b200 Skrevet mandag kl. 20:20 #1 Skrevet mandag kl. 20:20 Hei! Jeg tenker å få meg bunad. Jeg er en mann, så er jo veldig typisk at vi ikke får sånne ting anskaffet via våre foreldre så ofte som jenter gjør. Jeg var en av de som ikke fikk, men har alltid hatt så lyst på en. Nå har jeg funnet ut at tiden er litt inne for å skaffe seg en, og jeg har forhørt meg mye rundt. Fant et sted som skreddersyr bunad til en rimelig pris. Spørsmålet mitt er egentlig om hvordan burde man gjøre det map tilbehør? Ble tilbudt 19 tusen for sølv, men føler jeg kan få det enkelt anskaffet andre steder for en rimeligere pris. Noen som vet hvordan man får tak i sølvet? (er nordlands/tromssølv) kan man kjøpe dette uten å få med en hel bunad? Er det noen knapper man klarer seg utenom som man eventuelt kan kjøpe senere også? 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:46 #2 Skrevet mandag kl. 20:46 b200 skrev (25 minutter siden): Hei! Jeg tenker å få meg bunad. Jeg er en mann, så er jo veldig typisk at vi ikke får sånne ting anskaffet via våre foreldre så ofte som jenter gjør. Jeg var en av de som ikke fikk, men har alltid hatt så lyst på en. Nå har jeg funnet ut at tiden er litt inne for å skaffe seg en, og jeg har forhørt meg mye rundt. Fant et sted som skreddersyr bunad til en rimelig pris. Spørsmålet mitt er egentlig om hvordan burde man gjøre det map tilbehør? Ble tilbudt 19 tusen for sølv, men føler jeg kan få det enkelt anskaffet andre steder for en rimeligere pris. Noen som vet hvordan man får tak i sølvet? (er nordlands/tromssølv) kan man kjøpe dette uten å få med en hel bunad? Er det noen knapper man klarer seg utenom som man eventuelt kan kjøpe senere også? Umulig å svare på uten at du forteller hvilken bunad det gjelder. Anonymkode: 643ed...50a 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:10 #3 Skrevet mandag kl. 21:10 Her hvor jeg bor får jentene selve bunaden til konfirmasjon, alle i familien går da samlet å kjøper inn sølv til bursdag/julegave i flere år før den tid. Undersøk hvor du kan kjøpe sølv om du ikke ønsker å ønske deg det til kommende anledninger, av og til har gullsmeder tilbud, opp til ca 25% på bunadssølv har jeg sett. Anonymkode: f9fd4...d68
b200 Skrevet mandag kl. 22:47 Forfatter #4 Skrevet mandag kl. 22:47 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Umulig å svare på uten at du forteller hvilken bunad det gjelder. Anonymkode: 643ed...50a det er Nordlandsbunaden 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:53 #5 Skrevet mandag kl. 22:53 b200 skrev (2 minutter siden): det er Nordlandsbunaden Ok. Jeg ser at Sylvsmidja fører det, og det er en indikasjon på at det ikke er en enkelt leverandør som har enerett, så da kan du kjøpe det hvor du vil. Du kan jo også sjekke om det er noe finne hos butikker som selger brukte smykker, som f.eks Arven. Ville også sjekket finn.no. Uten å kjenne nordlandsbunaden, kan jeg lese ut fra den generelle beskrivelsen av sølvet at du må ha alt med en gang, siden det hovedsakelig er knapper det er snakk om. Anonymkode: 643ed...50a 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:54 #6 Skrevet mandag kl. 22:54 Eg veit at mange kjøper sølv utanom. Nokon begynner å samle sølv mange tiår før dei kjøper bunad. Sjekk ut Finn. Og så er det mange rare og fine bunadssider på Facebook, gjerne veldig lokale, der folk sel og kjøper bunadssølv. Anonymkode: b73eb...495 1
b200 Skrevet mandag kl. 22:59 Forfatter #7 Skrevet mandag kl. 22:59 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ok. Jeg ser at Sylvsmidja fører det, og det er en indikasjon på at det ikke er en enkelt leverandør som har enerett, så da kan du kjøpe det hvor du vil. Du kan jo også sjekke om det er noe finne hos butikker som selger brukte smykker, som f.eks Arven. Ville også sjekket finn.no. Uten å kjenne nordlandsbunaden, kan jeg lese ut fra den generelle beskrivelsen av sølvet at du må ha alt med en gang, siden det hovedsakelig er knapper det er snakk om. Anonymkode: 643ed...50a Takk! ja jeg tenkte også at alt må nok kjøpes med en gang. jeg tenker på kniver og sånt kan være fint å ha på bunaden, men er ikke et must med det første. noe man kan få senere takk for svar 1
b200 Skrevet mandag kl. 23:00 Forfatter #8 Skrevet mandag kl. 23:00 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eg veit at mange kjøper sølv utanom. Nokon begynner å samle sølv mange tiår før dei kjøper bunad. Sjekk ut Finn. Og så er det mange rare og fine bunadssider på Facebook, gjerne veldig lokale, der folk sel og kjøper bunadssølv. Anonymkode: b73eb...495 Var det jeg også tenke. Finn osv, men så at det nesten bare var salg MED bunaden så var litt tungvindt. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:16 #9 Skrevet mandag kl. 23:16 Ikke for å være nedlatende, men i stedet for at alt skal være billigst mulig, så ville jeg heller ha spart til jeg hadde bedre råd til å gå all inn. Jeg mener slett ikke at alt tilbehør osv. skal være av det dyreste slaget, men jeg ville nå ha gått for noe bedre enn at alt skal være billigst mulig når du først skal anskaffe deg bunad. Anonymkode: bea3e...917 2
mamanodrama Skrevet mandag kl. 23:27 #10 Skrevet mandag kl. 23:27 (endret) Denne herrebunaden har kun knapper og spenner som sølv, og det må du jo nesten ha. Du kan eventuelt droppe knappene på jakken i første omgang siden den sjelden lukkes. De fleste gullsmeder fører bunadsølv til bunader i sitt område. Tilbehør du kan droppe og heller samle senere er hatten, kniv og halsbind. Hvis du vil gjøre det billigere er et alternativ å kjøpe brukt bunad og få den tilpasset. Endret mandag kl. 23:28 av mamanodrama 1
AnonymBruker Skrevet i går, 05:49 #11 Skrevet i går, 05:49 mamanodrama skrev (6 timer siden): Denne herrebunaden har kun knapper og spenner som sølv, og det må du jo nesten ha. Du kan eventuelt droppe knappene på jakken i første omgang siden den sjelden lukkes. De fleste gullsmeder fører bunadsølv til bunader i sitt område. Tilbehør du kan droppe og heller samle senere er hatten, kniv og halsbind. Hvis du vil gjøre det billigere er et alternativ å kjøpe brukt bunad og få den tilpasset. Det er et råd jeg alltid gir ift kvinnebunad, men jeg har inntrykk av at herrebunad er mye vanskeligere å tilpasse. Anonymkode: 643ed...50a
b200 Skrevet i går, 15:39 Forfatter #12 Skrevet i går, 15:39 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ikke for å være nedlatende, men i stedet for at alt skal være billigst mulig, så ville jeg heller ha spart til jeg hadde bedre råd til å gå all inn. Jeg mener slett ikke at alt tilbehør osv. skal være av det dyreste slaget, men jeg ville nå ha gått for noe bedre enn at alt skal være billigst mulig når du først skal anskaffe deg bunad. Anonymkode: bea3e...917 Bunaden i seg selv blir veldig dyr og den er fullprodusert i Norge. Vil at selve material i bunaden skal være bra, men sølvet er veldig likegyldig for meg.
Sniff76 Skrevet i går, 15:44 #13 Skrevet i går, 15:44 (endret) Jeg kjenner ikke til den bunaden og sølvet du skal ha. Men du kan jo spørre om pris på bunad og sølv, og kun bunad. Så sjekker du pris på sølv i ulike gullsmeder - det finnes flere som har nettbutikker. Sist jeg skulle kjøpe bunadsølv (konfirmasjonsgave) endte jeg med å kjøpe sølvet 3 ulike steder. Sparte noen tusen på å undersøke prisene godt. F.eks på den største søljen var prisforskjellen 1500 kr (6000 kr vs 7500 kr). (For å presisere, dette er originalt sølv som hører til akkurat denne bunaden. Kan ikke kjøpe andre, billigere typer osv) Endret i går, 15:45 av Sniff76
AnonymBruker Skrevet i går, 15:52 #14 Skrevet i går, 15:52 b200 skrev (12 minutter siden): Bunaden i seg selv blir veldig dyr og den er fullprodusert i Norge. Vil at selve material i bunaden skal være bra, men sølvet er veldig likegyldig for meg. Da jeg søkte på bunadsølvet til den bunaden, kom det opp noen knapper i tinn, som var helt like i design, men kostet en del mindre. https://husflidenbodo.no/produkt/stor-tinnknapp/ Anonymkode: 643ed...50a 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Skrevet 15 timer siden b200 skrev (13 timer siden): Bunaden i seg selv blir veldig dyr og den er fullprodusert i Norge. Vil at selve material i bunaden skal være bra, men sølvet er veldig likegyldig for meg. Søljer og slikt legges veldig merke til. Der kan du følge med på for eksempel Mestergull, de har ofte 20 prosent eller mer i avslag. Nå skal du vel ikke bruke bunaden før til neste 17. mai, og da kan du vel ønske deg tilbehør i julegave og eventuelt bursdagsgave. Anonymkode: bea3e...917
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #16 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Søljer og slikt legges veldig merke til. Der kan du følge med på for eksempel Mestergull, de har ofte 20 prosent eller mer i avslag. Nå skal du vel ikke bruke bunaden før til neste 17. mai, og da kan du vel ønske deg tilbehør i julegave og eventuelt bursdagsgave. Anonymkode: bea3e...917 Det er ikke søljer på en herrebunad - det er stort sett bare knapper. Anonymkode: 643ed...50a
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er ikke søljer på en herrebunad - det er stort sett bare knapper. Anonymkode: 643ed...50a Jeg har kjøpt Sunnmørsbunad til sønnen min. Der er det halssølje. Det er helt vanlig. Anonymkode: bea3e...917
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har kjøpt Sunnmørsbunad til sønnen min. Der er det halssølje. Det er helt vanlig. Anonymkode: bea3e...917 Jeg har aldri sett en mannsbunad, heller ikke fra Sunnmøre, som har noe mer enn en s.k. halsknapp med heng på mannsbunaden. Mulig det kalles en sølje på Sunnmøre, men alle andre kaller det en halsknapp. Men nå handler jo tråden handler om herrebunaden fra Nordland, som har 42 knapper og en halsknapp, men ingen sølje etter vanlig språkbruk. Anonymkode: 643ed...50a
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #19 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har aldri sett en mannsbunad, heller ikke fra Sunnmøre, som har noe mer enn en s.k. halsknapp med heng på mannsbunaden. Mulig det kalles en sølje på Sunnmøre, men alle andre kaller det en halsknapp. Men nå handler jo tråden handler om herrebunaden fra Nordland, som har 42 knapper og en halsknapp, men ingen sølje etter vanlig språkbruk. Anonymkode: 643ed...50a Da får du nok lese deg opp på dokumentasjon fra Husfliden, og du finner benevnelsen halssølje overalt ellers, også: https://www.norskflid.no/bunadsolv/bunadsolv-allefylker/moere-og-romsdal/mannsbunad-fra-sunnmoere/ Anonymkode: bea3e...917
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #20 Skrevet 13 timer siden - her en sølje fra Thune (Sylvsmidja) som kan brukes til flere herrebunader: https://www.thune.no/halssolje-oksidert?srsltid=AfmBOoqG28J1VI3r9qbl4WMW-VA4EnOQ31x3bHNc2qWbj6G4mKEKXVPg Anonymkode: bea3e...917
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå