AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Skrevet 25. mai Det bare føles helt utenkelig nå at 4 åringen skal begynne på skolen om 2 år, han er på ingen måte klar for det😬 Anonymkode: 71805...922
AnonymBruker Skrevet 25. mai #2 Skrevet 25. mai Ikke alle. Min yngste var veldig umoden da han begynte på skolen, men det gikk da bra uansett etterhvert. Måtte ha mer oppfølging, ikke minst av meg (men også på skolen). Først fra ungdomsskolen følte jeg at han var på modenhetsnivå som generelt, men da gikk han også forbi de andre, og har videre vært en særdeles moden ung mann. Anonymkode: f3777...7f7
AnonymBruker Skrevet 25. mai #3 Skrevet 25. mai Ja, det skjer veldig mye kognitivt to siste årene i barnehagen. Anonymkode: a7eb0...d50 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai Jeg forstår tanken din veldig godt når jeg ser på min egen sønn på samme alder. Men vi har et storesøsken og har sett hvor mye som skjer på de to årene. Senk skuldrene, øv på de æt som kan øves på og husk at i førsteklasse skal de lære seg å gå på skolen. Enkelte ting går bare på modenhet og den kan man ikke tvinge frem. Anonymkode: ee381...17c
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai En fireåring og seksårsing kan egentlig ikke sammenliknes, det skjer enormt mye på de to årene. Med det sagt så burde skolestart vært ved syvårsalderen, slik det var før. Anonymkode: c1b9b...fb3 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai ja! Kjempeutvikling siste året i bhg Anonymkode: 49a02...f44
AnonymBruker Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det bare føles helt utenkelig nå at 4 åringen skal begynne på skolen om 2 år, han er på ingen måte klar for det😬 Anonymkode: 71805...922 Jeg hadde også slike tanker da min var fire, og det viste seg at jeg hadde rett. For selv om han har vært i en rivende utvikling det siste året og snart fyller seks, er han fortsatt langt fra skoleklar, og jeg er sjeleglad for at jeg fulgte magefølelsen og satte i gang maskineriet som måtte til for å gi ham utsatt skolestart i tide. Det hendte jeg tvilte og lurte på om jeg tok feil i tilfelle han plutselig skulle ta igjen sine jevnaldrende i innspurten, men nå er jeg mer overbevist enn noen gang, for de andre barna på hans alder har også modnet veldig de siste par årene, og sønnen min henger fortsatt etter. Vi begynte med å spørre barnehagen til råds - kan anbefale deg å gjøre det samme. Anonymkode: 6d8dd...9c7
AnonymBruker Skrevet 25. mai #8 Skrevet 25. mai Min gutt blir 6 i desember og start på skolen i august. Han har virkelig modnet det siste året han har gått i barnehagen og er klar for skolen. Har en som nærmer seg 4, han er overhodet ikke klar enda. Anonymkode: 39533...fd2 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #9 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde også slike tanker da min var fire, og det viste seg at jeg hadde rett. For selv om han har vært i en rivende utvikling det siste året og snart fyller seks, er han fortsatt langt fra skoleklar, og jeg er sjeleglad for at jeg fulgte magefølelsen og satte i gang maskineriet som måtte til for å gi ham utsatt skolestart i tide. Det hendte jeg tvilte og lurte på om jeg tok feil i tilfelle han plutselig skulle ta igjen sine jevnaldrende i innspurten, men nå er jeg mer overbevist enn noen gang, for de andre barna på hans alder har også modnet veldig de siste par årene, og sønnen min henger fortsatt etter. Vi begynte med å spørre barnehagen til råds - kan anbefale deg å gjøre det samme. Anonymkode: 6d8dd...9c7 Barnehagen har aldri vært bekymret for noe, han er en oppegående gutt, men hjemme går han i beina mine hele tiden, er engstelig for mye, dårlig på å høre på beskjeder, skal "kverulere" på ALT, kan dytte til meg eller søsken når han blir sur, vil ha hjelp med alt selv om han klarer det selv, klikker når ting blir "feil", ikke så opptatt av å være med/leke med andre barn (gjør det i barnehagen) osv. Anonymkode: 71805...922 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #10 Skrevet 25. mai Husk at det er rundt 4 årsalderen vi begynner å huske hendelser fra. Ofte er det første minnet vårt fra da. Vi utvikler oss masse kognitivt fra 4 til 6 år. Men at 6 år er tidlig å begynne på skolen er det ihvertfall. Tviler på at dagens 16 åringer er bedre på skolen enn vi var da vi som begynnte som 7 åringer var ferdig med grunnskolen. Anonymkode: b17f5...300 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #11 Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (20 timer siden): Barnehagen har aldri vært bekymret for noe, han er en oppegående gutt, men hjemme går han i beina mine hele tiden, er engstelig for mye, dårlig på å høre på beskjeder, skal "kverulere" på ALT, kan dytte til meg eller søsken når han blir sur, vil ha hjelp med alt selv om han klarer det selv, klikker når ting blir "feil", ikke så opptatt av å være med/leke med andre barn (gjør det i barnehagen) osv. Anonymkode: 71805...922 Mye av dette er min 4-årige jente også, iallfall det med klikking, henge på oss foreldre, kverulere, høre på beskjeder. Tenker det er helt normalt og har ikke bekymret meg noe for at hun ikke blir moden nok til skolestart. Annet enn at jeg på generelt grunnlag synes alle 5-6-åringer er litt for umodne og burde begynne ett år senere slik som før. Ser at min har modnet mye bare fra 4-årsdagen til nå som hun er 4,5 år. Spesielt mot andre barn og at hun er mer opptatt av og lettere kommer i lek med andre barn. Det er mye som skjer i hodet føler jeg som gjør at de tenker masse og da kommer behov for nærhet, engstelse og også kverulering Hjelper å snakke om ting, gi oppmerksomhet etter barnehagen og ikke feie bort engstelse men høre på dem og annerkjenne. Anonymkode: 4d909...79f 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai #12 Skrevet 26. mai Ja, det skjer masse på de to årene, jeg lover!💛 Anonymkode: 789ea...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #13 Skrevet 27. mai Ja! Skjer mye siste sommeren også. Anonymkode: 3bf7d...ece 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #14 Skrevet 27. mai Det skjer mye fra 4 til 5 også. Anonymkode: 029e7...e4a 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #15 Skrevet 27. mai Det skjer helt enormt mye fra 4 til 6 år! Dette kommer nok til å gå bra ❤️ Det er ganske stor forskjell på 1.-klassinger, og det takler skolen. Så er det verdt å huske på at det å starte på skolen er en stor overgang for de fleste, og at noen synes det er mer krevende enn andre. Min litt forsiktige jente syntes det var vanskelig, men etter høstferien løsnet mye. Anonymkode: 2ac5c...678
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå