Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nokon som veit kva dette er for ein bunad? Lurer på kvinna i midten med kvitt hovudplagg. (Har aldri sett noko slikt i Noreg før).

image.png.d756a7884b69c7df07c7d59e3e1375d1.png

Anonymkode: e0a74...344

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hardanger

Anonymkode: 57e7b...505

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke Hardangerbunad? Er nok mange som ikke bruker hodeplagget.

Anonymkode: d8fd7...b87

• Liker 1
Skrevet

Det er nok en bunad fra Voss eller Hardanger. Dette hodeplagget er godt kjent på Vestlandet, men i moderne tid er det ikke mange som bruker det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Minner om hardangerbunaden, men hodeplagget kan jeg ikke uttale meg om 

Anonymkode: 38908...d47

AnonymBruker
Skrevet

Hardangerbunad. Hatten er kanskje en konehatt eller noe sånt? Ikke vanlig lengre, men oldemor har noe lignende til sin hardangerbunad. 

Anonymkode: 833fa...c89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er mange bunader hvor de fleste ikke bruker tilhørende hodeplagg.

Nordlandsbunad, for eksempel, jeg har faktisk aldri sett noen bruke hodeplagget til bunaden.

0_800_False_False_1_85__fileshare_filarkivroot_Bunad_Nordland_NordlansbunadNY_Nordlandsbunaddameblaa_IMGP4940_1080x1920_jpg.thumb.jpg.1710d25598a081931310f463d5276dfb.jpg

Anonymkode: efbd9...eb4

AnonymBruker
Skrevet

Enten Fanabunad, Osbunad eller hodeplagg fra Kvam/Hardanger. Den i kanten på bildet er Hardanger/Sørfjorden, så ikke utenkelig at den i midten også er fra Hardanger.

Anonymkode: aff93...170

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en hardangerbunad. Det spesielle hodeplagget kalles et hardangerskaut, og er helt spesielt for Hardanger. Visstnok skal skautet minne om hvelvingen på isbreen Folgefonna, og det er ikke mange som kan kunsten i dag. Om det er et kvammaskaut, et sørfjordskaut eller en annen variant skal jeg ikke uttale meg om, for SÅ langt strekker ikke kunnskapen seg. :) 

Anonymkode: 13076...826

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er en hardangerbunad. Det spesielle hodeplagget kalles et hardangerskaut, og er helt spesielt for Hardanger. Visstnok skal skautet minne om hvelvingen på isbreen Folgefonna, og det er ikke mange som kan kunsten i dag. Om det er et kvammaskaut, et sørfjordskaut eller en annen variant skal jeg ikke uttale meg om, for SÅ langt strekker ikke kunnskapen seg. :) 

Anonymkode: 13076...826

Og hardangerbunaden er vel den som ble kalt «nasjonalen»

Har en mistanke om at dama ved siden av hun med Hardangerbunad er Hulda Garborg, den nyere bunadstradisjonens «mor».

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nokon som veit kva dette er for ein bunad? Lurer på kvinna i midten med kvitt hovudplagg. (Har aldri sett noko slikt i Noreg før).

image.png.d756a7884b69c7df07c7d59e3e1375d1.png

Hardanger? 

Anonymkode: 7ca3b...d5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hardanger

Anonymkode: 57e7b...505

Er det ikke Hardangerbunad? Er nok mange som ikke bruker hodeplagget.

Anonymkode: d8fd7...b87

Minner om hardangerbunaden, men hodeplagget kan jeg ikke uttale meg om 

Anonymkode: 38908...d47

Hardangerbunad. Hatten er kanskje en konehatt eller noe sånt? Ikke vanlig lengre, men oldemor har noe lignende til sin hardangerbunad. 

Anonymkode: 833fa...c89

Nei, det er ikkje Hardangerbunad, den har ikkje to slike "snablar" på kvar side.

Eg kjem frå Hardanger sjølv, mor mi har  det kvite hovudplagget, og det kan ikkje vere det samme som på bilde. Med mindre det har begynt å sige nedover :P 

Hardangerskautet ser slik ut, med ein valk opp og ut frå bakhovudet. 

image.png.04ad28e64d692314ee9feb22ab95586b.png

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enten Fanabunad, Osbunad eller hodeplagg fra Kvam/Hardanger. Den i kanten på bildet er Hardanger/Sørfjorden, så ikke utenkelig at den i midten også er fra Hardanger.

Anonymkode: aff93...170

Takk for svar. Eg trur nesten det må vere Fanabunaden, pga dei "snablane" på kvar side!

image.png.479027785b3c630870fd49c4455c219d.png

AnonymBruker
Skrevet

Lett å forstå hvorfor de fleste dropper hodeplagget...

;)

Anonymkode: 1b445...846

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lett å forstå hvorfor de fleste dropper hodeplagget...

;)

Anonymkode: 1b445...846

Tja, det er jo litt kult å gå "all in", når ein først skal kle seg nasjonalromantisk ;) 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er så kjedelig og trist at folk ikke bruker hodeplagget som hører til. Det er sååå fint!! 

Anonymkode: f353d...0d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...