Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ikke henge ut noen, men så noe på en side som henspeiler på at katter kan logre! Så vidt jeg har kunnet se, har hatt både katter og hunder,så har kattene viftet med halen og hundene har logret.Det er en ganske stor forskjell. Eller er det noen som har hatt "logrende katter"?O:)

Anonymkode: 76ab0...059

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner katt som logrer ja. Min katt har vanlig "språk" med sin hale. Men en katt jeg kjenner viser glede ved å logre.

Anonymkode: bcff4...f14

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner katt som logrer ja. Min katt har vanlig "språk" med sin hale. Men en katt jeg kjenner viser glede ved å logre.

Interessant! Katter uttrykker seg med halen, slik som hunder, men har aldri sett direkte logring på en katt. Men det finnes, altså da.TS.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det hender de gjør det. Halen vifter de fram og tilbake, men kanskje ikke så intenst som hunde.

Anonymkode: 68628...fc7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Katter har et annet språk enn hunder.

Når de vifter/logrer/slår med halen, kommer det av engstelse, redsel, frustrasjon/irritasjon, eller sinne. En aggressiv katt vil slå med halen, den forsøker å gjøre seg fryktinngytende.

Merkelig at noen mener at katten "logrer av glede". En glad katt kan komme løpende mot deg med halen rett opp, men om halen veiver fra side til side, så handler det om at den enten er usikker eller irritert.

Anonymkode: a2f34...2c4

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når de vifter/logrer/slår med halen, kommer det av engstelse, redsel, frustrasjon/irritasjon, eller sinne. En aggressiv katt vil slå med halen, den forsøker å gjøre seg fryktinngytende.

Merkelig at noen mener at katten "logrer av glede". En glad katt kan komme løpende mot deg med halen rett opp, men om halen veiver fra side til side, så handler det om at den enten er usikker eller irritert.

Og du kan ikke tenke deg at enkelte katter kan ha et kroppsspråk som avviker fra det mer ordinære? Tenker du alle katter er identiske og har hatt nøyaktig samme oppvekst og samme rollemodeller? 

Jeg har hatt to katter som logrer av glede. Katten jeg har nå derimot, i likhet med min første katt, "logrer" for å vise negative følelser. Du kan tro hva du vil om det, men sånn er det nå. 

Anonymkode: 84c8a...540

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og du kan ikke tenke deg at enkelte katter kan ha et kroppsspråk som avviker fra det mer ordinære? Tenker du alle katter er identiske og har hatt nøyaktig samme oppvekst og samme rollemodeller? 

Jeg har hatt to katter som logrer av glede. Katten jeg har nå derimot, i likhet med min første katt, "logrer" for å vise negative følelser. Du kan tro hva du vil om det, men sånn er det nå. 

Tråden handler vel om katter generelt, og ikke et eller annet avvik?

Jeg tviler forresten på at du fullt ut vet at de to kattene du refererer til virkelig logret av glede...

Når en hund eller en katt instinktivt reagerer på noe, det kan være frykt eller glede, så har de helt forskjellige reaksjonsmønstre, det går på instinkt og ikke noe de bare har plukket opp tilfeldig fra omgivelsene rundt seg. Dyr har ulike personligheter akkurat som oss mennesker, ingen er helt identiske, men at hunder logrer når de er glade og katter vifter med halen når de er irriterte/frustrerte/sinte, det er nedarvet gjennom generasjoner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du får mene det er rart. Den katten gjør det. Den er ikke usikker eller redd. Den er glad når den logrer. Min katt derimot er skeptisk når halen går.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tviler forresten på at du fullt ut vet at de to kattene du refererer til virkelig logret av glede...

Når en hund eller en katt instinktivt reagerer på noe, det kan være frykt eller glede, så har de helt forskjellige reaksjonsmønstre, det går på instinkt og ikke noe de bare har plukket opp tilfeldig fra omgivelsene rundt seg. Dyr har ulike personligheter akkurat som oss mennesker, ingen er helt identiske, men at hunder logrer når de er glade og katter vifter med halen når de er irriterte/frustrerte/sinte, det er nedarvet gjennom generasjoner.

Tvil så mye du vil. Går helt greit.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får mene det er rart. Den katten gjør det. Den er ikke usikker eller redd. Den er glad når den logrer. Min katt derimot er skeptisk når halen går.

Snodig. Har sett de vifter veldig med halen når de er i ferd med å angripe byttet sitt. Tror ikke katter logrer av glede

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Snodig. Har sett de vifter veldig med halen når de er i ferd med å angripe byttet sitt. Tror ikke katter logrer av glede

Den katten jeg sikter til gjør det. Den er oppvokst med hunder, vet ikke om det har noe å si. Meget merkelig katt som nå er 18 år.

Katten løper mot meg logrende når jeg kommer, blir helt yr, ruller rundt. Rett og slett en katt som viser glede.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den katten jeg sikter til gjør det. Den er oppvokst med hunder, vet ikke om det har noe å si. Meget merkelig katt som nå er 18 år.

Katten løper mot meg logrende når jeg kommer, blir helt yr, ruller rundt. Rett og slett en katt som viser glede.

Kan jo være den imiterer hundene. Who knows

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Skulle akkurat til å skrive det. De kryper sammen og er veldig konsentrerte og halen går fram og tilbake. Enten det er på en katteleke inne eller når de er på jakt ute 🐈‍⬛

Anonymkode: 34135...67d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katter generelt logrer ikke. De har et helt annet kroppsspråk enn hunder, og generelt vifter katter med halen for å vise irritasjon, sinne og jaktlyst. F.eks. når en katt kryper sammen på gresset bak en busk og har siktet seg inn på en fugl som står og hakker i bakken. Da svinser halen hit og dit i en hissig bevegelse. 

Når katten ligger og vil være i fred og noen snakker til den eller nærmer seg den, kan den svinge noe med haletuppen for å vise et snev av irritasjon og avvisning.

Jakt utløser alltid halevifting, særlig med tuppen av halen, som under jakt etter fugl og mus eller jakt på leker man vifter med foran katten.

Det er imidlertid mulig for en katt som vokser opp blant hunder å kopiere noe av deres kroppsspråk, og at dens egne katteinstinkter blir "døyvet ned" noe, sånn at halebruken forandrer seg fra "instinktivt katt" til "tillært hund".

Anonymkode: 73f49...29f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Katter generelt logrer ikke. De har et helt annet kroppsspråk enn hunder, og generelt vifter katter med halen for å vise irritasjon, sinne og jaktlyst. F.eks. når en katt kryper sammen på gresset bak en busk og har siktet seg inn på en fugl som står og hakker i bakken. Da svinser halen hit og dit i en hissig bevegelse. 

Når katten ligger og vil være i fred og noen snakker til den eller nærmer seg den, kan den svinge noe med haletuppen for å vise et snev av irritasjon og avvisning.

Jakt utløser alltid halevifting, særlig med tuppen av halen, som under jakt etter fugl og mus eller jakt på leker man vifter med foran katten.

Det er imidlertid mulig for en katt som vokser opp blant hunder å kopiere noe av deres kroppsspråk, og at dens egne katteinstinkter blir "døyvet ned" noe, sånn at halebruken forandrer seg fra "instinktivt katt" til "tillært hund".

Anonymkode: 73f49...29f

Virker litt narsissistisk det der. De imiterer hundene og later som at den er glad og vifter med halen som hunden. Som en narsissist som imiterer andre for å late som at de er empatiske 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2026 den 11.41):

Eller er det noen som har hatt "logrende katter"?O:)

AnonymBruker skrev (På 27.5.2026 den 4.11):

Du leste kanskje ikke hovedinnlegget og så hva som faktisk var spørsmålet? 

Og jo, jeg vet forskjell på en kjempeglad katt og en katt som er sint, irritert eller nervøs. 

AnonymBruker
Skrevet

Når en katt «logrer», vibrerer tuppen, da er det glad. Halen står rett opp.

Når den vifter med halen, er den irritert.

Anonymkode: 6c383...e2c

AnonymBruker
Skrevet

Katter som er oppvokst med hunder, pleier ofte å få lignende kroppsspråk som hundene og vice versa.

Anonymkode: 5cc7c...aa2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...