Gjest Gjest Skrevet 15. april 2006 #2 Skrevet 15. april 2006 Innrøykt hus, gammel røyk? Lufte og vente... Evt skifte panel på veggene.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2006 #3 Skrevet 15. april 2006 Sett skåler med eddik rundt i huset, med en liten dråpe sitron og grønnsåpe i. Høres rart ut, men jammen er det effektivt!
Dagoberta Skrevet 15. april 2006 #4 Skrevet 15. april 2006 Om treverket tåler det, kan jeg anbefale å tørke over veggen et par ganger med en klut dyppet i en løsning med like deler vann og 7% eddik. Jeg gjorde det nylig med en pult som hadde stått i ett år på røykerommet mitt, den luktet veldig av røyk, men da en venninne av meg som ikke røyker, overtok den, kunne hun ikke kjenne røyklukt av den i det hele tatt
Gjest Gjest_KR-øst_* Skrevet 16. april 2006 #5 Skrevet 16. april 2006 Ubehandlet veggpanel kan og bør vaskes med grønnsåpevann en gang i blant. Eks. en gang i året.
Gjest Allergisk mot røyk Skrevet 16. april 2006 #7 Skrevet 16. april 2006 Hvis dere er ikke-røykere og har overtatt et hus fra noen som røyker, mener jeg at det eneste som fungerer er å legge panel på veggene over hele huset, eller skifte/legge ny tapet. Strietapet og vegg-til-veggtepper er selvfølgelig helt forbudt. For å holde det rent i luften må de som røyker alltid røyke utendørs. Jeg vet dette fra NAAF (Norges astma og allergiforening) og fra lungespesialist. Hvis dere selv er røykere, og målet er å "skåne" andre fra røyklukt ved å følge rådene til de andre her (eddik osv.), vil jeg si det ikke er til noen nytte annet enn at det frisker litt opp lukten, men ikke noe mer. Det vil ikke beskytte barn eller andre som ikke røyker...og en ikke-røyker vil alltid merke røyklukt i et hus som har røyklukten "i seg".
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #8 Skrevet 16. april 2006 Vi overtok et godt innrøkt hus med paneltak i stua. Dette fikk vi vasket godt av et byrå, såkalt malingsklart. Så malte vi med noe som kalles sperregrunn, det holder "dritten" inni panelet. Noen steder trakk det likevel nikotin igjennom, så det måtte males ekstra over. Utenpå her igjen to strøk takmaling som vanlig. På vegger og golv rev vi vekk gammel tapet og golvbelegg og la på gipsplater og parkett, og heldigvis merker vi ikke noe til røyklukta nå.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2006 #9 Skrevet 17. april 2006 Hva gjør jeg? ← Noe av det verste å vaske pga det setter seg fast overalt. Lukten blir aldri borte så lenge man røker inne. Skal du ha det så godt som vekk må du leie folk som kan dette. På et hus kan det koste ca 40.000
Gjest gjest1 Skrevet 17. april 2006 #10 Skrevet 17. april 2006 Vi har også overtatt et innrøkt hus, med noe ubehandlet trepanel. Nå har jeg vasket panelet (og takplater osv, pluss revet av gammel tapet og gulvbelegg). Har tatt på kvistlakk og grunnet panelet (skal males). Jeg synes røyklukta er helt borte, og folk som har vært innom og kikket har heller ikke kjent noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå