Gå til innhold

Edinburgh, Ljubljana og Dresden - anbefalinger?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tar med tenåringen på tur i august. Vi har reist mye i Europa. Vi er glade i steder med sjarm og historie. Tallinn og Praha er blant favorittene så langt. Sol, strand og høye temperaturer er ikke viktig. 

Vi har kommet fram til 3 alternativer og jeg lurer på om noen kjenner til et eller flere av disse stedene?

Edinburgh, Ljubljana og Dresden. 

Endret av Aurora Borealis
Stavefeil
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vore mykje i Edinburgh med mine og skal tilbake i haustferien.  Masse kult å finne på. Er som å gå i ein Harry Potter-film. Kule museum, bra shopping, flotte parkar, nydeleg restaurantar. Om du likte «viben» i Tallin, vil du elske Edinburgh. 

Berlin er også eit hot tips.

• Liker 1
Skrevet
Stormur skrev (10 minutter siden):

Har vore mykje i Edinburgh med mine og skal tilbake i haustferien.  Masse kult å finne på. Er som å gå i ein Harry Potter-film. Kule museum, bra shopping, flotte parkar, nydeleg restaurantar. Om du likte «viben» i Tallin, vil du elske Edinburgh. 

Berlin er også eit hot tips.

Tusen takk for at du deler dine erfaringer med Edinburgh. Høres kjempefint ut! Berlin har vi besøkt for et par år siden. Likte byen godt, særlig på grunn av mye dokumentasjon av krigshistorie. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du likte Tallinn kan dere se på Vilnius og Krakow også.

Anonymkode: 4591b...194

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Edinburgh er helt suverent.

Anonymkode: 8da67...f4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte ikke Edinburgh 

Anonymkode: 7b5cd...c69

AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte Edinburgh, jeg var der på vinteren men kunne virkelig tenkt meg å dra tilbake om sommeren. 

Anonymkode: 483c5...26b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg likte ikke Edinburgh 

Du er sikkert en sånn som eeelsker Dubai.

Anonymkode: 042e2...471

AnonymBruker
Skrevet

Dresden er best ved juletider, med markeder og Askepott-utstilling på slottet der Tre nøtter til Askepott ble spilt inn. Man kan besøke det på sommeren også, men da med en annen utstilling.

Edinburg er fantastisk, og det er mange fine turer man kan ta ut på landet derfra.

Ljubljana følte jeg ble mer for spesielt interesserte. Fin nok by, men ville ikke vært blant de første byene jeg besøkte. Men fine dagsturer derfra også, som Bled castle.

Anonymkode: e8b9d...4af

Skrevet

Kor lenge skal de vere der? Også fint med ei utflukt litt ut av byen. Om du seier litt om interesser kan eg tipse meir. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er sikkert en sånn som eeelsker Dubai.

Anonymkode: 042e2...471

Huff, nei. Forferdelig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg likte ikke Edinburgh 

Kvifor ikkje?

Anonymkode: 6360f...430

AnonymBruker
Skrevet

Ljubljana er fantastisk! Ikke vært i Dresden, men det ser jo flott ut der også.

Anonymkode: 02fdc...0a1

AnonymBruker
Skrevet

I Dresden bør man ha en hel dag bare til museene, veldig høy kvalitet. 

AnonymBruker
Skrevet
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja da blir det ofte ekstremt dyrt å bo når det er feks Fringe eller Tattoo, så bør styres unna med mindre det er de tingene man vil oppleve.

Ja, og veldig folksomt. Drømmeferie for meg (var der i 2013 hovedsaklig p.g.a. Fringe), men sikkert mareritt for en del andre ...

Må planlegges i goood tid hvis man ikke har særdeles fet lommebok.

AnonymBruker
Skrevet

Edinburgh er jo fin - men de siste årene har det vært komplett umulig å finne overnatting til fornuftige priser. Glasgow kan faktisk være et alternativ - ikke så langt unna - så man kan fint reise inn på dagtid om det er noe man vil. 

Dresden har jeg bare hatt en overnatting i - den ble jo heftig bombet under krigen - det viktigste er bygd opp igjen - men føles litt som kulisser fra gamle dager. Mye kunst og "gammel kultur" der - følte også at det var høy snittalder på de besøkende der - så jeg synes det ble litt kjedelig. Men i prinsippet hadde jeg bare en dag der da.

Dog er det bare en drøy time med tog til Leipzig - en mer levende og større by, også rik på kultur - ikke minst musikkultur - så om Dresden ville jeg anbefalt å besøke begge. 

Anonymkode: f4d67...f55

• Hjerte 1
Skrevet
Stormur skrev (4 timer siden):

Kor lenge skal de vere der? Også fint med ei utflukt litt ut av byen. Om du seier litt om interesser kan eg tipse meir. 

Vi skal være ca 1 uke. Åpne for å reise ut av byen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ljubljana er helt nydelig! En uke er for lenge, men det finnes mange fine plasser i området man kan reise til for et par-tre netter, det ligger jo veldig sentralt i Europa. Det kan enkelt kombineres med for eksempel Budapest, Venezia, Zagreb… anbefaler også å dra til Lake Bled.

Anonymkode: f237e...3de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...