Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til høsten skal jeg ta fagbrev i barne og ungdomsarbeiderfaget. 

hva kan jeg forvente?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du må planlegge, utføre og forsvare aktiviteten din. Du må forankre valgene dine med fagkunnskap og det er en skriftlig oppsett som du må følge når du skriver oppgaven din. 

Har du ingen skole/veileder? Har du tilgang til å se på tidligere fagprøven som andre har tatt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Svg01 skrev (11 timer siden):

hva kan jeg forvente?

Dag 1: Du får utdelt oppgaven og tid til planlegging og skriving. Øv deg på å skrive dagsrytme, bruk den samme som på din avdeling, få med aktivitetene dine slik at sensor kan følge med på hva de skal observere.

Dag 2: Gjennomføring i praksis.

Dag 3: Siste oppgave ( muntlig ) skriv didaktisk plan på alle, også denne.

Gå gjennom alle kunnskapsmål, skriv gjerne planer på forhånd for å øve, se dem i sammenheng med rammeplanen og bruk den.

Planleggingskjema 

Oppgave 3

Planlegger/ ansvarlig: Kari Olsen

Dato:

Tid: Kl.13.00-13.15

Sted: Grupperommet

Alder: 3-4 år

Antall barn: 3-4 

Aktivitet: Samlingstund i liten gruppe med boken: Den lille larven aldri mett, sang, bevegelser og kommunikasjon.

Mål:

Aktiviten skal stimulere språk, kommunikasjon og samspill ( mer her )

Begrunnelse for mål: Samlingstund gir barna mulighet til å utvikle språk, konsentrasjon og sosial kompetanse.  ( mer )

Min didaktiske plan så slik ut:

Tema og aktivitet.    Mål.      Rammefaktor.  Gjennomføring.    Voksenrollen.  Fagområde.

Finn fram alt utstyr på forhånd, selv gjorde jeg deg på dag nr 1 etter alle didaktiske planer var sendt og klar til dagen etter, jeg hengte også opp dagsplanen ( brukte dagsrytmen ) til avdelingen og markerte tydelig hvor jeg var og hvor aktiviteten skulle være.

Anonymkode: 70729...e95

AnonymBruker
Skrevet
Svg01 skrev (På 24.5.2026 den 22.24):

hva kan jeg forvente?

Nå er det bare fagbrev da, men hvis du skal studere så kan du ikke krenkende atferd; en kan ikke ha atferd som true med vold og komme med drapstrussler, selv om det er veldig vanlig enkelte steder på UIB og vist nok NTNU Trondheim (utrykning av politi pga vold i forelesning) mellom ansatte og studenter.

Selv om det er vanlig i f.eks Bergen å true med vold, og seksuelt krenkende atferd i sammenheng med volds trusler, så er ikke dette forenlig med med barne og ungdomsarbeiderfaget 👍

Anonymkode: 0bc31...853

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå er det bare fagbrev da, men hvis du skal studere så kan du ikke krenkende atferd; en kan ikke ha atferd som true med vold og komme med drapstrussler, selv om det er veldig vanlig enkelte steder på UIB og vist nok NTNU Trondheim (utrykning av politi pga vold i forelesning) mellom ansatte og studenter.

Selv om det er vanlig i f.eks Bergen å true med vold, og seksuelt krenkende atferd i sammenheng med volds trusler, så er ikke dette forenlig med med barne og ungdomsarbeiderfaget 👍

Anonymkode: 0bc31...853

Skjønner ikke helt? Hen spurte hva hen kunne forvente på en fagprøve og du snakker om vold og trusler?

Anonymkode: 5b005...f02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...