge eller gi bort klær er mye bedre for miljøet en å bare kaste-kaste-kaste. Anonymkode: 874ee...387 Det kommer ann på mannen. Min mor har holdt på med slik kasting i skjul i årevis. Min far vet jo ikke hvor han har gammelt skrot. Mye av disse tingene har han glemt. Er jo selvsagt ikke hva som helst som kan kastes i smug, må jo kjenne vedkommende såpass at mann vet hva som er skrot og ikke. En del menn har desverre store utfordringer med å kvitte seg med skrot, min far er av typen som samler på sko som er ødelagt, hullete t-skjorter, for små klær fra 40 år tilbake i tiden osv. Umulig å få han til å kaste ting som bare fyller opp. Anonymkode: 03b53...697
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Skrevet 13 timer siden Hei igjen. Ts her er altså så fornøyd med egen innsats idag...det vart mange poser, noen til gjenbruk. Alt mulig: flere hullete malingstskjorter, 10 bokbind fra barna var små, gamle slitte duker, håndklær og laken, 3 poser søppel fra boden, og da var det bare tomme esker ,plast o.l. Har også planer om å selge noen slalåmski, men må vel vente til sesong...jeg får det såååå mye bedre psykisk når jeg får ro og orden rundt meg. Tror dette hadde gått helt fint hvis det var bare meg, men nå må jeg tilpasse meg familien min. Flere som fikk ryddlyst idag? ts Anonymkode: 6c6c8...912 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hei igjen. Ts her er altså så fornøyd med egen innsats idag...det vart mange poser, noen til gjenbruk. Alt mulig: flere hullete malingstskjorter, 10 bokbind fra barna var små, gamle slitte duker, håndklær og laken, 3 poser søppel fra boden, og da var det bare tomme esker ,plast o.l. Har også planer om å selge noen slalåmski, men må vel vente til sesong...jeg får det såååå mye bedre psykisk når jeg får ro og orden rundt meg. Tror dette hadde gått helt fint hvis det var bare meg, men nå må jeg tilpasse meg familien min. Flere som fikk ryddlyst idag? ts Anonymkode: 6c6c8...912 Bra jobba, ts! Ja, denne tråden inspirerte meg, så nå må jeg ta et kritisk blikk i eget klesskap igjen! Tenåringene her i huset er heldigvis veldig flinke til å rydde vekk i egne saker. De liker ikke å ha for mye å rydde i, og fant ut at det er lettere når de ikke har for mye 😄 Anonymkode: fdb1f...8bb
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Bra jobba, ts! Ja, denne tråden inspirerte meg, så nå må jeg ta et kritisk blikk i eget klesskap igjen! Tenåringene her i huset er heldigvis veldig flinke til å rydde vekk i egne saker. De liker ikke å ha for mye å rydde i, og fant ut at det er lettere når de ikke har for mye 😄 Anonymkode: fdb1f...8bb Så bra du blei inspirert da Mine tenåringer vil ikke rydde eller kaste...så rommene er fulle, men håper de en dag vil ta det. Skal pakke inn en jeans jeg la ut for salg idag...ei som ville kjøpe den. så nå er jeg i gang....det er deilig. Til og med fått to hyller som er ledige i skapet lykke til. TS Anonymkode: 6c6c8...912
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå