Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett par bestevenninner som jeg har kjent I over 20 år. En av de klarer jeg aldri å slappe av rundt. Føler meg anspent når vi er sammen. Vet ikke hvorfor. 

Kanskje det er pga hun ofte sier ting som jeg reagerer på. Kan komme med eksempler. Vi var på butikken og jeg kjøpte en del sjokolade. Jeg har 3 barn så jeg kjøper når det er tilbud. Da sier hun: så mye sjokolade du skal spise da. Er mest til barna sier jeg. Jaja sier hun bare da 

Min mann er født og oppvokst i Hellas. Hvert år i april tar han permisjon og reiser og besøker familie. Da spørr hun om vi har det bra. Litt rart at han reiser alene hvert år. 

Hun har noen ganger utrykt at barn er slitsomt og krever mye tid. Jeg har flere ganger takket nei til noe sosialt pga jeg ikke har tid. Hvis jeg er til henne og jeg får en sms så spørr hun med en gang om det er barna som etterlyser meg 

Dette er kanskje ikke grunn nok til at jeg ikke slapper av rundt henne. Men sånn er det

Jeg kommenterer aldri hennes liv. Hun får leve det livet hun vil 

Bør jeg si noe? Eller bare holde ut med å ikke føle meg avslappet rundt henne? 

Anonymkode: 57454...109

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forstår veldig godt hva du mener! :) 

Jeg pleier finne ut hvorfor mennesker holder på sånn og så går jeg ut fra dette.

For eksempel, er det autisme eller er det en personlighetsforstyrrelse?

Hvis det er bare klønethet og mangel på sosial forståelse, så overser jeg det og tenker at hun prøver bare å finne noe å snakke om.

Hvis det er bakvasking og manuipulasjon og drama, så vil jeg ha det ut av mitt liv.

For å finne ut av det må du nesten se på hvordan hun ellers er, baksnakker hun andre og lager drama, eller er hun bare snill og litt klønete?

Anonymkode: 4b951...63e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi var på butikken og jeg kjøpte en del sjokolade. Jeg har 3 barn så jeg kjøper når det er tilbud. Da sier hun: så mye sjokolade du skal spise da. Er mest til barna sier jeg. Jaja sier hun bare da 

Min mann er født og oppvokst i Hellas. Hvert år i april tar han permisjon og reiser og besøker familie. Da spørr hun om vi har det bra. Litt rart at han reiser alene hvert år. 

Ingenting av dette er noe å reagere på. Helt vanlige utsagn, type: smalltalk

Anonymkode: 56234...9bf

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg pleier finne ut hvorfor mennesker holder på sånn og så går jeg ut fra dette.

Hvis det er bare klønethet og mangel på sosial forståelse, så overser jeg det og tenker at hun prøver bare å finne noe å snakke om.

Hvis det er bakvasking og manuipulasjon og drama, så vil jeg ha det ut av mitt liv.

For å finne ut av det må du nesten se på hvordan hun ellers er, baksnakker hun andre og lager drama, eller er hun bare snill og litt klønete?

Er litt vanskelig å si. Men hun har ingen nære venninner over flere år. Jeg er eneste venninne hun har hatt så lenge. Flere vennskap har tatt slutt etter en stund. Hun har ett par stk hun møter en sjelden gang.

Jeg vet ikke om hun er sånn med vilje eller ikke. Men jeg har aldri svart henne tilbake på samme måte. Kanskje jeg burde gjøre det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er litt vanskelig å si. Men hun har ingen nære venninner over flere år. Jeg er eneste venninne hun har hatt så lenge. Flere vennskap har tatt slutt etter en stund. Hun har ett par stk hun møter en sjelden gang.

Jeg vet ikke om hun er sånn med vilje eller ikke. Men jeg har aldri svart henne tilbake på samme måte. Kanskje jeg burde gjøre det?

Uff, det er nokså sikkert denne måten å være på som gjør at hun ikke har venner, og så forsterker det seg når hun oppfører seg ugreit slik du beskriver, fordi hun ikke får sosial trening.

Men!

Enten det skyldes det ene eller det andre så ville jeg latt det passere av denne grunn. Jeg ville tenkt at hun driver i alle fall ikke og baksnakker meg til andre.

Det kanskje hjelper litt om du kan tenke det når hun sier upassende ting, at hun er så klønete at hun ikke har noen venner?

Hvorvidt du skal svare henne tilbake…hmm, er litt usikker på om det hjelper. Jeg ville nok heller sagt «Det var litt frekt, at du kommenterer mine barn/hva jeg spiser/mitt privatliv.» slik at hun forstår hva det er som er frekt.

Jeg setter femmeren min på at hun ikke forstår hva det er som er galt, og at det er derfor hun skyver mennesker vekk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ingenting av dette er noe å reagere på. Helt vanlige utsagn, type: smalltalk

Du vet det vinduet som av og til popper opp og hvor det står «Vil du oppgradere de sosiale skills’ene dine nå, eller vente til senere?»

Neste gang bør du klikke på «Gjør det nå!»

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Skjønner hva du mener.

Men det er litt for sent å ta opp alt etter så mange år med den dynamikken.

Det jeg dog hadde reagert på er kommentaren rundt mannen din og «har dere det bra». Den er å tråkke over en grense for meg.

Så neste gang noe sånt kommer synes jeg du skal sette en grense. Men - hun kommer ikke til å like det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor kommer disse diagnosene inn i denne konteksten?

»Autisme eller personlighetsforstyrrelse»? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du vet det vinduet som av og til popper opp og hvor det står «Vil du oppgradere de sosiale skills’ene dine nå, eller vente til senere?»

Neste gang bør du klikke på «Gjør det nå!»

Sliter du med noe? For å sitere deg selv: "For eksempel, er det autisme eller er det en personlighetsforstyrrelse?"

Kanskje klikke på boksen selv neste gang? 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har ett par bestevenninner som jeg har kjent I over 20 år. En av de klarer jeg aldri å slappe av rundt. Føler meg anspent når vi er sammen. Vet ikke hvorfor. 

Kanskje det er pga hun ofte sier ting som jeg reagerer på. Kan komme med eksempler. Vi var på butikken og jeg kjøpte en del sjokolade. Jeg har 3 barn så jeg kjøper når det er tilbud. Da sier hun: så mye sjokolade du skal spise da. Er mest til barna sier jeg. Jaja sier hun bare da 

Hun har noen ganger utrykt at barn er slitsomt og krever mye tid. Jeg har flere ganger takket nei til noe sosialt pga jeg ikke har tid. Hvis jeg er til henne og jeg får en sms så spørr hun med en gang om det er barna som etterlyser meg 

Dette er kanskje ikke grunn nok til at jeg ikke slapper av rundt henne. Men sånn er det

Alternativ 3, jobbe med å ikke bry seg? En ting er hva hun sier, men om du har kjent henne lenge, disse tingene ikke fører til konflikt og hun ikke går å holder det mot deg eller du på andre måter føler hun prøver å diktere ting i ditt liv så kan du vell jobbe litt med å avskrive det som tåpelige kommentarer eller at du har noen vanskelige følelser her som kanskje handler mer om deg enn det handler om henne eller hva som blir sagt? 

På det generelle grunnlaget som blir servert her så synes jeg det høres mest ut som forsøk på vittigheter/smalltalk, kanskje noe klønete sosiale ferdigheter, evt bare genuin forundring. Folk er nå forskjellige og tolker ting forskjellig. Uansett hva det er så må du ikke stå i det ubehaget, det er helt opp til deg, men personlig synes jeg det blir litt rart å skulle ta opp sånne trivielle kommentarer som noe den andre må slutte med. Da er det uansett ikke mye til vennskap tenker jeg om man ikke kan snakke litt åpent om hva man tenker eller si det som faller seg inn. 

Om du opplever at det er med vonde hensikter så blir det noe annet og da burde du jo uansett bare bryte av for det er ikke noe å samle på. 

Evt så får du prøve å stå opp litt for deg selv å være deg selv. Viss hun spør for 10 ende gang om det er barna som maser selv om svaret alltid er nei så får du vell si det da. Nei, hvorfor tenker du alltid det når det aldri er tilfelle? Eller om hun spør om sjokoladen, ja, hva om jeg skal spise alt selv? Det er ingen grunn til at det burde oppleves så ubehagelig å snakke om helt normale ting i livet med mindre du overtolker noe voldsomt. Hva om du bare tenker sånn er hun. Det vet jeg, jeg har kjent henne lenge og det har alltid vært sånn. Ikke noe å bry seg om. 

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en venninne som kan være litt sosialt klønete og uten filter med spørsmål og kommentarer, men det er bare sånn hun og alltid har vært, og jeg har bare akseptert at det er hennes måte å være på. Det er ikke noe vondt i det, det er hennes måte å vise interesse og engasjement på - og av og til er det faktisk ganske deilig å ha noen som ikke kvier seg for å stille de direkte spørsmålene. 

Heller enn å lure på hvordan du kan si til henne, tenk på hvorfor du blir så anspent og reagerer sånn på det som framstår som nokså uskyldige kommentarer - det er som regel enklere å endre sin egen innstilling enn andres væremåte og personlighet. 

• Liker 3
Skrevet

Synes dette kommer litt an på hvordan hun er når hun sier disse tingene. Min første tanke var som @Daria: at dette er en person som sier ting som detter ned i hodet på henne og så kommer de bare ut munnen. I så fall synes jeg du bare skal slappe av, og svare litt fritt tilbake. Det er lov å le og si "Jeg spiser så mye sjokolade jeg vil jeg!". Det med mannen din kan også være en klønete måte å vise omsorg for deg på.

Noen personer derimot bruker sånne kommentarer som små stikk for at du skal føle deg dårlig. Ofte er de egentlig veldig usikre selv og føler behov for å hevde seg. Jeg hadde en sånn venninne i mange år, og etter hvert har jeg blitt ganske god til å skille hvem som er sosialt keitete og hvem som er kjipe. Ofte er det ganske lett å merke forskjell for det kjenner du på hele viben du får av dem og særlig hvis du bare spør "Hva mente du egentlig nå?" når de kommer med en rar kommentar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det behovet for å sette diagnose på alt? Det er da fullt mulig at man er litt sosial klønete, har en annen væremåte eller personlighet utenom at det er noe som oppfyller kriteriene til en diagnose.

Man trenger ikke å analysere en person slik, men godta at hen er slik. Man skal heller ikke rette på noen, så lenge de åpenbart ikke er frekk med vilje.

Synes både Daria og Mangosalsa beskriver det godt.

Anonymkode: 4875f...d3d

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Kanskje du bør rett og slett blokkere henne? For det er mulig å blokkere henne uten å gi henne beskejd.

Endret av Peace & Love 2026
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en veninne jeg alltid var anspent rundt, og det ble så ille at for å ivareta egen helse måtte jeg til slutt kutte henne ut. Hver mimikk i ansiktet mitt skulle analyseres og kommenteres, bare for å gi et eks. Som tidligere mobbeoffer følte jeg nesten at hun på en subtil måte mobbet meg; trolig for å heve seg selv.

Anonymkode: bf781...4bc

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen merker at hun er en energityv fordi du vet det alltid kommer kommentarer som du må forsvare. 

Anonymkode: c31a1...75b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Var det egentlig så galt det hun sier? Hvorfor mener du det er galt?

Eller venter du på at hun skal snakke og fore anspentheten din?

Anonymkode: a3027...54e

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (8 timer siden):

Hvor kommer disse diagnosene inn i denne konteksten?

»Autisme eller personlighetsforstyrrelse»? 

Kvinneguiden på sitt beste det. Litt for mange hobby psykologer med fritidsproblemer her inne 

Anonymkode: 64cfa...dd9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Høres ut som vanlig småprat, spesielt sånn hvis man føler man har lite til felles. 

Anonymkode: c8d76...30d

AnonymBruker
Skrevet

Spør heller deg selv hvorfor du blir anspebt.. hva kommer ubehaget av? Mistenker du at hun er frekk og spydig siden du får så ubehag? Har du vært borti lignende personer tidligere? Slike som gir små stikk…? Stol på reaksjonen til kroppen din tenker jeg.. 

Anonymkode: 36abf...0d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...