zmurfette Skrevet 17. april 2006 #1 Skrevet 17. april 2006 Vi skal ha flere barnedåper i familien i nær fremtid, og da slo det meg plutselig at gjestelistene i de ulike dåpene var vidt forskjellige. Så da funderer jeg på hvem det er vanlig å be i barnedåp...hvem ba du/ville du ha bedt?
68.mod. Skrevet 17. april 2006 #2 Skrevet 17. april 2006 Vi ba bare de nærmeste d.v.s barnets oldemor(eneste gjenlevende),besteforeldre,tanter,onkler og søskenbarn
Cola;) Skrevet 17. april 2006 #3 Skrevet 17. april 2006 Vi ba barnets oldeforeldre, besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #4 Skrevet 17. april 2006 I den første ba vi faddere (selvsagt) oldemor, besteforeldre, barnets onkel (har bare en), forldrenes tanter og onkler, og noen søskenbarn av far.. (vi inviterte 34 personer). I den andre barnedåpen ba vi kun oldeforeldre, besteforeldre, og faddere. (da inviterte vi 10). Det er altså stor forskjell på hvem en velger å invitere, og det finnes ingen fasitsvar på hvme ene skal be utover den nærmeste familien. (oldeforeldre/besteforeldre)
melina Skrevet 17. april 2006 #5 Skrevet 17. april 2006 Vi har invitert barnets besterforeldre, tanter og onkler, noen av våre tanter, onkler, kusiner og fettere- og selvsagt fadderene Vi blir 22 voksne og 7 barn.
monja Skrevet 17. april 2006 #6 Skrevet 17. april 2006 Vi ba barnets besteforeldre, oldermor, tanter, onkler og søskenbarn. Og faddere såklart.
Gjest |H| Skrevet 17. april 2006 #7 Skrevet 17. april 2006 Vi ba barnets besteforeldre, oldermor, tanter, onkler og søskenbarn. Og faddere såklart. ← samme her..
Anna B. Skrevet 17. april 2006 #8 Skrevet 17. april 2006 I familien vår er det vanlig med en slik gjesteliste: Barnets faddere, oldeforeldre, besteforeldre, tanter og onkler, og foreldrenes tanter og onkler. Ble tilsammen 26 stykker. Hadde vi hatt større plass ville vi også bedt noen vennepar - som jo faktisk har mere omgang med barna våre enn våre tanter og onkler...
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #9 Skrevet 17. april 2006 Barnets nærmeste, dvs onkler tanter (ikke oss foreldres onkler og tanter), besteforeldre og faddere.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #10 Skrevet 18. april 2006 Vi ba besteforeldre, oldeforeldre, onkler, tanter, søskenbarn og faddere.
Gjest Gjest_REA_* Skrevet 18. april 2006 #11 Skrevet 18. april 2006 Nærmeste familie kan jo være så mangt. Vokste opp med at det betydde besteforeldre og faddere (alltid en tante/onkel) og fadderens ektefelle og barn. Det var i alle fall alltid noen som ble utelatt. Skikkelige kjipinger i min familie, gitt! Vi har diskutert dette, siden gubben har en stooor nærmeste familie på 19 stk og jeg bare har mine foreldre. Så her blir det 19 foreldre/søsken/nevøer/nieser fra ham og 19 foreldre + venner!!! fra meg. Har plukket ut 17 nære venner/ fjerne slektninger. Men først må ungen lages...
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2006 #12 Skrevet 18. april 2006 Barnets søsken, foreldre, tanter, onkler, besteforeldre, evt.oldeforeldre, evt tippoldeforeldre. Og faddere, men det er jo som oftest tanter eller onkler.. Hverftall hos oss.
Mini_me Skrevet 18. april 2006 #13 Skrevet 18. april 2006 Vi ba barnets oldeforeldre, besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn ← Samme her.... og vi brukte bare familie som faddere...
Miss Marple Skrevet 19. april 2006 #14 Skrevet 19. april 2006 Dette har vi også diskutert, og vi har endt opp med følgende gjesteliste: oldeforeldre, besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn til dåpsbarnet. Fadderene er blant disse. I tillegg blir det 2 eller 4 vennepar i stedet for våre tanter og onkler. Vi blir sannsynligvis rundt 30 stk.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #15 Skrevet 19. april 2006 Hos oss ville også den enes familie være sterkt overrepresentert i forhold til den andre (24 mot 4), så vi har justert denne skjevheten med å invitere venner, og det er bare venner som har vært faddere til de to barna våre. Noen synes sikkert det er rart, men vi ønsket å utvide familien litt, slik at det ikke er min manns familie som dominerer alt Ved å la venner være faddere, "må" man jo invitere dem i bursdager osv. For oss var det ganske viktig. Vi har derfor hatt store barnedåper....
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #16 Skrevet 19. april 2006 Vi bad barnets faddere/oldeforeldre/besteforeldre/tanter/onkler/fettere/kusiner. Barnets altså, ikke våre.. ;-)
Moonchild Skrevet 19. april 2006 #17 Skrevet 19. april 2006 Vi ba den nærmeste familien på begge sider (dette inkluderte våre tanter, onkler, fettere og kusiner, da vi har relativt små familier med god kontakt). Dessuten ba vi de nærmeste vennene.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2006 #18 Skrevet 19. april 2006 Vi skal ha flere barnedåper i familien i nær fremtid, og da slo det meg plutselig at gjestelistene i de ulike dåpene var vidt forskjellige. Så da funderer jeg på hvem det er vanlig å be i barnedåp...hvem ba du/ville du ha bedt? ← Det vanligste er besteforeldre, tanter,onkler. Ofte velger man jo fadder ut i fra nær fam. Eks søster/bror/svigerinne/svoger. Eller noen bruker vennepar. for meg har alltid dåp vert en fambegivenhet. Det er for de nærmste fam. Aldri vert/hørt om dåp der man inviterer kreti og pleti.
Nasseline Skrevet 20. april 2006 #20 Skrevet 20. april 2006 Vi ba barnets oldeforeldre, besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn ← Vi også. I tillegg hadde vi en onkel og tante av sambo som faddere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå