Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er vi forberedt på Ebola? Har vi iverksatt noen forebyggende tiltak mot dette dødelige viruset nå som 10 land i Afrika ansees som affiserte? Det er jo ikke som om Disse virusene ikke reiser med fly og inkubasjonstiden er lang.

ser at USA har begynt å iverksette tiltak. Hva med Norge? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette noe man drikker?

Skrevet
Rullerusk skrev (1 time siden):

Er vi forberedt på Ebola? Har vi iverksatt noen forebyggende tiltak mot dette dødelige viruset nå som 10 land i Afrika ansees som affiserte? Det er jo ikke som om Disse virusene ikke reiser med fly og inkubasjonstiden er lang.

I følge norske helsemyndigheter, så har man god beredskap for å håndtere utbrudd i Norge. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/ebola/

• Liker 1
Skrevet (endret)
Rullerusk skrev (2 timer siden):

Blir ihvertfall NULL dugnad fra min side ved de neste såkalte pandemiene👍 Jeg får null kroner risikotillegg +++ 

De som er redd får holde seg isolert med dertil fare for psykisk sykdom mm. Tiden for at man tar hensyn er på vei til å forsvinne gitt. 

Endret av Fighter83
  • Liker 2
Skrevet

Ikke spesielt bekymra.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er ikke særlig bekymra. Ebolavirus er ikke luftbåren, men smitter kun ved kontakt og/eller utveksling av kroppsvæsker. Bruk kondom og vask henda! 😎

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg blir bare mer og mer bekymret. Vinduet for å begrense viruset der det er er nå forbi. Med så lang inkubasjonstid…

Jeg er bekymret. Tenker på spredningspotensialet nå som alle som skal ut og reise i sommer… 😳

• Liker 1
Skrevet

Jeg er på ingen måte bekymret. Mest sannsynlig blir det ingen pandemi.

Og blir det pandemi så kommer jeg bare til å leve som normalt. Jeg lærte av Covid at jeg faktisk driter i risikoen.

• Liker 2
Skrevet
Stonegiant skrev (1 time siden):

Jeg er på ingen måte bekymret. Mest sannsynlig blir det ingen pandemi.

Og blir det pandemi så kommer jeg bare til å leve som normalt. Jeg lærte av Covid at jeg faktisk driter i risikoen.

Vel hvis du blir smittet så er det ekstremt mye høyere dødelighet enn med covid. Men så skal det også mer til for å bli smittet siden man må være i direkte kontakt med kroppsvæsker.

• Liker 1
Skrevet

As a deadly, vaccine-resistant strain of Ebola spreads across Central Africa, global health experts warn that we are increasingly likely to face an unprecedented international crisis.

Dr. Simon Mardel, a veteran emergency medicine consultant with three decades of experience fighting some of the world's worst epidemics, warns that the current Ebola outbreak in the Democratic Republic of Congo (DRC) is a 'train crash in slow motion.' 

Unlike more common strains, this outbreak is driven by the rare Bundibugyo virus, for which no licensed vaccine or specific treatment exists. 

Having already claimed over 230 lives and spread across the border into Uganda, the situation is compounded by a lack of reliable data, as the virus likely circulated undetected for months. Dr. Mardel emphasizes that 'unrecognized chains of transmission'—the words no epidemiologist ever wants to hear—make the true scale of the epidemic dangerously unknown.

The crisis is further exacerbated by misinformation-fueled attacks on treatment centers and its initial spread within dense, highly mobile illegal gold-mining communities.

Dr. Mardel cautions that if immediate, rapid containment and contact tracing do not keep pace, the outbreak could easily breach borders into highly populous hubs like Nigeria, or even spread globally to unprepared healthcare systems. 

While the Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) recently fast-tracked sixty million dollars to rush vaccine candidates into development, experts stress that public health surveillance must be urgently scaled up to halt a nightmare scenario from becoming reality.

source: Shute, J. (2026, June 3). I am a world expert in Ebola – a nightmare scenario is increasingly within the realms of possibility. The Independent.

Skrevet
Rullerusk skrev (4 timer siden):

As a deadly, vaccine-resistant strain of Ebola spreads across Central Africa, global health experts warn that we are increasingly likely to face an unprecedented international crisis.

Dr. Simon Mardel, a veteran emergency medicine consultant with three decades of experience fighting some of the world's worst epidemics, warns that the current Ebola outbreak in the Democratic Republic of Congo (DRC) is a 'train crash in slow motion.' 

Unlike more common strains, this outbreak is driven by the rare Bundibugyo virus, for which no licensed vaccine or specific treatment exists. 

Having already claimed over 230 lives and spread across the border into Uganda, the situation is compounded by a lack of reliable data, as the virus likely circulated undetected for months. Dr. Mardel emphasizes that 'unrecognized chains of transmission'—the words no epidemiologist ever wants to hear—make the true scale of the epidemic dangerously unknown.

The crisis is further exacerbated by misinformation-fueled attacks on treatment centers and its initial spread within dense, highly mobile illegal gold-mining communities.

Dr. Mardel cautions that if immediate, rapid containment and contact tracing do not keep pace, the outbreak could easily breach borders into highly populous hubs like Nigeria, or even spread globally to unprepared healthcare systems. 

While the Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) recently fast-tracked sixty million dollars to rush vaccine candidates into development, experts stress that public health surveillance must be urgently scaled up to halt a nightmare scenario from becoming reality.

source: Shute, J. (2026, June 3). I am a world expert in Ebola – a nightmare scenario is increasingly within the realms of possibility. The Independent.

Link?

Skrevet

Sørgelig å se at farlige sykdommer lettere sprer seg når pengene fra rike land kuttes ned. 

• Liker 1
Skrevet
Perine skrev (2 timer siden):

Sørgelig å se at farlige sykdommer lettere sprer seg når pengene fra rike land kuttes ned. 

Det er enda sørgeligere å se at de som får hjelp fra rike land brenner ned sykehusene og angriper helsepersonell.

"They started throwing projectiles at the hospital. They even set fire to tents that were being used as isolation wards."

"A healthcare worker was injured by stone-throwing protesters before law enforcement agents intervened."

https://www.bbc.com/news/articles/cp8p2g8yp8do

Det er på tide å la Afrika og afrikanske land finne ut av ting selv, det hjelper ikke å kaste penger eller materiell etter de siden de ikke klarer å forvalte det, om det ikke forsvinner på grunn av korrupsjon så blir det stjålet eller ødelagt.

Dette er det samme som skjer når velmenende mennesker samler inn penger for å bore vannbrønner, utstyret blir stjålet, ramponert av misunnelige mennesker fra nabolandsbyen eller solgt for vinning på kort sikt.

• Liker 2
Skrevet
Rullerusk skrev (På 24.5.2026 den 21.25):

Ebola er så dødelig at man ikke trenger noe som helst ekstra beredskap i et land der man har et godt helsevesen og nasjonale rutiner. Fordi det rekker ikke spre seg før verten er dau i stor grad. Finne og isolere, da forsvinner det med verten. I Afrika med stor fattigdom, dårlig hygiene, bortimot null kontroll på helsevesen og innbyggere jo der er det farlig.

• Nyttig 1
Skrevet
Perine skrev (7 timer siden):

Link?

Les igjen -helt nederst har du referansen til artikkelen 

Skrevet
TomKrus skrev (5 timer siden):

Ebola er så dødelig at man ikke trenger noe som helst ekstra beredskap i et land der man har et godt helsevesen og nasjonale rutiner. Fordi det rekker ikke spre seg før verten er dau i stor grad. Finne og isolere, da forsvinner det med verten. I Afrika med stor fattigdom, dårlig hygiene, bortimot null kontroll på helsevesen og innbyggere jo der er det farlig.

Inkubasjonstiden er lang….

så det du skriver henger ikke på greip. Hvis dette sprer seg til Nigeria er det i hele verden. 

Skrevet
Rullerusk skrev (25 minutter siden):

Les igjen -helt nederst har du referansen til artikkelen 

Du har jo bare kopiert og limt inn noe tekst du har funnet på en nettside.    

Skrevet
Sitat

Dette er egentlig et kjent mønster med Ebola. Det dukker opp jevnlig små og større utbrudd i Sentral-Afrika, og det har skjedd mange ganger før, blant annet det store utbruddet i 2014–2016 og flere mindre i årene etter.

Det som skjer nå er alvorlig lokalt, men ikke noe nytt i den forstand at viruset har endret seg eller plutselig blitt en global trussel. Ebola smitter heller ikke lett mellom mennesker slik luftveisvirus gjør, det krever tett kontakt med kroppsvæsker. Derfor har det aldri utviklet seg til en pandemi på global skala, selv om det kan være brutalt der det rammer.

Det er altså mer riktig å se dette som et tilbakevendende utbrudd i et område hvor viruset er kjent fra før, ikke starten på noe verdensomspennende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror mamanodrama har et veldig godt poeng her. Ebola smitter heldigvis ikke som en luftbåren influensa eller koronavirus, så spredningsmåten er fundamentalt annerledes. Så lenge man opprettholder god hygiene og helsemyndighetene følger opp reisende fra risikoområder med screening og informasjon, er faren for et større utbrudd her hjemme ekstremt liten. Det er greit å være oppmerksom, men det er ingen grunn til panikk.

• Liker 3
Skrevet
Rullerusk skrev (På 6.6.2026 den 22.24):

Inkubasjonstiden er lang….

så det du skriver henger ikke på greip. Hvis dette sprer seg til Nigeria er det i hele verden. 

Les deg opp, det smitter bare på spesielle måter også, ja det er dødelig men det er mye lettere å begrense en et virus som smitter gjennom luft og dråpesmitte. Du får bare lese deg opp, eller bare være redd. Ditt valg. Derfor er stort sett utbrudd bare lokalt og de kommer og går med jevne mellomrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...