Gå til innhold

Hvilket land er han fra?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om noen sier han er jugoslav, hvor er han fra da egentlig? Håper noen kan hjelpe meg.

Videoannonse
Annonse
Gjest King James II
Skrevet (endret)

Da tror jeg han er fra Serbia og Montenegro

Endret av Trajan Cicero
Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet

Det finnes flere jugoslaviske etterfølgerstater...den tidligere staten Jugoslavia er oppløst. I kjølvannet av det har det dukket opp flere andre stater: Kroatia, Serbia, Bosnia, Montenegro, Makedonia, og kanskje flere.

Hvis han sier han er jugoslav, bør man egentlig spørre ham om han kan utdype det litt!

Gjest King James II
Skrevet

nå blir det ikke riktig og si at de dukket opp..siden alle disse statene eksisterte lenge før Jogoslavia. men da var de som regel under Østerrike eller det ottomanske imperie

men du glemte Kosovo.

Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet
nå blir det ikke riktig og si at de dukket opp..siden alle disse statene eksisterte lenge før Jogoslavia. men da var de som regel under Østerrike eller det ottomanske imperie

men du glemte Kosovo.

Mange av disse statene eksisterte ikke som selvstendige nasjonalstater før etter oppløsningen av staten Jugoslavia. Det var på en måte noe av grunnen til alt opprøret og krigene...de ulike etniske folkeslagene /kroatere, kroatiere og andre) ville markere sin selvstendighet og egenart gjennom egne nasjonalstater.

Jeg nevner bare noen av statene her, det finnes jo flere.

Gjest Emeldina
Skrevet
Mange av disse statene eksisterte ikke som selvstendige nasjonalstater før etter oppløsningen av staten Jugoslavia. Det var på en måte noe av grunnen til alt opprøret og krigene...de ulike etniske folkeslagene /kroatere, kroatiere og andre) ville markere sin selvstendighet og egenart gjennom egne nasjonalstater.

Jeg nevner bare noen av statene her, det finnes jo flere.

Det stemmer at mange av statene eksisterte før unionen Jugoslavia ble opprettet. Det som skjedde da krigen på 90-tallet startet var ikke at de ulike etniske gruppene "plutselig" fant på at de ville ha en egen stat. Det er bare tull...

Du nevner folkeslagene "kroatere" og "kroatiere"? Hvis du ser på disse som ulike folkeslag burde du nok ikke engang uttale deg om emnet. "Kroatiere" er det absolutt ingenting som heter... Det heter KROATER!

Balkan har alltid vært et turbulent område med endeløse erobringer og det er derfor veldig komplisert å sette seg inn i historien.

Men, tilbake til topic: Mange kaller alle fra tidligere Jugoslavia for jugoslavere, selv om det er helt feil. Så dersom han du snakker om blir omtalt som jugoslaver kan han være enten kroatisk, serbisk, slovensk, makedonsk, montenegrinsk eller bosnisk. Det er disse seks som er de nåværende statene i tidligere Jugoslavia, men Serbia og Montenegro er i en slags union. Kosovo er ikke en egen stat, men ligger under Serbia og Montenegro.

Det er ingenting som heter jugoslaver lenger, men det er riktig at Serbia og Montenegro het Jugoslavia tidligere.

Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet
Det stemmer at mange av statene eksisterte før unionen Jugoslavia ble opprettet. Det som skjedde da krigen på 90-tallet startet var ikke at de ulike etniske gruppene "plutselig" fant på at de ville ha en egen stat. Det er bare tull...

Du nevner folkeslagene "kroatere" og "kroatiere"? Hvis du ser på disse som ulike folkeslag burde du nok ikke engang uttale deg om emnet. "Kroatiere" er det absolutt ingenting som heter... Det heter KROATER!

Nå var det faktisk en skrivefeil dette med "kroatere" som jeg skrev, som jeg først så etterpå.

Hvordan kan du si at det bare er tull dette med at enkelte av statene som i dag er nasjonalstater, også eksisterte før tidligere Jugoslavias oppløsning? Har du konkrete eksempler på at det som i dag er nasjonalstater også var det før eks-Jugoslavias oppløsning?

Nå er det vel ingen her som har påstatt at de ulike etniske gruppene "plutselig fant på" noe? Balkanområdet har, som du sier, en kompleks historie, som vi ikke har plass til å gå inn på i detalj her, så vi må fatte oss i korthet.

Det jeg sier, er at en del av forklaringen til det at det har utviklet seg nasjonalstater i etterkant av oppløsningen av Jugoslavia, blant annet er etniske minoritetsgruppers sterke ønske om å få egen nasjonalstat. Bakk et slikt utsagn ligger det selvfølgelig mye mer, men for å si det kort, er dette faktisk riktig.

Hva slags bakgrunn har du for å si at det er feil?

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Sannsynligvis er han serber.

Min erfaring er at bosniere som oftest selv kaller seg bosniere, kosovo-albanere kaller seg selv kosovo-albanere (disse er blitt glemt lenger opp i tråden) og kroatere kaller seg for kroatere. De serberne jeg har møtt har kalt seg selv jugoslaver.

Skrevet

Jugoslavia eksisterer ennå og består av Serbia, Montenegro og Kosovo.

Skrevet

Kathrine

Jeg synes at du skal ta par kurs i balkans historie lol. Det du skriver har ingenting med hva Emeldina skriver til deg. Man kan se at du bruker andres kilder på nette når du svarer,og det du skriver har ingenting med saken å gjøre. Nasjonale følelse på balkan var det den dagen de forskjelige folkegrupper satt foten sin på balkan.

Skrevet

Tråden er delt.

Debatt om Balkanlandene finner du her.

vimselims

-mod-

Skrevet
Jugoslavia eksisterer ennå og består av Serbia, Montenegro og Kosovo.

Eks-staten Jugoslavia er oppløst. Det har du kanskje fått med deg?

Gjest Emeldina
Skrevet

Diskusjonen skled litt ut, ja, men den er fortsatt et annet sted.

Men tilbake til topic:

Mest sannsynlig er han fra Serbia, men det er ikke slik at bare serbere omtaler seg selv som jugoslaver. Kjenner også enkelte bosniere og kroater som kaller seg jugoslaviske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...