Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Hva er et kartell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det lurer jeg altså på!

Karteller - hva er det? ( I forbindelse med økonomisk teori)....

Og har det noe som helst med monopolmarkeder å gjøre?

Noen som vet dette, eller vil diskutere det generelt?

Skrevet
kartell, økon., avtale mellom el. sammenslutning av næringsdrivende om felles priser og salgsvilkår, ev. også produksjonsregulering. Ikke tillatt i Norge uten etter dispensasjon. — Også om sammenslutninger generelt, f.eks. LOs karteller. — Folkerettslig, overenskomster mellom krigførende makter om krigsfanger, postbefordring osv.

(www.caplex.no)

Skrevet

Det vil altså si at "karteller" er forbudt?!

Slik jeg har forstått det er det Konkurransetilsynet i Norge som skal passe på at kartelldannelse ikke skjer: dvs. at konkurrerende næringsdrivende avtaler felles priser, når det i virkeligheten egentlig skulle vært ulike priser pga. fritt marked?

Så hvis SAS og Norwegian inngikk et fells prissamarbeid, kunne de bli anmeldt for kartellvirksomhet?

Skrevet

Vil det si at karteller er et fordekt ord for monopol? Nemlig at det ikke eksisterer noen reell konkurranse?

Skrevet

Nå er ikke jeg noen god kjenner av slike økonomiske samarbeidsforekomster som kartell er. Dette er hva jeg forstår:

Konkurrerende næringsdrivende har IKKE lov til å avtale felles priser. Det skal være et frikonkurransemarked i Norge (bortsett fra monopoler, hvilket vil vel bare si vinmonopolet her til lands).

Monopol og kartell er ikke det samme. Det letteste eksempelet er vinmonopolet, som har monopol på salg av alkohol over en viss promillegrense.

Kartell er hvis feks bensinstasjonene blir enige om at prisen under noen omstendighet ikke skal under 15 kr/l.

Noen spekulerer på om det er kartellvirksomhet innad i boligmarkedet (leste en artikkel om det ett eller annet sted, husker desverre ikke hvor), som presser prisen oppover i stedet for nedover (takstprisene altså).

Som sagt, jeg er ingen klok sjel på alt dette, så det jeg nå har uttalt er mine premisser og antakelser.

Korriger meg gjerne om jeg har feil! :)

Skrevet

Dette er interessant, for i lille Norge foregår det masser av kartellvirksomhet uten at media, politikere eller Konkurransetilsynet reagerer!

Skrevet
Dette er interessant, for i lille Norge foregår det masser av kartellvirksomhet uten at media, politikere eller Konkurransetilsynet reagerer!

Det kan så være, men det er altså ulovlig. Har du noen eksempler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...