AnonymBruker Skrevet 24. mai #1 Skrevet 24. mai Her har flere voksne katter blitt angrepet og tatt av ørn, og naboen mistet et lam som ble senere funnet opphakket . Anonymkode: c07cf...973
AnonymBruker Skrevet 24. mai #2 Skrevet 24. mai Forstår ikke folk som slipper løs dyr der det er muligheter for at de skal dø. Være seg rovdyr, sykdommer ute eller veier. Slike folk burde ikke ha dyr. Anonymkode: 01ca7...4c7 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai #3 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forstår ikke folk som slipper løs dyr der det er muligheter for at de skal dø. Være seg rovdyr, sykdommer ute eller veier. Slike folk burde ikke ha dyr. Anonymkode: 01ca7...4c7 🤣Da kan man ikke bo på bygda i dette landet. Ts Anonymkode: c07cf...973 8 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai #4 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forstår ikke folk som slipper løs dyr der det er muligheter for at de skal dø. Være seg rovdyr, sykdommer ute eller veier. Slike folk burde ikke ha dyr. Anonymkode: 01ca7...4c7 Sauene/lammene gikk på beite 100 m fra gården, og katten ble tatt bak stabburet på gården. Ts Anonymkode: c07cf...973 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai #5 Skrevet 24. mai Det er veldig vanlig at ørn tar lam og reinkalver. De kan også ta katter og små hunder hvis de får mulighet, men det skjer sjeldnere siden de oftest er i nærheten av hus. Anonymkode: e43fc...8f0 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #6 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 🤣Da kan man ikke bo på bygda i dette landet. Ts Anonymkode: c07cf...973 Jeg bor på bygda. Hadde ikke falt meg inn å slippe katten løs. Anonymkode: 01ca7...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #7 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sauene/lammene gikk på beite 100 m fra gården, og katten ble tatt bak stabburet på gården. Ts Anonymkode: c07cf...973 Når de ble tatt så var set ingen som passet på. Ergo ikke forsvarlig. Anonymkode: 01ca7...4c7
Hulderen Skrevet 24. mai #8 Skrevet 24. mai Så har vi også fortellingen om jenta på 3,5 år som ble tatt av en ørn. Jeg har aldri skjønt hvorfor så mange mistror den historien. https://no.wikipedia.org/wiki/Ørnerovet_på_Leka 4
Stormur Skrevet 24. mai #9 Skrevet 24. mai Vi bur på småbruk, men nei. Her er reven og kråker eit problem for lam/kje. Dyra vert difor tatt inn mens dei er små . Ein kan aldri gardere seg. Dyra skal jo ut på beite. Vi har katt som er ute og rovfugl har eg aldri hørt tatt katt. Her er bil det som ta livet av flest kattar (ikkje våre heldigvis) Ørna tok ein hjort (!!) i nærområdet. 1 1
Stormur Skrevet 24. mai #10 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når de ble tatt så var set ingen som passet på. Ergo ikke forsvarlig. Anonymkode: 01ca7...4c7 Hjelpes. 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #11 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Forstår ikke folk som slipper løs dyr der det er muligheter for at de skal dø. Være seg rovdyr, sykdommer ute eller veier. Slike folk burde ikke ha dyr. Anonymkode: 01ca7...4c7 Lamungen gikk 5 m uten for fjøs veggen En søye drept inne i fjøset av gaupe Høne tatt i bingen av rev som gravde seg inn under gjerde Så uansett hvordan en gjør det Så er risikoen..men dere by folk tror jo at en ikke passer på dyra. Men dere ønsker at dyra ska få leve mest mulig naturlig. Men hvis en eks skulle beskyttet de 100% så må de være inne i et hermetisk bygg hvor de ikke kan bevege seg. Men er vel noe mange tydligvis ikke forstår. Har tilogmed sett storfe bli tatt av ulv på innmark med vidtgjerde med strøm Anonymkode: 3185d...546 4 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai #12 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lamungen gikk 5 m uten for fjøs veggen En søye drept inne i fjøset av gaupe Høne tatt i bingen av rev som gravde seg inn under gjerde Så uansett hvordan en gjør det Så er risikoen..men dere by folk tror jo at en ikke passer på dyra. Men dere ønsker at dyra ska få leve mest mulig naturlig. Men hvis en eks skulle beskyttet de 100% så må de være inne i et hermetisk bygg hvor de ikke kan bevege seg. Men er vel noe mange tydligvis ikke forstår. Har tilogmed sett storfe bli tatt av ulv på innmark med vidtgjerde med strøm Anonymkode: 3185d...546 Jeg bor ved sauebeite. Anonymkode: 01ca7...4c7
AnonymBruker Skrevet 24. mai #13 Skrevet 24. mai Hulderen skrev (12 minutter siden): Så har vi også fortellingen om jenta på 3,5 år som ble tatt av en ørn. Jeg har aldri skjønt hvorfor så mange mistror den historien. Fugleekspertene vil ikke at vi skal være redde for ørn. De aksepterer ikke at akkurat den ørnen faktisk tok akkurat det barnet, selv om det er høyst uvanlig. Du får ikke 200 nordtrøndere fra øyene til å juge i takt, uten at noen sladrer litt i ettertid om hva som egentlig skjedde. "Stormåsen troillat, stormåsen tok mæ", sa Svanhild. Man trengte ikke noen eventyraktig unnskyldning for at en unge kom litt på villstrå i 1930-årene. Det fantes heller ikke noe tusentips eller sosialt medium man kunne ha glede av å få historien ut på. Hvis voksne hadde instruert henne, ville de vel fått henne til å si "ørna tok mæ", ikke "stormåsen". Det er flere måker enn ørner på Leka. Det er ingen usikkerhet rundt at hun var på fjellhylla, heller ikke rundt at den ene skoen hennes var på feil sted i forhold til den veien som er mest "rett fram". Begge sokkene så like ut, den ene var ikke mer slitt eller skitten enn den andre. Det er virkelig ingen motorvei opp dit, jeg har vært der. Hun var på besøk og ikke kjent i terrenget. Hvorfor i alle dager skulle hun legge ut på den ferden? Man vet ikke hvor tung hun var, siden det er usikkert om vekta de brukte, viste kg eller "merker". Jeg er på norgestoppen i skepsis og jordnærhet, men siden det er helt sikkert at hun ble funnet ved ørneredet (sammen med en illsint ørn som angrep dem som fant henne), tror jeg dette må ha vært en ørn som var litt utenom norsk standard. Anonymkode: eb486...aea 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #14 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor på bygda. Hadde ikke falt meg inn å slippe katten løs. Anonymkode: 01ca7...4c7 Bor du på bygda i et tettsted eller på gård? Det er dyreplageri å holde en katt inne når man bor landlig og det ikke er trafikk tett på. Tenk så deilig det er for katter á gå rett ut og være i naturen, jakte på sommerfugler eller insekter og det er stille og ikke trafikk og asfalt. Anonymkode: c07cf...973 3 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai #15 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Når de ble tatt så var set ingen som passet på. Ergo ikke forsvarlig. Anonymkode: 01ca7...4c7 Skal man sitte å passe på en flokk sauer som går på beite på gården et steinkast fra hovedhuset? Man leker ikke gård Ts Anonymkode: c07cf...973 3 4
Snok1 Skrevet 24. mai #16 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor på bygda. Hadde ikke falt meg inn å slippe katten løs. Anonymkode: 01ca7...4c7 Bra for småfuglene at du holder skadedyret inne.
katties Skrevet 24. mai #17 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er veldig vanlig at ørn tar lam og reinkalver. De kan også ta katter og små hunder hvis de får mulighet, men det skjer sjeldnere siden de oftest er i nærheten av hus. Anonymkode: e43fc...8f0 Her angrep en ørn engang en høne rett ved huset vårt. Har også opplevd hauk på lekeplassen - den dreiv og estimerte om den kunne bære med seg eldste barnet mitt (som var veldig liten for alderen). 1 1
PITTY Skrevet 25. mai #18 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (På 24.5.2026 den 16.28): Skal man sitte å passe på en flokk sauer som går på beite på gården et steinkast fra hovedhuset? Man leker ikke gård Ts Anonymkode: c07cf...973 Ørn får uforholdsmessig mye irrasjonell skyld. En voksen havørn veier selv ca 5 -7 kg. Det sier seg selv hva den i det hele tatt klarer å løfte opp i lufta. Sikkert noen som tror ørner tar bjørnunger..
AnonymBruker Skrevet 25. mai #19 Skrevet 25. mai Ja, da jeg var liten hadde en ørn tatt kattungene hos bestemor. Bare masse blod igjen. Anonymkode: 76560...84f 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #20 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 24.5.2026 den 15.22): Jeg bor på bygda. Hadde ikke falt meg inn å slippe katten løs. Anonymkode: 01ca7...4c7 Jeg kunne aldri hatt innestengt katt. Jeg tenker de har det bedre i frihet selv om det medfører en risiko. Anonymkode: 68a42...798 2 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå