Gå til innhold

Disse skolefotografene på 80-tallet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

som tok klassebilder og barnehagebilder. Var de ordentlige fotografer eller var utstyret og forutsetningene dårlige?

Jeg synes bildene både fra barnehagen og  skolen er utrolig stygge.  Det er tre barn som gaper høyt på barnehagebildet. På klassebildet har jeg snudd meg rundt, så det ikke er mulig å se ansiktet mitt. Hvorfor ble akkurat dette bildet et klassebilde? Ville aldri skjedd i dag. Hadde de ikke råd til å ta nok bilder så de kunne sørge for at alle så i kamera?

Anonymkode: 8d64e...f7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De tok vel ett eller to motiver og valgte det der flest barn så mot kamera.

Det vil jo alltid være noen som ser bort, men å velge bildet der en av elevene snur seg er jo merkelig.

Anonymkode: 3356a...d96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ville absolutt skjedd i dag. Barn er barn, og et tjuetallsbarn som alle kjenner seg litt spente og skal smile pent for mamma samtidig som de prøver å stå stille og vente= noen ser merkelig ut på bildene. Alltid. Det bytter bare på hvem den "noen" er. 🤣

Anonymkode: 97468...43b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det ville ha skjedd i dag også. Barn i dag er akkurat som barn på 1980-tallet…

Anonymkode: 4e7cd...1ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen er at nå tar de bildene digitalt og kan ta mange bilder etter hverandre, ta en titt for å se om de ser ganske ok ut, for så å vurdere om man skal ta noen flere. På 80- tallet brukte man film og kunne ha færre bilder og man så dem først etter fremkalling. 

Anonymkode: 43698...6d6

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forskjellen er at nå tar de bildene digitalt og kan ta mange bilder etter hverandre, ta en titt for å se om de ser ganske ok ut, for så å vurdere om man skal ta noen flere. På 80- tallet brukte man film og kunne ha færre bilder og man så dem først etter fremkalling. 

De kan også enkelt photoshoppe inn forskjellige bilder i ett, om de har tatt mange bilder. Enkelt å fikse så Kari ser rett fram uten at Ola piller seg i nesa. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det ville ha skjedd i dag også. Barn i dag er akkurat som barn på 1980-tallet…

Anonymkode: 4e7cd...1ac

Det har du nok rett i. Samtidig tror jeg dagens fotograf ville valgt et bilde hvor færrest mulig satt med åpen munn. Jeg synes bildet fra barnehagen er utrolig stygt. Hadde jeg fått tilsendt et slik bilde i dag, hadde jeg reagert på det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor mange bilder kunne de ta?

Skrevet

24 bilder var standard, men en kunne kjøpe ruller med 36 bilder som var dyrere. Mtp at de måtte fremkalle hele rullen samtidig regner jeg med de fleste fotografene brukte standard 24 bilderuller.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt er tatt tidlig 80 tallet. Har munn igjen, ser så trist ut at jeg får vondt av å se på det.

På mine  barns bilder 90 og 2000tallet så smiler de.

Anonymkode: b9cdb...16d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mitt er tatt tidlig 80 tallet. Har munn igjen, ser så trist ut at jeg får vondt av å se på det.

På mine  barns bilder 90 og 2000tallet så smiler de.

Anonymkode: b9cdb...16d

Ja det er triste bilder. På de portrettbildene av meg  ser det ut som om jeg nylig har blitt foreldreløs.

AnonymBruker
Skrevet

Det er stygge bilder i dag også. 

Anonymkode: a3c7d...903

AnonymBruker
Skrevet

Husker en litt trist episode der det ene foreldreparet aldri ble fornøyd med bildene av sitt eget barn og klaget og fikk tatt på nytt men fortsatt ikke fornøyd osv. Det var litt sånn, vel du har ikke fått det peneste barnet, godta det.

Anonymkode: c0503...763

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 21.02):

Det ville absolutt skjedd i dag. Barn er barn, og et tjuetallsbarn som alle kjenner seg litt spente og skal smile pent for mamma samtidig som de prøver å stå stille og vente= noen ser merkelig ut på bildene. Alltid. Det bytter bare på hvem den "noen" er. 🤣

Anonymkode: 97468...43b

I dag skal vel alle "smile pent for pappa", akkurat som "smile pent for mamma".

Anonymkode: 3a929...063

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...