Gå til innhold

Til de som trener styrke

Anbefalte innlegg

Gjest camillo
Skrevet

Hei,

jeg er bare litt nysgjerrig på hvordan dere andre legger opp styrkeprogrammene deres.

Hvor ofte trener dere, og hva trenes når?

Jeg har trent et fullkroppsprogram med tunge, enkle basisøvelser et par måneder nå, men har tenkt å begynne på et nytt om et par uker:

Dag 1: Rygg og biceps

Dag 2: Bein

Dag 3: Bryst, skuldre og triceps

3 ganger i uka.

Noen spesielle favorittøvelser? Jeg er bestandig på jakt etter noe som funker (spesielt skuldre for min del, men er nysgjerrig sånn generelt også)...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Jeg prøver å få til styrketrening to ganger i uka.Da tar jeg hele kroppen og bruker det samme programmet.Bytter så etter ca.3 mnd.

Jeg tar

knebøy

skulder

biceps

triceps

bryst

div for rygg

markløft

mage

noe for rompe

Når det gjelder skulder,har jeg begynt med en ny øvelse;

har en vekt i hver hånd,holder armene bøyd og ut, løfter så opp mens armene er i vinkel.Det var vanskelig å forklare...Den er tung i alle fall.

Gjest camillo
Skrevet
Hei du!

Jeg prøver å få til styrketrening to ganger i uka.Da tar jeg hele kroppen og bruker det samme programmet.Bytter så etter ca.3 mnd.

Jeg tar

knebøy

skulder

biceps

triceps

bryst

div for rygg

markløft

mage

noe for rompe

Oi, det var mye på en gang! Hvor lenge holder du på? Blir du ikke vanvittig sliten etter en slik økt? :)

Når det gjelder skulder,har jeg begynt med en ny øvelse;

har en vekt i hver hånd,holder armene bøyd og ut, løfter så opp mens armene er i vinkel.Det var vanskelig å forklare...Den er tung i alle fall.

Sidehev!

Jeg skal begynne med den på det nye programmet. Det kjipe med den er at man (ihvertfall jeg!) må ta så lette vekter på den... :ler:

Skrevet

Nei,jeg blir faktisk ikke sliten.Holder på i en time.Tar som regel 3x10 rep.Men skal nå forandre litt og øke vektene,og rep - 4x6.Det har jeg gjort før,og det funker.Blir litt sterkere.

Når jeg tar styrke i sal så siler svetten,for tempoet er helt vanvittig!I studio blir det noe helt annet,tid til filosofering og hvile!Men det funker,for jeg ser jo på vektene at de øker.Øker forresten med 2,5 kg i slengen.Og ser det på badevekta også. :)

Sidehev ja! Begynte med 5 kg på hver,det var mer enn nok ja!

Problemet til meg er rompe,der trenger jeg noe effektivt.Skal nå begynne med apparat hvor jeg skyver hele foten bakover.

Gjest camillo
Skrevet (endret)

Okei. :)

Problemet til meg er rompe,der trenger jeg noe effektivt.Skal nå begynne med apparat hvor jeg skyver hele foten bakover.

Ser du tar knebøy, det bør jo funke ganske bra? Tar du dem dype? Ellers er utfall og beinpress med beina høyt oppe veldig gode, hvis du ikke tar det allerede.

Endret av camillo
Skrevet

Tar utfall ja.Og beinpress har jeg tatt før.Kanskje på tide å ta de fram igjen...Men så er det det med gener og anlegg da,jeg får nok aldri en sprettrompe uansett!

Hvor lenge holder du på i hver økt forresten?Og synes du det fungerer bra på den måten?

Gjest camillo
Skrevet
Tar utfall ja.Og beinpress har jeg tatt før.Kanskje på tide å ta de fram igjen...Men så er det det med gener og anlegg da,jeg får nok aldri en sprettrompe uansett!

Ja, det er jo veldig forskjellig hva man er god på og hva man ikke er god på (mtp øvelser og styrke), men også hvor man bygger best ja... Jeg prøver å spore opp fitnessutøvere som er veldig gode på de tingene jeg absolutt ikke er god på (nå: spesielt skuldre), og sjekker hvordan de gjør det. Kan høres litt strebersk ut :ler:, men det er jo ikke så dumt å gjøre som dem som har peiling.

Hvor lenge holder du på i hver økt forresten?Og synes du det fungerer bra på den måten?

Jeg holder på for lenge - særlig etter at jeg fikk meg treningspartner, har det blitt altfor lenge. Skal prøve å korte ned på tida, så det ikke blir mye mer enn 1 time.

Synes igrunnen det funker bra, men sies at det ikke er bra for musklene å holde på for lenge, så da skal jeg korte ned på tida.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Trener styrke i sal, for det meste.

Da er det knebøy, markløft, benkpress, armhevinger, utfall, tricepspushups, bicepscurls, drag til bryst og hake, franskpress, press over hodet og diverse mageøvelser.

Knebøy er sinnsykt kjedelig og tungt. Det er den verste øvelsen jeg vet og jeg sliter virkelig med den.

Prøver å komme meg avgårde to ganger i uken.

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Jeg er ikke like strukturert, men prøver å få trent styrke ca. to ganger pr uke. Den ene gangen blir det bein (knebøy, utfall) markløft (både korsrygg og rumpe), og mage (flere øvelser; crunches i maskin, planken, "leg raises" med strake bein).

Den andre gangen trener jeg chins (med litt juks, ca 15 kilo belastning. Målet er å løfte kroppen uten juks ti ganger), så sittende roing (med kabel), benkpress (jukser med Smith-maskin, men skal få sambo til å hjelpe meg i gang med ordentlig benk), skulder med kabel (husker ikke øvelsen), og muligens også biceps+drag til hake og noen tricepsøvelser (helst franskpress og nedtrekk med tau).

Egentlig burde jeg, når jeg tenker meg om, trene armer sammen med bein på økt nr. 1 så jeg ikke får så dårlig tid. Jeg holder på i mellom 45 minutter og 1.5 time, og legger på vekter til jeg kun klarer 6 reps uten å jukse.

Funker utmerket--når jeg gidder :sjenert: Så snart sårene i håndflatene er helet, er det pån igjen.

Endret av Elphaba
Skrevet

Trener du knebøy med eller uten vekter?

Gjest camillo
Skrevet
Trener styrke i sal, for det meste.

Da er det knebøy, markløft, benkpress, armhevinger, utfall, tricepspushups, bicepscurls, drag til bryst og hake, franskpress, press over hodet og diverse mageøvelser.

Hvordan får dere gjort det der sammen, som gruppetime?

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvis det er på sats, går det i sirkel med veldig korte pauser mellom settene, og relativt lav belastning (opp til 16 reps/3 sett). Ganske bra time, man får kjørt gjennom hele kroppen, men ikke så veldig utfordrende hvis målet er å øke belastningen.

Gjest Jalileh
Skrevet

Jeg trener 3-4 fire ganger i uka.

Som regel er jeg mest opptatt av hoppogsprettogtjooooghei, men pga skaden så blir det nå 2 dager med styrke og 1-2 dager med kondis.

Dag 1: Overkropp.

Dag 2: Underkropp.

Dag 3 og/eller 4: kondis.

Jeg kan ikke navnene på noen av de øvelsene og apparatene, så jeg unngår å utdype noe særlig mer enn dette. :ler:

Skrevet

Jeg trener nesten hver dag. Enten styrke etterfulgt av 20-30 min moderat kondisjonstrening eller bare kondisjonstrening...

Deler kroppen opp på denne måten: bryst og biceps, rygg og triceps, ben og skuldre. 1 basisøvelse og 1-2 isolasjonsøvelser for hver muskelgruppe, løfter ca 3*10 repetisjoner på hver øvelse.

Gjest camillo
Skrevet
Hvis det er på sats, går det i sirkel med veldig korte pauser mellom settene, og relativt lav belastning (opp til 16 reps/3 sett). Ganske bra time, man får kjørt gjennom hele kroppen, men ikke så veldig utfordrende hvis målet er å øke belastningen.

Åja, så det blir sirkeltrening, på en måte?

Med "egentrening" på hver post, som roterer?

Har aldri vært på gruppetimer, så jeg ser det ikke helt for meg.

Skrevet
Trener du knebøy med eller uten vekter?

Ja,20 kg.Skal øke til 25,og ta færre rep.

Ang styrke i sal på sats,så er det vel ikke sirkeltrening,ikke der jeg går.

Vi har en step,vektstang,matte,og så setter vi i gang.Vi roterer ikke,men står på stedet hvil.Trener hele kroppen.Det er høyt tempo,og veldig bra.Men jeg klarer ikke å psyke meg opp til disse timene,må ta det i mitt eget tempo.Da blir det sal,passer meg utmerket.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Det er på SATS, men det er ikke sirkel. Man har hver sin stepkasse og vektstang. På knebøy er det 16-12-16-12 reps. På markløft er det 16X4 reps.

Jeg synes det er en ok time og jeg får økt opp vekten dersom jeg ønsker det. Det er maks plass til tre vektskiver på stangen, dvs at man maks kan øke opp til 60 kilo.

Siden jeg nå tar 20 kilo på knebøy, regner jeg med det er lenge til jeg klarer 60 kilo på den. ;)

Ser de guttene som trener mye nede på apparatene tar 40 kilo på knebøyen når det er med vektstang.

Gjest camillo
Skrevet
Det er på SATS, men det er ikke sirkel. Man har hver sin stepkasse og vektstang. På knebøy er det 16-12-16-12 reps. På markløft er det 16X4 reps.

Jeg synes det er en ok time og jeg får økt opp vekten dersom jeg ønsker det. Det er maks plass til tre vektskiver på stangen, dvs at man maks kan øke opp til 60 kilo.

Siden jeg nå tar 20 kilo på knebøy, regner jeg med det er lenge til jeg klarer 60 kilo på den.  ;)

Ser de guttene som trener mye nede på apparatene tar 40 kilo på knebøyen når det er med vektstang.

Ok, skjønner. Men hvordan får dere trent benkpress o.l., da? Har dere en benk hver også?

(Ang. knebøy. Jeg må ta det helt feil? Tror du er mye bedre trent enn meg, Hilde, og jeg trener med 50 i knebøy. Enten har jeg en teknikk som er helt på trynet, eller så fikser du sannsynligvis helt fint å legge på alle vektene... Håper det er det siste, hehe. :ler: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...