Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har nylig kjøpt og overtatt et hus med relativt moderne bad som er rundt 10 år gamle.
Dessverre har begge badene kritthvite fliser, både på vegger OG gulv. Veggene er OK, men gulvet er et mareritt.. Hvert minste støvkorn eller våte flekk er synlig, og hvis man tråkker i vanndråper på baderomsgulvet med happyflops ligger det igjen «skitne» fotspor overalt. Aldri mer hvitt gulv.. Jeg har funnet ut at den mest gunstige løsningen trolig blir å male gulvene (ikke i dusjsonen, der er faktisk flisene mørke 🥲). Jeg ser for meg en beige/greige farge. 

Noen med tips og erfaring? Hvilken farge brukte du? Fornøyd, eventuelt ikke fornøyd og hvorfor?  

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lurt å male fliser. For og få malingen til å sitte må se slipes, sliper du de gjør du de mer porøse. Porøse fliser på bad tiltrekker seg vann.

Anonymkode: f287a...4fa

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tenker du det er mest gunstig? Jeg har vært på en del visninger der folk har malt fliser. Det ser virkelig ikke bra ut, og bærer preg av at folk har gjort det lettest mulig. Det er bare en ting å gjøre om det skal bli bra, og det er er å rive de opp og legge nye.

Anonymkode: 4ef18...8df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor tenker du det er mest gunstig? Jeg har vært på en del visninger der folk har malt fliser. Det ser virkelig ikke bra ut, og bærer preg av at folk har gjort det lettest mulig. Det er bare en ting å gjøre om det skal bli bra, og det er er å rive de opp og legge nye.

Er det tett kan man fint legge flis oppå flis.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det tett kan man fint legge flis oppå flis.

Tja,jo. Jeg hadde ikke gjort det selv da men.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor går dere egentlig med sko (happyflops) på badet?

Anonymkode: 91103...775

AnonymBruker
Skrevet
mingrid skrev (23 timer siden):

Vi har nylig kjøpt og overtatt et hus med relativt moderne bad som er rundt 10 år gamle.
Dessverre har begge badene kritthvite fliser, både på vegger OG gulv. Veggene er OK, men gulvet er et mareritt.. Hvert minste støvkorn eller våte flekk er synlig, og hvis man tråkker i vanndråper på baderomsgulvet med happyflops ligger det igjen «skitne» fotspor overalt. Aldri mer hvitt gulv.. Jeg har funnet ut at den mest gunstige løsningen trolig blir å male gulvene (ikke i dusjsonen, der er faktisk flisene mørke 🥲). Jeg ser for meg en beige/greige farge. 

Noen med tips og erfaring? Hvilken farge brukte du? Fornøyd, eventuelt ikke fornøyd og hvorfor?  

Brukte 3 stjerners gulvmaling. Ikke så fornøyd fordi hver gang jeg mister noe i gulvet så flekkes malingen av akkurat der. Og jeg mister stadig telefon, hårbørste, rettetang osv i gulvet.. 

Anonymkode: 19a3d...a31

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke lurt å male fliser. For og få malingen til å sitte må se slipes, sliper du de gjør du de mer porøse. Porøse fliser på bad tiltrekker seg vann.

Etter sliping så males de over og porene tettes. Ser virkelig ikke problemet så fremt det er maling til dette formålet. 

Anonymkode: 353da...3c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brukte 3 stjerners gulvmaling. Ikke så fornøyd fordi hver gang jeg mister noe i gulvet så flekkes malingen av akkurat der. Og jeg mister stadig telefon, hårbørste, rettetang osv i gulvet.. 

Anonymkode: 19a3d...a31

Da hadde jeg oppsøkt hjelp av en nevrolog eller annen fagkyndig person som kan hjelpe deg med å ikke miste ting i bakken eller gulvet. Tror selv jeg har mistet mobilen en gang i gulvet på do. Er forøvrig 50 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha hørt med de som selger maling osv. Der får du gode råd, og ja det er fullt mulig å male gulvfliser eller ha på annen masse der.

Anonymkode: 82383...711

AnonymBruker
Skrevet

Du blir nødt til å flekkmale jevnlig der det blir slitasje, selv om du bruker trestjerners gulvmaling og gjør alt korrekt. Jeg har hatt malt gult både på bad og toalettrom, kun som midlertidig løsning. 

Skal dere pusse opp badene innen kort tid? Om ikke ville jeg heller lagt flis på flis, mer holdbart og mindre irriterende.

Anonymkode: c3ce5...8cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 11.13):

Hvorfor går dere egentlig med sko (happyflops) på badet?

Anonymkode: 91103...775

Hvorfor jeg går med slippers inne? Er dette virkelig noe du lurer på?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du blir nødt til å flekkmale jevnlig der det blir slitasje, selv om du bruker trestjerners gulvmaling og gjør alt korrekt. Jeg har hatt malt gult både på bad og toalettrom, kun som midlertidig løsning. 

Skal dere pusse opp badene innen kort tid? Om ikke ville jeg heller lagt flis på flis, mer holdbart og mindre irriterende.

Anonymkode: c3ce5...8cc

Vi har ikke tenkt til å pusse opp badene nei, sånn egentlig. De er tette og praktiske, og bortsett fra kritthvite gulv liker vi de egentlig ganske godt. Flis på flis kan være aktuelt, men jeg tenker da at varmekablene kanskje ikke strekker til…

AnonymBruker
Skrevet
mingrid skrev (3 timer siden):

Vi har ikke tenkt til å pusse opp badene nei, sånn egentlig. De er tette og praktiske, og bortsett fra kritthvite gulv liker vi de egentlig ganske godt. Flis på flis kan være aktuelt, men jeg tenker da at varmekablene kanskje ikke strekker til…

Joda, det gjør de. 

På mitt bad var det belegg med fliser oppå, var varme i gulvet for det! Og det badet var fra 1990. 

Anonymkode: f1415...143

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 22.20):

Etter sliping så males de over og porene tettes. Ser virkelig ikke problemet så fremt det er maling til dette formålet. 

Men fliser skal ikke være helt tette. Badromsfliser er laget slik de er for å holde unna, men enda " puste".

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2026 den 23.44):

Joda, det gjør de. 

På mitt bad var det belegg med fliser oppå, var varme i gulvet for det! Og det badet var fra 1990. 

Anonymkode: f1415...143

Takk for svar! Jeg begynner å tenke mer og mer i retning av flis på flis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...