Gå til innhold

Trojaner


Amanlis

Anbefalte innlegg

Virusprogrammet mitt fant en trojaner her om dagen.

Har aldri hørt om det, der for spør jeg her; Hva er det og er det "farlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Navnet stammer fra fortellingen om da den gamle byen Troya ble nedkjempet ved hjelp av at angriperne skjulte seg i det som senere er blitt kalt en trojansk hest. En trojaner er altså noe som gir seg ut for å være noe annet enn hva det faktisk er.

En trojaner vil typisk være gjemt i et annet nyttig program som i seg selv virker ufarlig. Når du installerer eller kjører dette programmet, starter du også den skadelige koden. Trojanerenkan f.eks. åpne en "bakdør" på datamaskinen slik at den som laget trojaneren kan koble seg opp mot datamaskinen på et senere tidspunkt. Hensikten kan være å stjele informasjon fra deg, legge opp filer som andre kan hente, eller bruke din maskin som utgangspunkt for angrep mot andre datamaskiner. En type trojaner som utfører en handling på et forhåndsbestemt tidspunkt kalles en logisk bombe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et idiotisk navn på et datavirus.

Din PC er infisert av et virus, og dette kan være av svak eller sterk alvorlighetsgrad. Du bør være sikker på at antivirusprogrammet ditt får fjernet det fra maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det poppet plutselig opp at virusprogrammet hadde funnet en trojaner, uten at jeg hadde virussøk på maskinen, og satt det i karantene, så da er den vel ikke farlig lenger?

Jeg har Norman antivirus om det er av betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det poppet plutselig opp at virusprogrammet hadde funnet en trojaner, uten at jeg hadde virussøk på maskinen, og satt det i karantene, så da er den vel ikke farlig lenger?

Jeg har Norman antivirus om det er av betydning.

Så lenge du har oppdatert anti virus og spyware programmer(og kjører disse jevnlig), så er man stort sett trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har oppdatert anti virus og spyware programmer(og kjører disse jevnlig), så er man stort sett trygg.

Takk!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...