Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

For å gjøre en lang historie veldig kort:

Jeg har fått beskjed av legen min å ta av minst 13 kilo.

Dette var FØR jeg ble syk. Jeg har vært syk i 2 uker, og er nå på bedringens vei.

Jeg vet at jeg ikke har lov til å overbelaste lungene mine, pga at jeg har hatt en kranglevoren luftveisinfeksjon.

I løpet av disse ukene har jeg gått ned 3.5 kilo.

Nå har jeg liksom fått motivasjonen i gang til å gå ned, siden jeg allerede har gått ned litt..

Jeg spiser mindre og oftere enn før jeg ble syk, godterier og colaen er liksom ikke like fristende.

Men hvordan kan jeg unngå at disse små kiloene raser på igjen? Unngår sukker/fett så godt jeg kan, og har liksom allerede lagt om litt i og med at colaen er ute av systemet.

Jeg vil så gjerne begynne å trene, men vet ikke helt hvordan opptrappingen bør være (har heller ikke fått noe god veiledning på dette fra legene).

Jeg driver mye med hest, og er derfor mye aktiv og rører mye på meg. Jeg har også kort på Elixia, men har egentlig mistet litt lysten til å trene der. (kanskje jeg finner igjen den motivasjonen også?)-

Noen ideer til hvor jeg burde starte?

Bare vanlig gåturer til å begynne med? Korte, uten å slite meg ut.. (ja, nå blir jeg veldig veldig fort sliten...)

Hjeeeeeeeeelp, dere o'vise kostholdsmennesker!

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Ikke begynn å spis sukkerholdig mat igjen. Etter en ukes tid uten sukker og sjokolade mister man som oftes suget etter det også. Dette hjelper utrolig godt på. Selv skal jeg ta en sukkeravvenning etter påsken.

Ellers hjelper det med vanlig, sunn kost; grovbrød, grønnsaker, frukt osv. Et annet godt råd er å ikke spise seg stappmett.

Når det gjelder opptrening etter sykdom, er det bare du selv som kjenner hvor mye du makter.

Skrevet

Jeg hadde villet sjekke med legen hva du faktisk kan trene og i hvilken grad.

Det beste er å kombinere styrke med kondisjonstrening. Går du på Elixia kan du jo få de til å sette opp et program for deg.

Det å gå turer er jo bra - og er hvertfall bra som en start. Siden du har Elixia kort har du sikkert trent der før ? Da kjenner du evnt. til hvilket tilbud de har og hva du liker.

Skrevet

Pulsklokke. Du må teste makspulsen din, og så trener du slik at hjertet ditt slår omtrent halvparten så fort som makspulsen din. Litt mer. 60%

Du må trene flere ganger i uka for at det skal ha noen kondisforbedrende effekt. For å gå ned i vekt spiller det ikke noen rolle hva du gjør, så lenge du gjør noe som har med bevegelse å gjøre. Du kan gå ned i vekt av alt, det er bare snakk om negativ energibalanse. Men enkelte grep gjør det lettere å holde negativ energibalanse som bla. trening, og kosthold uten raske karbohydrater.

Du bør begynne med toppen 1-2 timer trening i uka. (f.eks to halvtimer jogging) og gradvis øke. 3-4 timer netto kondistrening i uka er optimum, med hensyn til forventet levealder.

Skrevet

Jeg glemte å tilføye at hvis du har problemer med blodtrykket, så har man funnet ut at du kan senke blodtrykket ved å trene styrke også. Med styrketrening menes da trening som øker muskelmassen. 10-15 repetisjoner, og så skal du ikke klare mer. Er det mer, øker du ikke muskelmassen noe særlig, og er det mindre trener du heller intramuskulær koordinasjon.

Nå venter jeg bare på at en eller annen dust moderator skal slette dette innlegget også.....

Skrevet

Hihi

Høres ut som at jeg aldri har vært i noen form for aktivitet tidligere.

Men det har jeg altså *knis*

Hilde: Ikke sukkerholdig, den jobber jeg med! Det er egentlig utrolig deilig å kjenne at colaen smaker huggorm og at godteriskåla egentlig ikke er noe spesielt interessant. Og stappmett, det skal jeg ikke bli! (har ikke blitt det på i allefall 3 uker nå, så det er jo en start!) Også lover jeg at jeg skal finne frem grønnsakene (men hva med frukten?? Jeg vet jo at enkelte frukter inneholder mer sukker enn andre..).

Punky: Joda, har trent en god del på Elixia før, før hestene tok helt overhånd. Akkurat nå er det bare så innmari kjedelig å trene styrke og slikt alene. Tror kanskje jeg skal ringe de og høre hvordan jeg kan best trene meg opp. Noen av de som jobber der burde vite noe om det. Ellers så skal jeg til oppfølgingstime hos lege til uka, så skal mase litt ekstra på han!.

Gjest: Blodtrykket mitt er heldigvis veldig fint! Og jeg vet hva styrketrening er. Som jeg skrev sist, så har jeg trent før. Og dette med å starte med 1-2 timer i uka er vel og bra, om man er frisk ;) Men jogging, det er kjedelig! SÅ jeg bruker nok maskiner på Elixia jeg. Dette med makspulsen har jeg sikkert hørt før, men har helt glemt at det. takk.

Og ja, jeg vet at man må trene flere ganger i uka om det skal hjelpe på kondisen :) Men takk for gode råd.

Noen flere gode råd?

Skrevet
Punky: Joda, har trent en god del på Elixia før, før hestene tok helt overhånd. Akkurat nå er det bare så innmari kjedelig å trene styrke og slikt alene. Tror kanskje jeg skal ringe de og høre hvordan jeg kan best trene meg opp. Noen av de som jobber der burde vite noe om det. Ellers så skal jeg til oppfølgingstime hos lege til uka, så skal mase litt ekstra på han!.

Jeg synes også styrke er kjedelig å trene alene - men Elixia har timer i sal med instruktør - feks- power. De har jo også andre core - pilates - BOSU ball osv. så mange muligheter for å trene styrke sammen med andre.

Bor du i Oslo anbefaler jeg roing på Colusseum. Tror ikke det er så mange andre som har roing.

Utendørs - sykling er gøy - hva med kajakk/roing ? Vet ikke om du bør være forsiktig med utendørsaktiviteter men er jo mange muligheter.

Skrevet

Begynn med gåturer du, gå i steden for bussen feks. Jeg foreslår at den første gåturen går til legen som ba deg gå ned 13 kilo, uten å forklare deg hvordan! :fy_fy:

Lykke til! :kose:

Skrevet

Hmm...

Kajakk, roing.. Tror kanskje jeg holder meg til hestene jeg :D

men egentlig høres det deilig ut, jeg som elsker vann! Får høre med min fastlege på mandag når jeg skal ha en sånn checkup om hvor mye jeg kan trene.

Afrodite: Gåturer skal bli!

Ooooog, legen min sa hvordan.. Jeg skal begynne å gå hos en sykesøster som er spesialist i overvekt/diabetes og slikt, men det er så leeeeeenge til. Ikke før 18.mai. Så jeg tenkte å komme meg i gang nå, siden jeg har vært syk og har fått et lite "kick" av å ha gått ned litt, samt lagt fra meg sukkerbrus og godter.

Jeg er såååååå flink!

Dessuten..

I løpet av de siste dagene har jeg merket at jeg spiser MYE mindre enn før, og oftere. Så det må jo nesten være positivit!

Nå regner jeg ikke med at disse kiloene som ramlet av da jeg var syk blir værende borte, men om jeg kan redusere antallet som kommer tilbake... DA blir jeg glad!

Skrevet

1. Bruk Lindeberg sukker hvis du skal ha i teen din etc.

2. Spis sjokolade med 70% kakao hvis du er godte syk, greit å spise hver lørdag vis du vil men ikke resten av dagene! Eller spis små tomater, sukkererter som de var godteri. Saltstrenger er den "mest sunt" enn chips, popcorn osv...

Sukkerfri brus er bedre enn COLA!

3. Spis 4-6 ganger om dagen!... ca 150-200 g pr måltid som frokost, lunsj og kveldsmat...Ellers max 350-400 g middag.. .resten frukt/grønnsaker.

Husk middagstallerkenet ditt skal bestå : halve tallerken av grønnsaker,

kvart av f.eks ris, pasta.... og kvart av kjøtt... mager, hvit kjøtt som kylling etc.

Det finnes sukkerfri ketchup. SJEKK matvarer som inneholder lite karbohydrater!

Bedre karbonadedeig enn kjøttdeig! etc :D

4. TRIMME!! :)

IKKE småspise når du lager mat!...

DRIKK vann før du spiser, du blir lettere mett!

HVIS du er så fristet å spise, så drikk vann, tygge tyggis eller spis en gulrot!!

Bruk trapp - ikke heis!

Bruk føtter - ikke bil, dersom det er ikke langt til f.eks din venninne!

Ååå det regner ute! BRUK REGNJAKKE!

Kanskje avtale med din venninne å trene med deg?

Gå turer om kveldene? Kjøp en pilates DVD? Dra på treningssenter?

Løpe tur? Svømme?

STÅÅÅ PÅÅÅ!

Skrevet
Hmm...

Kajakk, roing.. Tror kanskje jeg holder meg til hestene jeg :D

men egentlig høres det deilig ut, jeg som elsker vann! Får høre med min fastlege på mandag når jeg skal ha en sånn checkup om hvor mye jeg kan trene.

Afrodite: Gåturer skal bli!

Ooooog, legen min sa hvordan.. Jeg skal begynne å gå hos en sykesøster som er spesialist i overvekt/diabetes og slikt, men det er så leeeeeenge til. Ikke før 18.mai. Så jeg tenkte å komme meg i gang nå, siden jeg har vært syk og har fått et lite "kick" av å ha gått ned litt, samt lagt fra meg sukkerbrus og godter.

Jeg er såååååå flink!

Dessuten..

I løpet av de siste dagene har jeg merket at jeg spiser MYE mindre enn før, og oftere. Så det må jo nesten være positivit!

Nå regner jeg ikke med at disse kiloene som ramlet av da jeg var syk blir værende borte, men om jeg kan redusere antallet som kommer tilbake... DA blir jeg glad!

SÅ flink du er!!! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...