Amanlis Skrevet 17. april 2006 #21 Skrevet 17. april 2006 Jeg synes det blir feil å slanke et overvektig barn. Men det kan ha noe med at jeg ikke liker ordet slanke, det er negativt for meg. Men å redusere vekta til et barn som er overvektig tror jeg er viktig med tanke på hvilke sykdommer som barnet kan få. Barnet er ikke i stand til selv å gjøre noe med sin egen vekt, derfor må foreldere og evt helsevesen/skole/barnehage hjelpe til. Men jeg er også opptatt av at barnet selv ikke behøver å vite at nå reduseres vekta. Det har noe med barnets eget selvbilde å gjøre. Dersom barnet selv vet at det er overvektig og evt blir mobba for det er det en annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #22 Skrevet 17. april 2006 Jeg synes det blir feil å slanke et overvektig barn. Men det kan ha noe med at jeg ikke liker ordet slanke, det er negativt for meg. Men å redusere vekta til et barn som er overvektig tror jeg er viktig med tanke på hvilke sykdommer som barnet kan få. Barnet er ikke i stand til selv å gjøre noe med sin egen vekt, derfor må foreldere og evt helsevesen/skole/barnehage hjelpe til. Men jeg er også opptatt av at barnet selv ikke behøver å vite at nå reduseres vekta. Det har noe med barnets eget selvbilde å gjøre. Dersom barnet selv vet at det er overvektig og evt blir mobba for det er det en annen sak. ← Her var det mye om og men og bortforklaringer: er barnet for tykt så slanker du barnet ditt om du bryr deg om det. Noe annet ville være barnemishandling!
Lemming Skrevet 17. april 2006 #23 Skrevet 17. april 2006 Så kan man faktisk legge om kostholdet hjemme uten å nevne slanking med et eneste ord. ← Men jeg er også opptatt av at barnet selv ikke behøver å vite at nå reduseres vekta. Det har noe med barnets eget selvbilde å gjøre. ← Nettopp, her fikk de sagt det jeg prøvde å si. Når et barn er overvektig synes jeg man skal "slanke" det, men man må forsøke å gjøre det uten at de selv vet det. Bare sette igang tiltak uten snakking rundt og fokusering på at dette er "slanking".
:-) anna Skrevet 17. april 2006 #24 Skrevet 17. april 2006 Men nå sier hovedinnleggstarter at dette barnet kommer fra en familie som både spiser sunt og holder seg i aktivitet. Skal man da slanke barnet ytterligere?! Jeg mener nei. Når man har eliminert kosthold og manglende fysisk aktivitet som grunner til overvekten, så må man kanskje slå seg til ro med tanken om at barnet kanskje ser slik ut. Vi er tross alt ikke støpt i samme form. Jeg mener det er vel så farlig å innprente barna at alle må se like ut og at en person som ikke glir inn i en størrelse medium er en eller to størrelser "feil".
Gjest Donna Skrevet 17. april 2006 #25 Skrevet 17. april 2006 Hun skriver jo også at barnet er satt på et slankeprogram av helsetjenesten. Da kan det jo tyde på at kostholdet i familien er feil - og at de ikke spiser så sundt som de kanskje gir uttrykk for.
mito Skrevet 17. april 2006 #26 Skrevet 17. april 2006 Definitivt. Overvekt hos barn fører ofte til irreversible fysiologiske forandringer. Det gjør også svært vanskelig å unngå overvekt som voksen, og resultatet blir dårlige helse og kortere liv.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #27 Skrevet 17. april 2006 motivere barn høres bedre ut enn å tvinge barn. men noen barn vil ikke ut og leke. da må man motivere sterkere. og voksne er de som bestemmer over dataen, tv og andre stillesittende aktiviteter. det er viktig at vi som voksne tar ansvar for barna, og det gjelder også å høre at varselklokkene ringer dersom barnet blir større og større for fort. vi har dette i familien vi også, og her merker barnet det selv veldig godt, da det blir en del daglige ting som blir vanskeligere og vanskeligere. for eksempel blir det vanskelig å bøye seg ned i uteklær på vinteren for å ta på skia sjøl. eller andre ting, å henge med jevnaldrende på sykkel eller løpetur (unger er jo i farta hele tiden, men en blir hengende etter med for stor kropp). vi har snakket om grunnen til at en blir hengede etter - vi gjorde dette etter at barnet selv tok opp dette temaet. vi snakket om at det ikke er bra å spise til en spyr, for det er jo ikke så mange timene til neste gang vi skal spise. og vi tvinger aldri barna til å spise opp all maten på tallerken. som jeg sa tidligere i et innlegg, det er en bjørnetjeneste å la det overvektige barnet slite alene med dette uten at vi voksne tar ansvar og (som i vårt tilfelle) snakker ordentlig med barnet.
aline Skrevet 17. april 2006 #28 Skrevet 17. april 2006 jeg synes det har blitt endel "barnet vil jo ikke ditt og datt" i samfunnet jeg. helt uten å ha barn selv, så mener jeg altså at det virker som det har blitt større fokus på hva barna mener er rett for dem en hva de voksne mener er rett for barna. når jeg var liten, så FIKK vi ikke godteri annet en til barnetv på lørdag! hva vi ville eller ikke ville hadde usedvanlig liten påvirkning på mammas regler gitt. vi MÅTTE også være ute, det var ikke slik at dersom vi heller ville sitte hjemme og se på video, så måtte vi få lov til det, vi måtte pent ut! og slik var det som oftest for de fleste vennindene mine også, si vi var igrunnen ute i stor grad vi. selv om det ikke alltid var som sport, så var det å løpe i skogen, klatre i trær og i skrenter, gå til ditt og datt og alle slike ting som vi måtte for å aktivisere oss selv, med på å skape en sunn aktivitet som jeg ser mindre av idag en jg gjorde før. tror kanskje det kommer litt an på hvor man bor også, nå bor jeg i oslo, det gjorde jeg ikke som liten. synes ikke man skal slanke ett barn alene, å legge om kostholdet til ett sunt og godt kosthold i tillegg til at man legger opp til regler som gir mer aktivitet, synes jeg ikke kan kalles slanking. slanking for meg er å følge ett visst opplegg til man har nådd ønsket vekt, også gjør man noe annet etterpå. å legge om kostholdet, endre livsstil, tror jeg faktisk mye mer på, og det er ingen familie, tykk eller tynn, som har vondt av at livsstilen til familien legges om til en sunn og aktiv en. ergo trenger man ikke sånn sett fokusere på at det er barnet man skal slanke, men at man ønsker en sunn livsstil for hele familien. det vanskelige med det, er jo selvsagt at man må følge det selv også. man står som ett ganske sterkt forbilde for barn, så det man selv gjør, er viktig for hvordan barnet skal følge opplegget. men at man skal gjøre noe dersom barnet er direkte overvektig, ja!
Gjest Gjesta Skrevet 17. april 2006 #29 Skrevet 17. april 2006 Hun skriver jo også at barnet er satt på et slankeprogram av helsetjenesten. Da kan det jo tyde på at kostholdet i familien er feil - og at de ikke spiser så sundt som de kanskje gir uttrykk for. ← Enig med Donna i dette. Jeg tror nok det er mange som tror de har et sunt kosthold, men som faktisk ikke har det. I utgangspunktet mener jeg at barn ikke skal slankes, og at det ikke skal fokuseres på vekt. I stedet må det fokuseres på et sunt og variert kosthold, og mye aktivitet. Noen barn, og voksne for den del, har ikke lært seg å stoppe når man er mett. Og i tillegg til feil kosthold, kommer overspising inn. I dagens samfunn har det nok blitt til at vi kjører barna våre for mye, og vi bør nok være flinkere til å finne på aktiviteter sammen med barna våre. Både å gå på turer i skog, mark og på fjellet, men også ting i hverdagen: Gå for å leie video eller låne bøker på biblioteket, sykle på besøk til bestemor. Følge barnet på besøk til venner osv. Vi som foreldre har også her et mye større ansvar enn hva vi tror.
Lemming Skrevet 17. april 2006 #30 Skrevet 17. april 2006 jeg synes det har blitt endel "barnet vil jo ikke ditt og datt" i samfunnet jeg. ← Dette er jeg helt enig i, og i mange tilfeller har det desverre gått for langt. Jeg synes kanskje det er litt drastisk å si "du skal være ute x antall timer hver dag", for jeg tror ikke dette praktiseres blant veldig mange i dag, og da er det jo litt kjipt å være den eneste.. Men mange områder kan godt sjerpes en god del inn. For eksempel synes jeg man kan begrense tv-spill og data til f.eks en eller to timer pr dag, og sette foten ned for godterier i ukedagene. Her hvor jeg bor får barna/ungdommene (og særlig jentene) bestemme alt for mye selv! Eksempel: De får lov å slippe hvis det er spesielle aktiviteter i gym på skolen de ikke liker, f.eks fortball. Foreldrene skriver mld til skolen om at barnet ikke skal være med på de og de aktivitetene, "for hun mistrives så veldig med den sporten".. Dersom skolen krangler tar foreldrene det videre til leger, og går til anskaffelse av legeærklæring! Jeg blir helt paff, jeg! En annen ting er at barna tidligere og tidligere får ha styring selv med ukepenger, pluss at de får mye mer penger enn før. For noen år siden jobba jeg på kiosken her i bygda, og ukedager som helger var det alltid barn helt ned i 6-7 års alderen som hang utenfor kiosken, og med jevne mellomrom kom de inn og kjøpte godterier o.l. Hver eneste dag handlet de masse godter og brus, litt avhengig av alder da - de minste hadde kanskje 30kr, de oppi 11-12 år hadde som regel mellom 100 og 200! (nei, det var ikke snakk om ferier, men vanlige hverdager med skole) Er det rart fedme blant barn er mer vanlig enn før? Mange barn sitter jo timesvis på timesvis ved data eller playstation o.l, i tillegg til at de spiser veldig mye mer godter enn før..
mito Skrevet 17. april 2006 #31 Skrevet 17. april 2006 Dette er jeg helt enig i, og i mange tilfeller har det desverre gått for langt. Jeg synes kanskje det er litt drastisk å si "du skal være ute x antall timer hver dag", for jeg tror ikke dette praktiseres blant veldig mange i dag, og da er det jo litt kjipt å være den eneste.. Men mange områder kan godt sjerpes en god del inn. For eksempel synes jeg man kan begrense tv-spill og data til f.eks en eller to timer pr dag, og sette foten ned for godterier i ukedagene. Her hvor jeg bor får barna/ungdommene (og særlig jentene) bestemme alt for mye selv! Eksempel: De får lov å slippe hvis det er spesielle aktiviteter i gym på skolen de ikke liker, f.eks fortball. Foreldrene skriver mld til skolen om at barnet ikke skal være med på de og de aktivitetene, "for hun mistrives så veldig med den sporten".. Dersom skolen krangler tar foreldrene det videre til leger, og går til anskaffelse av legeærklæring! Jeg blir helt paff, jeg! En annen ting er at barna tidligere og tidligere får ha styring selv med ukepenger, pluss at de får mye mer penger enn før. For noen år siden jobba jeg på kiosken her i bygda, og ukedager som helger var det alltid barn helt ned i 6-7 års alderen som hang utenfor kiosken, og med jevne mellomrom kom de inn og kjøpte godterier o.l. Hver eneste dag handlet de masse godter og brus, litt avhengig av alder da - de minste hadde kanskje 30kr, de oppi 11-12 år hadde som regel mellom 100 og 200! (nei, det var ikke snakk om ferier, men vanlige hverdager med skole) Er det rart fedme blant barn er mer vanlig enn før? Mange barn sitter jo timesvis på timesvis ved data eller playstation o.l, i tillegg til at de spiser veldig mye mer godter enn før.. ← Du har helt rett. Barn kan naturligvis ikke klandres for at de blir overvektige, når enorme mengde kalorier er tilgjengelig hvor enn de snur seg. Foreldrene har alt ansvar, det er en bjørnetjeneste av enorme proporsjoner å tillate sitt avkom å spise godteri og drikke brus daglig, enn så lenge det er synlig for alle og enhver at barnet er overvektig.
Amanlis Skrevet 17. april 2006 #32 Skrevet 17. april 2006 Eksempel: De får lov å slippe hvis det er spesielle aktiviteter i gym på skolen de ikke liker, f.eks fortball. Foreldrene skriver mld til skolen om at barnet ikke skal være med på de og de aktivitetene, "for hun mistrives så veldig med den sporten".. Dersom skolen krangler tar foreldrene det videre til leger, og går til anskaffelse av legeærklæring! Jeg blir helt paff, jeg! ← Er dette sant?? Jeg er virkelig sjokkert, da jeg gikk på skolen var vi pent nødt til å delta på det som var!
Lemming Skrevet 17. april 2006 #33 Skrevet 17. april 2006 Er dette sant?? Jeg er virkelig sjokkert, da jeg gikk på skolen var vi pent nødt til å delta på det som var! ← Det er helt sant! Det er ikke uvanlig engang! De slipper unna alt de vil! Foreldre, lærere og leger "forstår dem ihjel", hvis du skjønner hva jeg mener.. "Stakkars, hun har jo ikke lyst.. da må hun jo slippe.." Da jeg gikk på skolen var det heller ikke snakk om å slippe dersom det var noe man ikke ville.. Hvis jeg ikke ville være med på spesielle sporter pleide læreren å si at da kunne jeg gå hjem, så kunne han sette "skulk" på meg. Da fikk selvsagt pipa en annen lyd.. Et annet eksempel er at mange jenter her blir litt "flaue" over kroppen sin når de kommer i puberteten (særlig de som er litt overvektige) - så de vil ikke ha på seg badedrakt i svømminga, men heller ha på seg store t-skjorter. Dette må de selvsagt få lov til, det er jo så ubehagelig for dem å ha svømming i badedrakter når de har komplekser for kroppen sin..! Enten det, eller så må de fritaes fra hele svømminga. Jeg synes dette er helt utrolig...!
T.S Skrevet 17. april 2006 #34 Skrevet 17. april 2006 Med slanking så forstår jeg at _familien_ gør en livsstilsforandring. Noe annet nytter ikke. Man tar etter sine foreldre.
Gjest Hippopotamus Skrevet 17. april 2006 #35 Skrevet 17. april 2006 Det er helt sant! Det er ikke uvanlig engang! De slipper unna alt de vil! Foreldre, lærere og leger "forstår dem ihjel", hvis du skjønner hva jeg mener.. "Stakkars, hun har jo ikke lyst.. da må hun jo slippe.." Da jeg gikk på skolen var det heller ikke snakk om å slippe dersom det var noe man ikke ville.. Hvis jeg ikke ville være med på spesielle sporter pleide læreren å si at da kunne jeg gå hjem, så kunne han sette "skulk" på meg. Da fikk selvsagt pipa en annen lyd.. Et annet eksempel er at mange jenter her blir litt "flaue" over kroppen sin når de kommer i puberteten (særlig de som er litt overvektige) - så de vil ikke ha på seg badedrakt i svømminga, men heller ha på seg store t-skjorter. Dette må de selvsagt få lov til, det er jo så ubehagelig for dem å ha svømming i badedrakter når de har komplekser for kroppen sin..! Enten det, eller så må de fritaes fra hele svømminga. Jeg synes dette er helt utrolig...! ← Bare sånn at det er sagt, så kan det finnes SVÆRT gode grunner for å få slippe enkelte aktiviteter også. Jeg sier ikke at det alltid er tilfelle, men noen ganger finnes det altså en god grunn som utenforstående ikke alltid er klar over.
Belit Skrevet 17. april 2006 #36 Skrevet 17. april 2006 Selvsagt bør overvektige barn hjelpes til å komme ned i normalvekt. Overvekt er aldri barnas feil, det er alltid de voksne som må ta ansvaret for barnas spise- og aktivitetsvaner. Overvektige barn blir nesten bestandig overvektige hele livet, med de helserisikoene og det dårlige selvbildet som ofte følger. Og det er ytterst sjelden at overvektige barn ikke selv er oppmerksomme på vekten sin - andre barn lar dem ikke forbli uvitende om kroppen deres. Like selvsagt bør man ikke involvere barnet i at man faktisk setter igang en slankekur, bare foreta de nødvendige endringer i barnets - og aller helst hele familiens - hverdagsvaner. La bilen stå, legge om kostholdet, kutte ut saft, brus, snacks, kaker og godteri, begynne med noen morsomme fysiske aktiviteter som alle kan delta i sammen. Barn kan ikke få bestemme selv hva de skal spise og gjøre - oppdragelse og foreldreveiledning er helt nødvendig for at barna skal kunne foreta informerte valg selv når de en gang blir voksne. Selvfølgelig kan man ikke slå seg til ro med at poden heller vil spille playstation enn fotball, eller drikke cola heller enn vann! Gode kostholds- og aktivitetsvaner helt fra starten vil være en kjemperessurs for barna hele livet.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #37 Skrevet 17. april 2006 Det er helt sant! Det er ikke uvanlig engang! De slipper unna alt de vil! Foreldre, lærere og leger "forstår dem ihjel", hvis du skjønner hva jeg mener.. ← Jeg vet ikke helt om jeg tror på at det ikke er uvanlig. Som lærer har jeg aldri vært borti noe slikt. Jeg har derimot vært borti at foreldre ikke vil at barna skal gå tur, men vi godtar ikke dette. I steden tar vi en prat med foreldrene og forteller dem om fordelene ved aktivitet. (Om barna holdes hjemme hver gang det er turdag går vi ytterligere til verks og arrangerer møter osv.)
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 17. april 2006 #38 Skrevet 17. april 2006 Eksempel: De får lov å slippe hvis det er spesielle aktiviteter i gym på skolen de ikke liker, f.eks fortball. Foreldrene skriver mld til skolen om at barnet ikke skal være med på de og de aktivitetene, "for hun mistrives så veldig med den sporten".. Dersom skolen krangler tar foreldrene det videre til leger, og går til anskaffelse av legeærklæring! Jeg blir helt paff, jeg! En annen ting er at barna tidligere og tidligere får ha styring selv med ukepenger, pluss at de får mye mer penger enn før. ← Akkurat sånn var det med min stedatter også. Meldeboka hennes var full av meldinger når hun var hos sin mor, der det sto at jenta ikke skulle delta i gym eller andre aktiviteter. Når hun var hos oss så måtte hun ha en gyldig grunn for å slippe gym. Husker også at da hun var 12 år så oppdaget vi at mamman kjøpte smertestillende til henne som jenta selvfikk ansvaret for (det var hun vant til), å en pakke smertestillende kunne gå ned i løpet av en helg Disse to tingene var noe av det vi satte ned foten på, jenta ville ikke være hos oss lenger, å nå har vi ikke sett henne på over 2 år. Og det er ytterst sjelden at overvektige barn ikke selv er oppmerksomme på vekten sin - andre barn lar dem ikke forbli uvitende om kroppen deres. ← Akkurat sånn har tynne barn det også. Jeg har barn som stadig får høre av andre barn at h*n er så tynn at det er stygt. Det er ikke noe bedre, og styrker ikke barnas selvtillit. Det burde ikke fokuseres på kropp uansett kroppsbygning.
Lemming Skrevet 18. april 2006 #39 Skrevet 18. april 2006 Bare sånn at det er sagt, så kan det finnes SVÆRT gode grunner for å få slippe enkelte aktiviteter også. Jeg sier ikke at det alltid er tilfelle, men noen ganger finnes det altså en god grunn som utenforstående ikke alltid er klar over. ← Jeg vet ikke helt om jeg tror på at det ikke er uvanlig. Som lærer har jeg aldri vært borti noe slikt. Jeg har derimot vært borti at foreldre ikke vil at barna skal gå tur, men vi godtar ikke dette. I steden tar vi en prat med foreldrene og forteller dem om fordelene ved aktivitet. (Om barna holdes hjemme hver gang det er turdag går vi ytterligere til verks og arrangerer møter osv.) ← Jeg vet godt at dette høres helt utrolig og usannsynlig ut, og det er det også! Men dette er ikke antakelser eller "et inntrykk jeg har", dette er fakta. Dette vet jeg, fordi det var min mor som fortalte det. Hun jobber i PPT, og PPT her i kommunen jobber i et veldig nært samarbeid med skolen, observerer i alle klassene x antall timer hvert år, og har også god oversikt over slike ting, samt grunnene bak. Det er altså ikke skjulte grunner bak som utenforstående ikke vet om, det er kun snakk om "vil ikke".
Lemming Skrevet 18. april 2006 #40 Skrevet 18. april 2006 Husker også at da hun var 12 år så oppdaget vi at mamman kjøpte smertestillende til henne som jenta selvfikk ansvaret for (det var hun vant til), å en pakke smertestillende kunne gå ned i løpet av en helg ← Seriøst?? Overdreven bruk av smertestillende kan man jo få alvorlig leverskade(?) av! Nettopp slike tilfeller som det du beskriver blir det bare mer og mer av i dag. Kjipt for ungommene, at de selv får velge bort alt de ikke har lyst å gjøre, for når de blir eldre kommer de til å få seg en smekk i fjeset, for slikt blir ikke akseptert verken på vgs eller senere i arbeidslivet. Foreldrene som lar ungene slippe unna alt de vil gjør barna en bjørnetjeneste.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå