Gjest bekymret Skrevet 15. april 2006 #1 Skrevet 15. april 2006 Det virker som om ingen på min alder (nærmer meg 30) husker jappetiden på 80-tallet.....folk rundt meg på alle kanter låner til opp over ørene på hus, hytte, bil, båt. Folk bruker penger som aldri før, ingen tenker visst på at renten og prisene og eiendomsprisene kanskje ikke vil holde seg slik inn i den nærmeste fremtiden (jeg spår maks 2-4 år til og da er jeg optimistisk) Noen andre her som tror vi nærmer oss en resesjon? At eiendomsprisene er en boble som kommer til å sprekke?
Gjest Hilde K S Skrevet 15. april 2006 #3 Skrevet 15. april 2006 Jeg tror også det kommer en skikkelig nedtur innen fire år. Det fine er at etter det kommer oppturen igjen.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2006 #4 Skrevet 15. april 2006 Jeg har nylig flyttet inn i et nytt borettslag, og hvis noen av mine 19 med-boere er noe å gå etter, så tror jeg ikke det blir så altfor lenge til. På et fellesmøte ble det i en viss sammenheng snakket om mulig rente på 4.5% og samtlige bruste opp og slo fast at da ville de aldri i verden klare å sitte med leiligheten. Jeg sjokkeres. Men jeg må vel snart bare innse at det faktisk finnes altfor mange mennesker som går inn i en million-avtale uten å tenke seg om nok og se langt nok fremover. Jeg tror enkelte tenker seg mer om når de skal velge seg en ny topp i butikken, enn de gjør når de skal kjøpe bosted - det dyreste kjøpet de noen gang vil gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2006 #5 Skrevet 15. april 2006 Ja klart jeg tenker på det, selv om jeg bare er 30 år selv. Har masse studielån, billån, møbellån, leilighetslån og privatlån, i tillegg til at jeg er single og betaler all strøm, husleie og alle faste utgifter alene. Men jeg kjøper ikke champagne på Aker Brygge eller lar meg avbilde i Se og Hør med italiensk kjøkken og boblebad.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2006 #6 Skrevet 15. april 2006 Jeg har nylig flyttet inn i et nytt borettslag, og hvis noen av mine 19 med-boere er noe å gå etter, så tror jeg ikke det blir så altfor lenge til. På et fellesmøte ble det i en viss sammenheng snakket om mulig rente på 4.5% og samtlige bruste opp og slo fast at da ville de aldri i verden klare å sitte med leiligheten. Jeg sjokkeres. Men jeg må vel snart bare innse at det faktisk finnes altfor mange mennesker som går inn i en million-avtale uten å tenke seg om nok og se langt nok fremover. Jeg tror enkelte tenker seg mer om når de skal velge seg en ny topp i butikken, enn de gjør når de skal kjøpe bosted - det dyreste kjøpet de noen gang vil gjøre. ← DET er naivt, ja, å ikke ha råd til 4.5 % rente på boliglånet. Men like dårlig av banken å gi lån på slikt grunnlag. Broren min har nettopp kjøpt hus og regner med å kunne betjene renter inntil 6 %. Renta var jo vesentlig høyere etter jappetida, men jeg tror ikke det nødvendigvis kommer til å gå like galt denne gangen, selv om jeg også regner med at bobla sprekker. Det er lett å se av boligannonsene at noen områder (f eks i og rundrt Trondheim... Herlighet, det er ikke SÅ attraktivt å bo her oppe) har et helt unaturlig høyt press og prisnivå som fort kan forandre seg, selv om noen slike attraktive områder selvsagt "alltid" vil holde srg på et høyt prisnivå.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2006 #7 Skrevet 15. april 2006 Det virker som om ingen på min alder (nærmer meg 30) husker jappetiden på 80-tallet.....folk rundt meg på alle kanter låner til opp over ørene på hus, hytte, bil, båt. Folk bruker penger som aldri før, ingen tenker visst på at renten og prisene og eiendomsprisene kanskje ikke vil holde seg slik inn i den nærmeste fremtiden (jeg spår maks 2-4 år til og da er jeg optimistisk) Noen andre her som tror vi nærmer oss en resesjon? At eiendomsprisene er en boble som kommer til å sprekke? ← Forige krakk begynte ca i 83, så du kan da ikke mene at de som ikke er fylt tredve skal uske det. Eller forstå det. jeg husker det. bankene hadde renter på 16/18 %. Hvor mange gikk ikke fra hus og hjem. de sitter faktidsk å betaler på det enda mange av de. vi kan ikke få et slikt krakk igjen. Bankene gikk på rattata den gangen. Norge lærte noe der,men nå er det renten som kan velte økonomien til folk. det skal ikke store rentehoppet til før mange går på ryggen. de har lånt til pipen til store hus/bil. bare 2 % renteheving vil få folk til å gå i bakken så det smeller.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2006 #8 Skrevet 15. april 2006 krakket vil komme 7 Mars 2008 klokken 12:08:55
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2006 #9 Skrevet 15. april 2006 Forige krakk begynte ca i 83 1987 var det. Årene før var happy days.
Gjest GreenSky Skrevet 15. april 2006 #10 Skrevet 15. april 2006 Jeg tipper 5 - 6 år, så kommer krakket.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2006 #11 Skrevet 15. april 2006 Hva mener dere med krakk? På slutten av 80-tallet så var det flere sammenfallende forhold som førte til krakket. Dette er forhold vi ikke vil oppleve på svært lenge. Det betyr ikke at vi ikke vil få en nedgang i boligprisene, men ikke noe krakk.
Snupsi79 Skrevet 16. april 2006 #12 Skrevet 16. april 2006 Jeg er også helt sikker på at bobla vil sprekke. Her om dagen så jeg et program på tv, hvor utenlanske eksperter spådde det samme. De sa at Norge var midt i en boble nå, dvs at om 3-5 år vil bobla sprekke. Bobler er noe alle land har, ofte med en syklus på rundt 20 år mellom seg, og Norge er intet unntak. Jeg tror heller ikke vi vil oppleve noe så voldtsomt som krakket i 1989, men at boliprisene vil synke og at mange vil måtte gå fra hus og hjem, er jeg helt sikker på. Men selvfølgelig må bankene ta sin del av ansvaret her, det er altfor mange som har belånt huset med 100% , og de er de første som må selge når renta stiger. I panikk setter man husprisene lavere og lavere for å få solgt. Hvis banken er like ansvarsbevisste som de burde være ved utlån av penger, så kommer vi ikke til å oppleve boligkrakk....men noe sier meg at det motsatte er tilfelle....
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #13 Skrevet 16. april 2006 1987 var det. Årene før var happy days. ← Bankkrakket ja,men var selv i situasjon at jeg skulle selge leilighet i 83, men det var umulig. Solgte med tap. Likeså i 85. i 87 da var krisen komplett
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #14 Skrevet 16. april 2006 Bankkrakket ja,men var selv i situasjon at jeg skulle selge leilighet i 83, men det var umulig. Solgte med tap. Likeså i 85. i 87 da var krisen komplett ← Jaha - jeg jobbet med boligfinansiering på den tiden - og eiendomsprisene de steg og steg.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #15 Skrevet 16. april 2006 DET er naivt, ja, å ikke ha råd til 4.5 % rente på boliglånet. Men like dårlig av banken å gi lån på slikt grunnlag. Broren min har nettopp kjøpt hus og regner med å kunne betjene renter inntil 6 %. Renta var jo vesentlig høyere etter jappetida, men jeg tror ikke det nødvendigvis kommer til å gå like galt denne gangen, selv om jeg også regner med at bobla sprekker. Det er lett å se av boligannonsene at noen områder (f eks i og rundrt Trondheim... Herlighet, det er ikke SÅ attraktivt å bo her oppe) har et helt unaturlig høyt press og prisnivå som fort kan forandre seg, selv om noen slike attraktive områder selvsagt "alltid" vil holde srg på et høyt prisnivå. ← På 80 tallet var ikke bankene forpliktet til å advare folk mot store lån. De kastet pengene etter folk. Nå er bankene pliktig. Du skal ha høyde for renteøkning. Og når du forteller at de ikke har råd til 4.5 5 rente, da skurrer det hos meg. jeg tror neppe banken har lånt ut penger til bolig om det ikke er rom for den renten. Den renten er faktisk normal. men at folk tar opp andre lån på kort i ettertid, ja da kan budsjettet sprekke. vet selv om folk som har lånt det de fikk i banken og de hadde god margin til utgifter og eventuelle renteøkning. men de har tatt opp dyre forbrukslån på va 450.000. Så de vil ikke greie rentestigningen i banken. Du får faktisk ikke lån i banken til bolig om du ikke har mulighet til å overleve.
Gjest Emera Skrevet 16. april 2006 #16 Skrevet 16. april 2006 Jeg er også veldig betenkt over det som skjer nå. Har vært det lenge. Selv om det ikke nødvendigvis kommer et krakk likt det på åttitallet, så kan det skje mye med økonomien vår. Det har kommet til en ny generasjon lånetakere nå, etter det forrige krakket som jo faktisk fant sted for nesten tjue år siden. Og de tar selvfølgelig rådene fra utlånsvillige banker for god fisk. Og så har vi den nye finansieringsmåten, med høy fellesgjeld. Unge mennesker ser seg blinde på lav kjøpesum og forholdsvis lav leie, og tenker ikke på at med årene stiger boutgiftene himmelhøyt. Ikke alle som har økonomi til det. At folk i finansbransjen ikke ser dette! Det er meg en gåte. Når folk ikke har råd til en renteøkning til 4,5% er det på tide å begynne å tenke.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #17 Skrevet 16. april 2006 Men dere - synes dere det er bankenes plikt å bestemme hva folk har råd til å låne? Blir ikke det overformynderri? Jeg synes folk bør ta ansvar for egen lånesituasjon - og som en her skrev, hvis folk har mye forbrukslån i tillegg så har ikke bankene så lett for å sjekke det. Renten vil gå gradvis oppover, så det vil ikke bli noe krakk - men en justering vil det muligens bli.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #18 Skrevet 16. april 2006 Men dere - synes dere det er bankenes plikt å bestemme hva folk har råd til å låne? Blir ikke det overformynderri? Jeg synes folk bør ta ansvar for egen lånesituasjon - og som en her skrev, hvis folk har mye forbrukslån i tillegg så har ikke bankene så lett for å sjekke det. Renten vil gå gradvis oppover, så det vil ikke bli noe krakk - men en justering vil det muligens bli. ← Bankene har jo ikke ansvar for om folk tar opp forbrukslån i etterkant av at banjken har gitt den boliglån, men det er jo vanlig at banken kredittvurderer deg enten du åpner konto eller søker lån. det er også tross alt banken som er "eksperten" - så ja, jeg synes de skal "bestemme". Banken er jo også interessert i å få igjen pengene sine når de låner ut, så begge sider er tjent med en viss sikring. En annen ting er at for noen vil det være veldig vanskelig å få lån selv om man HAR betalingsevne, på grunn av nokså snevre måter å se betalingsdyktighet på. For eksempel har jeg selv hatt lav inntekt en stund, men det ser lyst ut framver. Jeg har i årevis betalt husleie, og har aldri hatt problemer med å betale regningene mine. Jeg tror jeg fint kunne betjent et lån opp til en viss størrelse (i tillegg har jeg en del egenkapital), men sannsynligvis er det ikke mange banker som ville gitt meg dette lånet. I slike tilfelle, når det gjelder nøkterne boliglån, synes jeg bankene kunne hatt bedre dialog med kunden. Det vil nok bli rentejustering, ja. Bankene/Norges bank ønsker å regulere renta gradvis, men det er mange forhold som kan påvirke. F eks vil styrking av krona i forhold til utenlandsk valuta bety noe, internasjonale kriser, oljepriser, børsutvikling (mange norske selskaper er oppe i vanvittige noteringer for tida - det er sannsynlig at en del av disse vil synke ned til et mer realistisk tall i løpet av få år) og så videre. En annen viktig ting er at det bygges veldig mange boliger i pressområdene (til overpris), så "boligmangelen" vil vel snart være over, i hvert fall bli mindre? Da vil prisene normalisere seg. Men jeg er også på den linja at jeg ikke tror renta vil stige til 16 %. Uansett, kombinert med at boligpriser i enkelte områder kan synke til 2/3-1/2 av nåværende verdi vil konsekvensene fortsatt kunne bli store for folk som må selge om renta stiger til 6-8%. Det er ikke mange år siden renta var såpass høy.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #19 Skrevet 16. april 2006 Banken er jo også interessert i å få igjen pengene sine når de låner ut, så begge sider er tjent med en viss sikring. En annen ting er at for noen vil det være veldig vanskelig å få lån selv om man HAR betalingsevne, på grunn av nokså snevre måter å se betalingsdyktighet på. Bankenes sikkerhet for lån er i de aller fleste tilfeller god - sidepant eller kausjonister er utbredt brukt hvis det er høy belåning. Dette i motsetning til på 80-tallet, hvor mange banker godtok belåning langt over både pipa, piperøyken og grantoppene. At folk har forbrukslån hos GM moneybank på både fem og sekssifrede beløp er mer enn jeg kan forstå, og er de så dumme så får de ikke min medlidenhet.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #20 Skrevet 16. april 2006 Men jeg er også på den linja at jeg ikke tror renta vil stige til 16 %. Uansett, kombinert med at boligpriser i enkelte områder kan synke til 2/3-1/2 av nåværende verdi vil konsekvensene fortsatt kunne bli store for folk som må selge om renta stiger til 6-8%. Det er ikke mange år siden renta var såpass høy. ← Er vel ca 6 år siden vi hadde forrige kraftige renteoppgang - da lå den nominelle renta rundt 11% innenfor 60% av bolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå