Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt jobb i staten (et direktorat) og de skal ha innstillingsmøte førstkommende tirsdag. Hva er egentlig en innstilling? Sender man med dokumenter som vitnemål og attester i innstillingen? 

Jeg er en god kandidat som de likte godt og har gjort en god jobb i alle jobbene jeg har vært i, men har dårlige karakterer fra skolen. Er redd jeg kommer nederst på innstillingen dersom rådet ser vitnemålet mitt, men samtidig er jo attestene gode. Trodde kanskje innstilling kun er et skriv fra intervjueren og ingenting mer, men er det noen som vet?

Og ja, jeg overtenker på mye nå, men er fordi jeg har så lyst på jobben

Anonymkode: b3947...6d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eit innstillingsmøte er eit møte der tilsettingskomiteen rangerer kandidatane, kven som skal vere nr 1 osv.

I enkelte verksemder har du eit eige organ som gjer sjølve tilsetninga, eit tilsettingsorgan som møtes ved behov eller til faste tider (typisk universitet eller stor offentlig verksemd ).

I dei fleste tilfeller vert innstillinga frå komiteen fulgt, men ikkje alltid. 

Enkete stader får du vite om innstillinga frå komiteen, men ikkje alltid. Nokre stader er dette u.o fram til vedtak er gjort.

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke fått beskjed om du er innstilt, eller ikke, og på hvilken plass?

Jeg har alltid fått vite dette i forkant, slik at man kan klage - noe man har rett til. Innstillingsrådet er ofte bare en formalitet, de følger stort sett innstillingen som er levert inn.

Anonymkode: 2eb60...e82

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har alltid fått vite dette i forkant, slik at man kan klage - noe man har rett til. Innstillingsrådet er ofte bare en formalitet, de følger stort sett innstillingen som er levert inn.

Du har ikkje klagerett før vedtak er fatta. Ei innstilling er ikkje endelig. Om du skal klage, må du ha eit endeleg vedtak jf forvaltningslova. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har søkt jobb i staten (et direktorat) og de skal ha innstillingsmøte førstkommende tirsdag. Hva er egentlig en innstilling? Sender man med dokumenter som vitnemål og attester i innstillingen? 

Jeg er en god kandidat som de likte godt og har gjort en god jobb i alle jobbene jeg har vært i, men har dårlige karakterer fra skolen. Er redd jeg kommer nederst på innstillingen dersom rådet ser vitnemålet mitt, men samtidig er jo attestene gode. Trodde kanskje innstilling kun er et skriv fra intervjueren og ingenting mer, men er det noen som vet?

Og ja, jeg overtenker på mye nå, men er fordi jeg har så lyst på jobben

Og ja: i innstillingsmøtet vert ofte attestar og vitnemål gjennomgått. Andre stader er det dokumentertkontroll i forkant eller etterkant.

Uansett skal innstillingsmøtet drøfte søkarane opp mot kvarandre sett i lys frå krava i utlysinga. I staten gjeld kvalifikasjonsprinsippet.

AnonymBruker
Skrevet
Stormur skrev (1 minutt siden):

Du har ikkje klagerett før vedtak er fatta. Ei innstilling er ikkje endelig. Om du skal klage, må du ha eit endeleg vedtak jf forvaltningslova. 

Man kan klage før innstillingsrådet har hatt sitt møte, så lenge man vet innstillingen og har sett utvidet søkerliste (man må jp ha et grunnlag for å klage). Det har jeg gjort en gang og da tok rådet klagen med seg, og endret på innstillingen. 

Innstilling er stort sett en beslutning, noe som ikke krever et vedtak, og da kan man klage når som helst i prosessen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan klage før innstillingsrådet har hatt sitt møte, så lenge man vet innstillingen og har sett utvidet søkerliste (man må jp ha et grunnlag for å klage). Det har jeg gjort en gang og da tok rådet klagen med seg, og endret på innstillingen. 

Innstilling er stort sett en beslutning, noe som ikke krever et vedtak, og da kan man klage når som helst i prosessen. 

Det føreset at innstillinga er offentleg og at innstillingamøtet har beslutningsmyndigheit. Har aldri vore borti praksisen du skisserer. Kan eg spørre kva statleg verkemd dette er?

AnonymBruker
Skrevet
Stormur skrev (3 minutter siden):

Det føreset at innstillinga er offentleg og at innstillingamøtet har beslutningsmyndigheit. Har aldri vore borti praksisen du skisserer. Kan eg spørre kva statleg verkemd dette er?

Stat og kommune. Har jobbet i politiet i mange år, det er staten, og så i 3 ulike kommuner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er innstilt som nummer 1. er bare redd det skal gå skeis grunnet dårlige karakterer hvis vitnemålet skal gjennomgås

AnonymBruker
Skrevet

Stod det i utlysningsteksten at karakterer vektlegges spesielt? Hvis ikke er det rart om karakterene dine skal avgjøre noe som helst. I innstillingsdokumentet skal rekrutterende leder redegjøre svært godt for at du er en den beste kandidaten, og også forklare hvorfor du er bedre kvalifisert enn nr 2 osv. 

Anonymkode: dae3f...287

AnonymBruker
Skrevet
Stormur skrev (4 timer siden):

Det er ikke klagerett på ansettelsesvedtak. Det følger av forvaltningsloven § 3. Det innebærer at søkere som mener seg forbigått i strid med kvalifikasjonsprinsippet ikke kan klage på ansettelsen til forvaltningen og få klagen behandlet i det systemet. 

Det er mulig å bringe en sak om brudd på kvalifikasjonsprinsippet inn for de alminnelige domstolene eller klage på ansettelsesvedtaket til Sivilombudet. 

Fra tidspunktet stillingen er tilsatt vil vedkommende som har signert på arbeidsavtalen være beskyttet av sitt stillingsvern. Det er derfor svært vanskelig å få omgjort denne beslutningen i etterkant. Den søkeren som er forbigått kan imidlertid ha krav på erstatning som følge av brudd på kvalifikasjonsprinsippet. 

https://juristen.no/ditt-arbeidsliv/2023/01/fagartikkel-kvalifikasjonsprinsippet-i-offentlig-sektor

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke klagerett på ansettelsesvedtak. Det følger av forvaltningsloven § 3. Det innebærer at søkere som mener seg forbigått i strid med kvalifikasjonsprinsippet ikke kan klage på ansettelsen til forvaltningen og få klagen behandlet i det systemet. 

Det er mulig å bringe en sak om brudd på kvalifikasjonsprinsippet inn for de alminnelige domstolene eller klage på ansettelsesvedtaket til Sivilombudet. 

Fra tidspunktet stillingen er tilsatt vil vedkommende som har signert på arbeidsavtalen være beskyttet av sitt stillingsvern. Det er derfor svært vanskelig å få omgjort denne beslutningen i etterkant. Den søkeren som er forbigått kan imidlertid ha krav på erstatning som følge av brudd på kvalifikasjonsprinsippet. 

https://juristen.no/ditt-arbeidsliv/2023/01/fagartikkel-kvalifikasjonsprinsippet-i-offentlig-sektor

Se også statens personalhåndbok: 

2.3 Ansettelsesprosessen

2.3.13 Klage og søksmål

Vedtak om ansettelse er unntatt fra forvaltningslovens regler om begrunnelse, klage og omgjøring, se forvaltningsloven § 3 andre ledd. Det gjelder derfor ikke en forvaltningsrettslig klageadgang som kan føre til at ansettelsesvedtaket omgjøres. Et ansettelsesvedtak kan imidlertid bringes inn for Sivilombudet. Saken kan også klages inn for Diskrimineringsnemnda ved påstand om brudd på likestillings- og diskrimineringsloven.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er innstilt som nummer 1. er bare redd det skal gå skeis grunnet dårlige karakterer hvis vitnemålet skal gjennomgås

De har nok kikket på dette allerede om du er innstilt som nr 1.

Anonymkode: 40256...9a5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stod det i utlysningsteksten at karakterer vektlegges spesielt? Hvis ikke er det rart om karakterene dine skal avgjøre noe som helst. I innstillingsdokumentet skal rekrutterende leder redegjøre svært godt for at du er en den beste kandidaten, og også forklare hvorfor du er bedre kvalifisert enn nr 2 osv. 

Ja, det står sterke akademiske resultater. Noe jeg ikke har.. har bare gjort det veldig bra i arbeidslivet. Så jeg er jo redd vitnemålet sendes med og at det feller meg, men sendes all dokumentasjon med eller kun innstillingsskrivet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...