AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Skrevet 25. mai Kort vakt på kun 4,5 time uten pause. Medarbeider ønsker å ha fri 15-25 min midt i vakten for å be i nærmeste moske. Det går ikke at en blir borte midt i vakta på denne måten uten å bli erstattet i disse minuttene. Hva er reglene rundt dette med bønn til faste tider? Kan arbeidsgiver be han legge det til før/etter vakt? Det er altså ikke i lunsjen det er snakk om- men en vakt uten ilagt pausetid. Anonymkode: 3b8f2...d72
AnonymBruker Skrevet 25. mai #2 Skrevet 25. mai Det er ingen lovfestet rett å få pause til å be. Arbeidsgiver kan be arbeidstager be før eller jobb. Anonymkode: dac0f...2e1 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #3 Skrevet 25. mai Man har ikke krav på pause på vakt under 5,5t, og mange praktiserer pause slik at man må bli på arbeidsplassen (betalt pause). Det er ingen egne regler for bønnepause som jeg kjenner til. Anonymkode: caffc...dea 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #4 Skrevet 25. mai Han kan få 4-5 minutter til å be på arbeidsplassen. Å be om fri for å reise til en moske for å be midt i arbeidstiden er for mye forlangt, særlig dersom man har en jobb som krever et visst antall mann på dekk. Anonymkode: 5fe28...fd3 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kort vakt på kun 4,5 time uten pause. Medarbeider ønsker å ha fri 15-25 min midt i vakten for å be i nærmeste moske. Det går ikke at en blir borte midt i vakta på denne måten uten å bli erstattet i disse minuttene. Hva er reglene rundt dette med bønn til faste tider? Kan arbeidsgiver be han legge det til før/etter vakt? Det er altså ikke i lunsjen det er snakk om- men en vakt uten ilagt pausetid. Anonymkode: 3b8f2...d72 Det ville jeg overlatt til abeidsgiver å ta stilling til. Hvis arbeidsgiver tar en avgjørelse som lager problemer for deg og dine kolleger, får du heller lage en sak av det, da. Anonymkode: a4782...dc4 1 1
Hensatt Skrevet 25. mai #6 Skrevet 25. mai Det er vanlig å ha f.eks 5 minutter per times arbeid dersom man ikke har lunsjpause eller dersom man har betalt pause. Da benytter man disse 5 minuttene som det passer inn i arbeidsdagen. Noen tar seg en røyk, mens andre tar seg matpause eller ber som i dette tilfellet.
AnonymBruker Skrevet 25. mai #7 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kort vakt på kun 4,5 time uten pause. Medarbeider ønsker å ha fri 15-25 min midt i vakten for å be i nærmeste moske. Det går ikke at en blir borte midt i vakta på denne måten uten å bli erstattet i disse minuttene. Hva er reglene rundt dette med bønn til faste tider? Kan arbeidsgiver be han legge det til før/etter vakt? Det er altså ikke i lunsjen det er snakk om- men en vakt uten ilagt pausetid. Anonymkode: 3b8f2...d72 Da kan dere andre også få fri i 15-25 minutter midt i vakten. Anonymkode: 16f54...d5f 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #8 Skrevet 25. mai Hensatt skrev (1 minutt siden): Det er vanlig å ha f.eks 5 minutter per times arbeid dersom man ikke har lunsjpause eller dersom man har betalt pause. Da benytter man disse 5 minuttene som det passer inn i arbeidsdagen. Noen tar seg en røyk, mens andre tar seg matpause eller ber som i dette tilfellet. Gjelder kun for arbeid over 5.5 timer. Anonymkode: 3ee76...36c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #9 Skrevet 25. mai Be kan man ikke få fri for. Dwt må man gjøre i lunsjpausen sin, når arbeidet overstiger 5.5 timer. Anonymkode: 3ee76...36c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #10 Skrevet 25. mai Jeg jobber på sykehjem og her får de 20 min x 4 pr vakt for å be, men da får de ikke vanlig lunsjpause. Anonymkode: 69d16...6d6
Snok1 Skrevet 25. mai #11 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da kan dere andre også få fri i 15-25 minutter midt i vakten. Anonymkode: 16f54...d5f Da er det jo bare å vende seg mot Mekka og be. Det er ikke vanskeligere for deg enn for Ali.
Hensatt Skrevet 25. mai #12 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Kort vakt på kun 4,5 time uten pause. Medarbeider ønsker å ha fri 15-25 min midt i vakten for å be i nærmeste moske. Det går ikke at en blir borte midt i vakta på denne måten uten å bli erstattet i disse minuttene. Hva er reglene rundt dette med bønn til faste tider? Kan arbeidsgiver be han legge det til før/etter vakt? Det er altså ikke i lunsjen det er snakk om- men en vakt uten ilagt pausetid. Anonymkode: 3b8f2...d72 Så lenge det er likt for alle og det er avklart med arbeidsgiver kan man ta så mye fri man vil.
Stormur Skrevet 25. mai #13 Skrevet 25. mai Ein har ikkje lovmessig krav for fri til dette. (Om ein ikkje er medlem i den norske kyrkja har ein krav på to dagar fri per år i samband med religiøse helligdagar: men det var ikkje dette som var tema.) Det vanlege her er nok å bruke fleksitid eller du inngår avtale med hen om å jobbe lenger i forkant eller etterkant av vakta, så arbeidsdagens lengde blir korrekt.
AnonymBruker Skrevet 25. mai #14 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg jobber på sykehjem og her får de 20 min x 4 pr vakt for å be, men da får de ikke vanlig lunsjpause. Anonymkode: 69d16...6d6 Altså 80 minutter hver vakt borte? Det er en time og 10 minutter, hver eneste vakt, av 7,5 eller 8 timer. Det er jo mye mer enn en lunsjpause, om det da ikke er langvakter. Kanskje på sykehjem: nei Olga, du får ikke gå på do nå - jeg blir borte 20 minutter.... Det må de vel jobbe igjen, altså gå lengre vakter? Anonymkode: 8a4e7...b84 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #15 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber på sykehjem og her får de 20 min x 4 pr vakt for å be, men da får de ikke vanlig lunsjpause. Anonymkode: 69d16...6d6 Fire ganger? Hvor lange er disse vaktene? Anonymkode: 7418e...343
AnonymBruker Skrevet 25. mai #16 Skrevet 25. mai Hensatt skrev (2 timer siden): Så lenge det er likt for alle og det er avklart med arbeidsgiver kan man ta så mye fri man vil. Du skjønner vel at når det er snakk om vakter på 4,5 timer så kan ikke arbeidsgiver bare begynne å gi alle masse pauser? Anonymkode: dac0f...2e1
Runnah Skrevet 25. mai #17 Skrevet 25. mai Bønn er også en greie hos oss, ekstra pause og greier. Sterkt imot det, men ikke mye man får gjort. Den som har innvilget det har altfor tette bånd til den som ville ha ekstra pause også.
Hensatt Skrevet 25. mai #18 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du skjønner vel at når det er snakk om vakter på 4,5 timer så kan ikke arbeidsgiver bare begynne å gi alle masse pauser? Anonymkode: dac0f...2e1 De stedene jeg har jobbet og vært leder har vi praktisert 5 minutter per time, fordeles som man vil selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå