Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som direktør i en virksomhet som krever en del representasjon i inn- og utland og deltagelse i formelle møter og forhandlinger. Her er normen pent antrekk, type drakt eller dressbukse/blazer og pen topp/skjorte og pumps.

Dette er ikke klær jeg har privat eller har bruk for i andre, private sammenhenger, en ren jobbgarderobe.

Er det noen i tilsvarende stillinger her inne som får dekket slike utgifter?  Gjelder også rens osv. Jeg snakker ikke om dyre luksusklær, men ikke HM heller. 
I virksomheten ellers får man dekket arbeidstøy, men jeg er den eneste som har bruk for denne typen.


Frem til nå har jeg tatt kostnaden selv, for en utgift er det jo.

 

Men hva gjør andre? Min forgjenger var en mann på nesten sytti som gikk i busserull, så det er ikke noen internt å sammenligne med….


PS- regner med det blir utrivelige og usaklige kommentarer her inne, men det hadde vært hyggelig med saklige svar.

Anonymkode: 5d4b5...4de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Både i min bransje og i mannens må alle kle seg pent (dress, drakt eller lignende) og det er ingen som får dekket klær til bruk i arbeidssituasjonen.
 

I bygg og anlegg, helse og lignende er det vel tariffestet at klær dekkes. 
 

Anonymkode: 09243...c49

  • Liker 5
Skrevet

Nei. Det dekkes ikke hos noen av de jeg har jobbet hos.

  • Liker 3
Skrevet

De aller fleste som ikke går i uniform på jobb dekker jo jobbgarderoben sin selv, uavhengig av hva slags klær man foretrekker eller trenger på fritiden. Selv i en jobb uten formell kleskode hadde jeg andre klesbehov og -utgifter enn jeg har nå som ufør. Det er vel begrenset hvor mange spesielle møteantrekk du trenger - særlig hvis din forgjenger kunne gå i busserull...

  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Noen virksomheter gir sine ledere et årlig tilskudd til jobbgarderobe. En venninne som jobbet i hotellbransjen fikk det da hun arbeidet der. En annen venninne arbeider i en annen type privat virksomhet med mye representasjon i utlandet får også dette. Du kan jo spørre?

Anonymkode: 65a7d...035

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I min tidligere jobb i et revisjonsfirma fikk vi dekket klær for kr 6000 per år. Der jeg jobber nå er jeg vel den eneste som ikke får så mye som en t-skjorte en gang, men det er en annen historie. 

Anonymkode: bd41b...0f9

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det trenger jo ikke koste alverden å kjøpe et par skjørt, blazer og skjorte/bluse som kan styles om hverandre om ikke man skal kjøpe merkeklær.

Vi er mange som ikke bruker samme type klær på jobb som hjemme. Selv går jeg mest i joggebukser, tights osv hjemme men på kontoret har jeg på kjoler eller pen bukse/bluser.

Og no offense med direktør lønn så har du helt sikkert råd til å kjøpe et lite utvalg pen klær til jobb. Men du kan jo hører med din arbeidsgiver- jeg ville nok personlig synes det var en rar forespørgsel.

Anonymkode: 142cb...6d0

  • Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har venner som har fått penger til klær, ei som jobbet på hotell og ei i DnB. Kom i snakk med en amerikansk flyvertinne en gang jeg var stuck på en flyplass der, hun sa de fikk dekket strømpebukser for det gikk masse dollars på det i året. Det har jeg ikke tenkt på, men når du må tråkke rundt i skjørt på jobb hver dag så går det vel en del strømpiser!

Men bare hør med noen på jobben din om hva som er policy, eller om det er ok vel? 

Jeg var sammen med en direktør en gang, han gikk i den klassisk norske "jeans og skjorte"-uniformen på jobb, og i dyrere dresser på styremøtene og annen representasjon. Han kjøpte alle dressene selv. Han var jo typen som ikke likte å få noe godtgjørelser da, så hvem vet, kanskje han kunne fått det men bare ikke gadd å be om det, når jeg tenker meg om.. Det kan jo ikke være helt uvanlig å få?

Men litt enig med @Daria her.. jeg er en litt sånn rock/punk-stil på fritiden, men har jobbet mange år i salgsavdeling og deltatt på kundemøter, så jeg har jo måttet kjøpe blazere og bluser og drit og lort som jeg kun bruker på kontoret. Det er ikke bare direktøren som har jobbgarderobe.

Men igjen - det er jo bare å spørre!

Anonymkode: 620e2...246

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste av oss som ikke bruker uniform må nok betale klær selv gitt.

Anonymkode: 044de...87d

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber som direktør i en virksomhet som krever en del representasjon i inn- og utland og deltagelse i formelle møter og forhandlinger. Her er normen pent antrekk, type drakt eller dressbukse/blazer og pen topp/skjorte og pumps.

Dette er ikke klær jeg har privat eller har bruk for i andre, private sammenhenger, en ren jobbgarderobe.

Er det noen i tilsvarende stillinger her inne som får dekket slike utgifter?  Gjelder også rens osv. Jeg snakker ikke om dyre luksusklær, men ikke HM heller. 
I virksomheten ellers får man dekket arbeidstøy, men jeg er den eneste som har bruk for denne typen.


Frem til nå har jeg tatt kostnaden selv, for en utgift er det jo.

 

Men hva gjør andre? Min forgjenger var en mann på nesten sytti som gikk i busserull, så det er ikke noen internt å sammenligne med….


PS- regner med det blir utrivelige og usaklige kommentarer her inne, men det hadde vært hyggelig med saklige svar.

Anonymkode: 5d4b5...4de

Jeg har ikke jobbet noen steder der det har vært praksis. Klær måtte dekkes av ansatte selv. Eneste var året jeg jobbet på fabrikk, da fikk vi verneutstyr av arbeidsgiver. Du kan evt sjekke med fagforeningen, men det er veldig lite sannsynlig at du får det dekket.

Anonymkode: 5f6fd...0fc

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reglene er blitt ganske strenge, og med mindre det er uniform som bare egner seg på jobb, må du skatte av klær du får av jobben

Anonymkode: e1a06...a2c

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt å dekke selv, men det trenger ikke å koste en formue med en svart bukse, et skjørt, en blazer og 3-4 bluser/skjorter som kan rulleres på.

Anonymkode: 78dd4...40d

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Reglene er blitt ganske strenge, og med mindre det er uniform som bare egner seg på jobb, må du skatte av klær du får av jobben

Anonymkode: e1a06...a2c

Dette er riktig. Men det hindrer ikke at man kan få dekket dette fra arbeidsgiver, dersom den ønsker å betale det. 

Det som nok kompliserer det litt er at det rent skattemessig ikke vil være fradragsberettiget for arbeidsgiver. Dette kommer ikke klart frem av skatteloven, men er omtalt i Skatte ABC.

Et annet moment, som du helt riktig nevner, er at det vil være naturalytelser og skattbar inntekt for mottaker etter skattelovens § 5-12, 1. ledd. 

En dress til 5000 vil altså utløse skatt på omtrentlig 1 250 kr. 

En vei rundt dette kan være å bruke forskritftshjemmelen  som  gir adgang til å motta gave fra arbeidsgiver på inntil kr 5000 i året skattefritt. Dette vil ikke utløse skatteplikt for mottaker, og vil være fradragsberettiget for arbeidsgiver, med unntak av at det ikke er fradrag for inngående mva. 

Anonymkode: dd7ce...b53

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Klar over dette med skatt. Var interessant å høre andres erfaringer og prinsipielle diskusjoner rundt spørsmålet. TS.

Anonymkode: 5d4b5...4de

Skrevet

Ryddet for avsporing.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Du ser jo advokater, meglere osv. i pene "kontorklær", så det er vanlig over alt, og de kjøper dette selv. Slike klær som kan brukes privat, regnes som en privat kostnad. Mennene kjøper dresser som de betaler selv.

En fin bluse, et sort skjørt eller bukse, en blazer, - alt dette kan du også bruke privat i ulike sammenhenger. Samme med sko, eller annet tilbehør.

 

Anonymkode: 22812...48b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du ser jo advokater, meglere osv. i pene "kontorklær", så det er vanlig over alt, og de kjøper dette selv. Slike klær som kan brukes privat, regnes som en privat kostnad. Mennene kjøper dresser som de betaler selv.

En fin bluse, et sort skjørt eller bukse, en blazer, - alt dette kan du også bruke privat i ulike sammenhenger. Samme med sko, eller annet tilbehør.

 

Anonymkode: 22812...48b

Advokatene i min krets får dekket endel representasjonsklær av jobben...

Anonymkode: 62d2c...2c4

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Advokatene i min krets får dekket endel representasjonsklær av jobben...

Anonymkode: 62d2c...2c4

Hvilke summer snakker vi om?

 

Anonymkode: 22812...48b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...