Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg planlegger barn med min framtidige samboer, men vi ønsker å vente med at han flytter til norge til etter baby er født, så jeg får hele permisjonen så vi kan være i hans hjemland første året. 
Får man hele foreldrepermisjoen når man venter barn med EU borger? 
Dette er fordi jeg da har denne ene muligheten både for å lære hans språk og for et år med hans famlie så de blir kjent med baby.
Det er et EU land han har god jobb 

Anonymkode: 2e8d6...1f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge å ta hele permisjonen selv, uavhengig av hvor han bor. 

Anonymkode: 82fac...ceb

AnonymBruker
Skrevet

NAVs nettsider har veldig gode forklaringer på dette. Så vidt jeg forstår vil ikke far ha rett til foreldrepenger, og da gjelder dette:

https://www.nav.no/foreldrepenger#mor-rett

Anonymkode: 91fe1...b9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

NAVs nettsider har veldig gode forklaringer på dette. Så vidt jeg forstår vil ikke far ha rett til foreldrepenger, og da gjelder dette:

https://www.nav.no/foreldrepenger#mor-rett

Aaah takk! jeg forstod det ikke helt nemlig. Vi føler det er den beste måten, da har jeg et år uten bolig å betale og vi får spart en enorm sum for å kjøpe sammen når vi flytter til norge når barnet er 1 år. Men må være sikker påat alt gjøres riktig i henhold til regelverk etc. 
Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Aaah takk! jeg forstod det ikke helt nemlig. Vi føler det er den beste måten, da har jeg et år uten bolig å betale og vi får spart en enorm sum for å kjøpe sammen når vi flytter til norge når barnet er 1 år. Men må være sikker påat alt gjøres riktig i henhold til regelverk etc. 
Takk for svar!

Merk at han ikke trenger å være utenlands helt frem til fødsel, det eneste dere er ute etter er at han ikke skal ha rett til foreldrepenger, og det opparbeides slik:

Sitat

Far eller medmor

Du må ha hatt inntekt i 6 av de 10 siste månedene før du starter perioden din med foreldrepenger. Vi teller med inntektene dine i perioden mor har foreldrepengene sine.

Hvis du velger å ikke starte foreldrepengene rett etter mor er ferdig med sin periode, er det inntekten din i 6 av de siste 10 måneder rett før du har foreldrepenger som brukes for å vurdere om du har rett til foreldrepenger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Merk at han ikke trenger å være utenlands helt frem til fødsel, det eneste dere er ute etter er at han ikke skal ha rett til foreldrepenger, og det opparbeides slik:

Ja han jobber i hjemlandet sitt så antar at det skal være ok 
Planen er å være her fram til baby er født og 6 uker før vi flytter. takk for utfyllende svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...