AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Skrevet 25. mai Har sett på en kattunge som er 50% rasekatt men har en ukjent far. Det kan være hvilken nabokatt som helst. Synes 8000 er drøy pris - men katten er nydelig da. Synspunkter? Den leveres med vaksine men uten chip. Anonymkode: 7ca07...d63
AnonymBruker Skrevet 25. mai #2 Skrevet 25. mai Du får kattunger til en brøkdel av prisen på finn.no. At den er 50% kjent rase spiller ingen rolle, det er uansett en blanding. Når man kjøper en rasekatt betaler man i teorien for stamtavle, mulighet til å stille ut og drive med avl. Den muligheten har ikke en blanding. Anonymkode: 8d13b...041 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #3 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har sett på en kattunge som er 50% rasekatt men har en ukjent far. Det kan være hvilken nabokatt som helst. Synes 8000 er drøy pris - men katten er nydelig da. Synspunkter? Den leveres med vaksine men uten chip. Anonymkode: 7ca07...d63 Det er ingenting som heter 50 % rasekatt,men med det så synes jeg det er på tide at folk faktisk betaler en del for huskatter også. Anonymkode: 20a47...e6a 13
Runnah Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai 50 % rasekatt kan gi visse trekk som noen vil betale ekstra for, men hvis den ser ganske ordinær ut er den overhodet ikke verdt 8k. Husk på at dersom man betaler overpris for blandinger er man med på å opprettholde et uønsket marked, det kan være rovdrift på moren osv. 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai #5 Skrevet 26. mai Hvis en katt av blanding ikke har chip, er kastrert og fått vaksine må man ikke betale mer enn noen få 100lapper. De som selger og tjener på dette vil fortsette å sette kattunger på katten. I dag bør alle katter bli kastrert før de slippes løs. Anonymkode: 357a9...b1d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai #6 Skrevet 26. mai Min er 50% burmeser og 50% skogskatt, fikk ham gratis... Hadde aldri betalt flere tusen for en katt. Anonymkode: b7826...1a2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #7 Skrevet 26. mai Min er ren rasekatt. Fikk ham som kattunge. Betalte 1200 til Dyrebeskyttelsen. Neste katt, også fra Dyrebeskyttelsen, er en god grøftemiks. Betalte 1200 for den også. Hadde aldri betalt 8000,- for en ‘miks-katt’. Anonymkode: 99bf3...478 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #8 Skrevet 26. mai Jeg synes også at prisene for blandingsvarianter av både hunder og katter har blitt helt hinsidige. Jeg er for å ta betalt, men det får da være grenser. Folk tar flere tusen for helt vanlige huskatter, uten ormekur/chipping og ofte gis kattungene bort for tidlig også. Men det er jo åpenbart et marked for det. Anonymkode: a15d5...056 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #9 Skrevet 26. mai Dette er shady folk som ønsker å tjene penger på uetisk avl. Og de gidder ikke engang kastrere eller chippe, det sier litt om hvor mye de bryr seg om dyra. Der er det kun pengene som rår. Folk som støtter dette finnes det spesielle varme plasser for når de går bort... Adopt, don't shop. Anonymkode: e3628...19c 2
Jif Skrevet 1. juni #10 Skrevet 1. juni Ikke kjøp den. Du kan bidra til at de setter alt for mange kull på kattemor. Den forelderen som er "rasekatt" kan ha sykdommer som ikke bør avles videre på, og det finnes nok katter der ute. For 8000 kr skulle eier både vaksinert, chippa og kastrert kattungene. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #11 Skrevet 1. juni Er blandingskatter dårligere? Uansett får du fine kattunger hos Dyrebeskyttelsen og lignende, de er ikke så dyre der. Anonymkode: abf00...03b
AnonymBruker Skrevet 1. juni #12 Skrevet 1. juni Hadde aldri betalt så mye for en gatemix. De er jo ikke renrasede. Faren kan være hva som helst, og bære sykdommer. Hadde nok ikke gitt mer enn 500 max. Anonymkode: 860e4...56d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #13 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 22.35): Har sett på en kattunge som er 50% rasekatt men har en ukjent far. Det kan være hvilken nabokatt som helst. Synes 8000 er drøy pris - men katten er nydelig da. Synspunkter? Den leveres med vaksine men uten chip. Anonymkode: 7ca07...d63 Frekt! En kattunge av blandingsrase kan du jo få gratis! Anonymkode: ba9cd...3c3
AnonymBruker Skrevet 1. juni #14 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er blandingskatter dårligere? Uansett får du fine kattunger hos Dyrebeskyttelsen og lignende, de er ikke så dyre der. Anonymkode: abf00...03b Blandingskatter er jo ikke dårligere, men når man snakker rasekatt skal de være 100% renrasede og med stamtavle. Alt annet er en huskatt. Anonymkode: e3628...19c 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni #15 Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Blandingskatter er jo ikke dårligere, men når man snakker rasekatt skal de være 100% renrasede og med stamtavle. Alt annet er en huskatt. Anonymkode: e3628...19c Ja, selv om katten genetisk er 100% rase, regnes den ikke som rasekatt dersom stamtavlen mangler. Anonymkode: 153b3...78f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni #16 Skrevet 1. juni Dyrebeskyttelsen! Her får en de chippet, kastrert og med vaksiner til en brøkdel av prisen. Anonymkode: 792fa...5eb 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #17 Skrevet 2. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er blandingskatter dårligere? Uansett får du fine kattunger hos Dyrebeskyttelsen og lignende, de er ikke så dyre der. Anonymkode: abf00...03b De fleste av oss har det. Er ikke katten som er problemet er menneskene som selger blandingskatter. Anonymkode: 357a9...b1d 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni #18 Skrevet 2. juni Noen som gjør business på buskavl? Jeg kjøpte en buskavl som var flaskeoppfødd, den var chippet og vaksinert 2 ganger da jeg hentet den. Jeg betalte kr 2000. Det dekket knapt veterinærbesøkene og maten. kr 8000 er alt for mye. Alle katter skal koste litt, mener jeg, og ikke være gratis. Rundt kr 1500-2000 om de er vaksinert og chippet. Anonymkode: b0ebc...5c1 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni #19 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 20.32): Er blandingskatter dårligere? Uansett får du fine kattunger hos Dyrebeskyttelsen og lignende, de er ikke så dyre der. Anonymkode: abf00...03b Nei, blandingskatter er ikke dårligere enn andre katter. Men når man kjøper en rasekatt, betaler man for avl på både god helse, et spesielt utseende og et spesielt gemytt. Man betaler også for stamtavle, veterinærsjekk (og attest), første vaksine, chip, godt sosialiserte kattunger og noen kattunger leveres også ferdig kastrert. Kjøper man katt uten stamtavle, kjøper man en katt som verken selger eller kjøper vet så mye om. De fleste kattungene har ukjent far, så ingen aner noe om sykdommer i slekta og gemytt. Ikke alle "50% rasekatter" har det typiske utseendet til rasen de markedsføres som 50 % av, heller. Veldig mange sånne "50% rasekatter" leveres dessuten uten noe som helst ekstra med i prisen. Jeg er helt for at kattunger skal koste noe, uansett om de er rasekatter eller blandingskatter, men å selge blandingskatter til nesten rasekattpris og samtidig ikke tilby noe av det rasekattoppdrettere tilbyr i prisen (vaksine, chip, stamtavle, veterinærattest eller kastrering), synes jeg ikke er ok. Jeg heier gjerne på de som selger blandingskattunger til noen tusenlapper for å dekke opp kastrering og chip, men å drive business på å avle på hunnkatten sin på lykke og fromme, og selge kattungene til flere tusen kroner kun fordi de kanskje har noen prosent av en spesiell rase i seg, synes jeg er frekt. Det samme gjelder egentlig også de som tror at skipskatt er en egen rase, og selger kattunger med polydaktyli til flere tusen kroner. AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 20.37): Frekt! En kattunge av blandingsrase kan du jo få gratis! Anonymkode: ba9cd...3c3 Selv om man kan få en kattunge gratis, er det likevel ikke ok å støtte de som bare avler og gir bort gratis. Kattunger er levende vesener og burde ikke være gratis. Folk er villige til å betale for alle andre kjæledyr, inkludert insekter og små fisk, så hvorfor skal kattunger være gratis? Ideelt sett burde alle kattunger kastreres og chippes, og så selges for en pris som dekker dette. Da minsker man problemet med løskatter og luker ut flere useriøse katteeiere som ser på katter som avlsmaskiner eller leketøy man kvitter seg med når man går lei. Anonymkode: 7df6b...fae 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #20 Skrevet 5. juni AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 22.35): Har sett på en kattunge som er 50% rasekatt men har en ukjent far. Det kan være hvilken nabokatt som helst. Synes 8000 er drøy pris - men katten er nydelig da. Synspunkter? Den leveres med vaksine men uten chip. Anonymkode: 7ca07...d63 Med tanke på at min renrasede Ragdoll med stamtavle kostet 11500, så synes jeg 8000 for en blandingskatt med ukjent far er drøyt. Min første ragdoll kostet 7000 kr. Begge rasekattene mine var vaksinerte, chippet, godt sosialiserte og hadde både stamtavle og veterinærattest da jeg overtok dem. Jeg fikk også med litt av den maten de hadde fått i oppdrettet, og den ene oppdretteren ga meg en pakke med valgfri kattesand med på kjøpet. Uansett om man skal ha rasekatt eller blandingskatt, tenker jeg at man bør undersøke litt rundt oppdretteren. Gjerne be om å få besøke kattungene før man bestemmer seg, og sjekke hvordan de har det. Ikke støtt opp om folk som avler på katt utelukkende for å tjene mest mulig, som gir dem minimalt med helsesjekk og oppfølging, og som har så mange katter at kattene ikke er godt sosialiserte. Sjekk gjerne også om kattemoren er ofte drektig, eller om oppdretter lar katten få lange perioder uten å gå drektig og også "pensjonerer" hunnkattene (kastrerer og evt omplasserer) etter få år i avl. Det er strenge regler for dette blant rasekattoppdrettere. Sjekk om både kattemoren og kattungene har det fint, og gå for en oppdretter som er glad i og interessert i katt og som er opptatt av å avle friske katter med godt gemytt. Anonymkode: 7df6b...fae 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå