AnonymBruker Skrevet 23. mai #1 Skrevet 23. mai Jeg har planer om å besøke en hundeutstilling for å hilse på noen hunder av raser jeg interesserer meg for. Hva er kutyme for sånt under en utstilling? Jeg vil jo ikke forstyrre de som stiller ut og som venter på å komme i ringen. Går man bare bort til de som har hund og spør om man får lov å hilse og stille noen spørsmål? Anonymkode: 82824...116
AnonymBruker Skrevet 23. mai #2 Skrevet 23. mai Jeg er ingen erfaren utstiller, men på utstillinger for rasen "min" (elghund) er det mye uformell prat, folk hjelper hverandre og viser gjerne tips og triks. Så å spørre spørsmål som potensiell ny hundeeier er det nok veldig lav terskel for i miljøet jeg er vant med ihvertfall 🩷 kanskje bare passe på at du ikke spør når de er midt inni noen forberedelser eller rett før de skal i ringen. Anonymkode: 9d245...74b 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #3 Skrevet 23. mai Ikke gjør det! Hundeutstillere er en gjeng halvgamle, misunnelige, overvektige og hysteriske Karen's som lever livet sitt gjennom hunden(e) sine, jeg har aldri opplevd noe verre freakshow etter at jeg motvillig ble dratt dit for en tid siden. Jeg måtte kontakte folk for å høre at dette faktisk var normalen på slike opplegg, og fikk bekreftet at det var det. Anonymkode: c7e4c...4da 3 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai #4 Skrevet 23. mai Jeg slår gjerne av en prat ved raseringen om folk er nysgjerrige på rasen min. Var spesielt mye sånt når jeg stilte Dansk/Svensk gårdshund i Øst- og Sør-Europa, da det er en uvanlig rase der. For meg er ikke utstilling bare konkurranse, men også en sosial arena. Anonymkode: 47671...a13 2
PurpleTuliip Skrevet 23. mai #5 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ikke gjør det! Hundeutstillere er en gjeng halvgamle, misunnelige, overvektige og hysteriske Karen's som lever livet sitt gjennom hunden(e) sine, jeg har aldri opplevd noe verre freakshow etter at jeg motvillig ble dratt dit for en tid siden. Jeg måtte kontakte folk for å høre at dette faktisk var normalen på slike opplegg, og fikk bekreftet at det var det. Anonymkode: c7e4c...4da Dette er bullshit, du må jo ha møtt på de verste av de verste såfall. Som i alle hobbyer så finnes det merkelige utstillere men de fleste elsker å snakke om rasen sin og lar gjerne folk hilse på. Men den største anbefaling jeg har er å se over hvilken rase som skal når i ringen og ta kontakt med eiere av rasen du ønsker hilse på etter bedømming. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai #6 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ikke gjør det! Hundeutstillere er en gjeng halvgamle, misunnelige, overvektige og hysteriske Karen's som lever livet sitt gjennom hunden(e) sine, jeg har aldri opplevd noe verre freakshow etter at jeg motvillig ble dratt dit for en tid siden. Jeg måtte kontakte folk for å høre at dette faktisk var normalen på slike opplegg, og fikk bekreftet at det var det. Anonymkode: c7e4c...4da Det kommer mye an på rase har jeg inntrykk av. Jeg var på utstilling og snakket med folk før jeg kjøpte hund, og alle var veldig trivelige. Anonymkode: d5645...b0b 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #7 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har planer om å besøke en hundeutstilling for å hilse på noen hunder av raser jeg interesserer meg for. Hva er kutyme for sånt under en utstilling? Jeg vil jo ikke forstyrre de som stiller ut og som venter på å komme i ringen. Går man bare bort til de som har hund og spør om man får lov å hilse og stille noen spørsmål? Anonymkode: 82824...116 Sett deg litt inn i oppmøte listen til utstillingen du skal på eller uansett følg litt nøye med om de du vil ha kontakt med virker opptatt eller stressa vis du ikke klarer å finne oppmøte liste for alle rasene. De fleste liker ikke å bli forstyrret rett før de skal inn i ringen. Da av egen erfaring som observatør mer enn at jeg har stilt ut et par ganger. Så merker jeg at terskelen for «ikke forstyrr» er mye lettere å bryte på «langhåret og eller krøllete pels hunderaser enn de med kort pels». Har møt flere sure og stressa folk med de hundene av første 2 kategorier enn den siste, der kan jeg kanskje huske en person som virket grinete men ikke mer enn det. Og samme har jeg fått litt bekreftet av noen andre jeg kjenner at til mer fokus på pels til mer stress og press er det på en del folk. Om du allerede har noen raser i tankene dine så kan du prøve å ta kontakt med oppdretterne gjennom alt fra Facebooksiden til rasene eller ring/sende epost til spesifikke oppdrettere du er interessert i for å høre om de har tid å ta en prat før eller etter de har vært i ringen. Det gjør det mye lettere syns jeg etter å ha gått den veien i stede på 3 - 5 forskjellige raser så langt som har vært av interesse for å mulig skaffe for min del. Anonymkode: e794e...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #8 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke gjør det! Hundeutstillere er en gjeng halvgamle, misunnelige, overvektige og hysteriske Karen's som lever livet sitt gjennom hunden(e) sine, jeg har aldri opplevd noe verre freakshow etter at jeg motvillig ble dratt dit for en tid siden. Jeg måtte kontakte folk for å høre at dette faktisk var normalen på slike opplegg, og fikk bekreftet at det var det. Anonymkode: c7e4c...4da De som typisk har denne holdningen er de som har meldt på hunden en gang, fått dårlig kritikk og dermed blir sur og bitter. Ikke måte på hvor galt utstilling er for sånne folk. Det finnes alle typer mennesker på utstilling. De aller fleste er veldig ordentlige og hyggelige folk. Om alle du møtte der var utrivelige bør du kanskje se litt på hvordan du møter folk. For det er jo du som er fellesnevneren... Anonymkode: 47671...a13 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #9 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ikke gjør det! Hundeutstillere er en gjeng halvgamle, misunnelige, overvektige og hysteriske Karen's som lever livet sitt gjennom hunden(e) sine, jeg har aldri opplevd noe verre freakshow etter at jeg motvillig ble dratt dit for en tid siden. Jeg måtte kontakte folk for å høre at dette faktisk var normalen på slike opplegg, og fikk bekreftet at det var det. Anonymkode: c7e4c...4da Rase basert etter min erfaring, har tilholdt 3 miljøer (mine raser). To av miljøene er oppløftende og avslappet, mens innenfor den tredje rasen så er det nærmest drevet av Karens. Anonymkode: 63e1b...dea 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #10 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rase basert etter min erfaring, har tilholdt 3 miljøer (mine raser). To av miljøene er oppløftende og avslappet, mens innenfor den tredje rasen så er det nærmest drevet av Karens. Anonymkode: 63e1b...dea Ikke TS Men ja selv om hverdagen for hunden og hvordan hunden passer inn i ditt eget liv er viktigere enn å engang vurdere utstilling som hobby. Så tenker jeg at en del nybegynnere kan fort spille litt lotteri her om de har valgt eller velger rase med en oppløftende og avslappet utstillings miljø eller om de er uheldige å har hund som de elsker høyt, men uheldigvis har et utstillings miljø med mye drama som gjør at man ikke orker å stille ut den spesifikke rasen.Har selv valgt å gjøre litt tanker og research på dette da jeg liker hobbyen og vise deler av utstillingen miljøet, men ikke miljøet i alle rasene. Anonymkode: e794e...1c8
AnonymBruker Skrevet 25. mai #11 Skrevet 25. mai Jeg tror også det er raseavhengig, men en gylden regel er ikke spør om å få klappe en langhåret hund eller hunder som klippes før de skal i ringen, vent til etterpå Ja, jeg har en av typen selv. Og jeg mistrives ved ringen hos min rase, og jeg syns ikke folk er spesielt imøtekommende. Anonymkode: 97001...b24 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai #12 Skrevet 26. mai Jeg er ikke noe glad i at folk kommer bort for å klappe hunden min før jeg skal i ringen. Senest på NKK i Bergen så var jeg selv ute for å se på en rase, men jeg klarte det uten å måtte ta på noen hunder😄 Er ikke verken sur eller sint, men jeg er litt nervøs før jeg skal i ringen😉 Anonymkode: a9bed...4a7 2
rundtfingern Skrevet 26. mai #13 Skrevet 26. mai For min del vil jeg ikke at noen skal snakke eller klappe ene hunden min før vi går i ringen. Jeg stresser sånn at det påvirker han. Vent til folk er ferdige og har fått landet litt. Gjerne også ha fått lest kritikken sin og fordøyd den. Alle er ulike, da, men jeg er åpen for å snakke med folk og la folk hilse på mine hunder etter vi er ferdige. Han ene stilles ikke mer (CIE) og er med bare for kosens skyld. Han kan man hilse på😅 Det er nok veldig avhengig av rase også. Jeg er kun i retrieverringen. Folk er trivelige, ønsker hverandre lykke til, gratulerer hverandre osv. Jeg er i slutten av 20-årene. Ikke er jeg feit eller Karen heller😂
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå