Gå til innhold

Hvem bes i barnedåpen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi inviterte bare barnets besteforeldre, oldeforeldre, onkler (har ingen tanter) og faddere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når dåpsbarnet har rundt 20-30 søskenbarn og 7-8 tante/onkelpar (eller kanskje til og med flere, jeg har ti) samt foreldre, søsken og besteforeldre, ja så blir det en ganske stor dåp med "bare de nærmeste". fort minst 30-40-50 gjester. Slike har jeg vært i, ettersom jeg altså har over 20 søskenbarn selv (og de yngste har jeg stort sett vært i dåp til) og min samboer har like mange, så vi har vært i en dåp eller to der også

Dersom jeg om min samboer skulle fått et barn og bedt barnets besteforeldre, tanker onkler, søskenbarn etc, så ville det i ytterste konsekvens blitt 9 gjester (og da inkluderer vi svigerfars nye samboer (som jeg har truffet to ganger, hun er fersk), og min brors kjæreste (som jeg egentlig ikke tror han er sammen med lenger når vi en gang får barn da, men det er en annen sak)). Om vi inkluderte barnets oldeforeldre (av praktsike grunner måtte vi da dåpt barnet i en annen landsdel enn vi bor) ville det kunnet strekke seg til 14 gjester.

Så selv med lik definisjon av "nærmeste familie" får man fort meget ulike gjestelister, bare på en slik bakgrunn.

Man tilpasser vl etter ønsker og økonomi og tradisjon.

Det vanligste er ok å be "de som er noe til barnet" (altså ikke ed som er tante og søskenbarn til foreldrene) men jeg ville kanskje bedt noen av mine tanter og søskenbarn, fordi så få gjester hørtes "tamt" ut (innen vi får barn erdet sikkert ferre "oldeforeldre" i live også...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...