Gå til innhold

Medisin til dyr & bivirkninger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På tirsdag gav jeg katten min flåttmedisin, og i går kveld fikk han ormekur.

I natt har han sovet veldig godt, og ikke vekket meg som vanlig kl 05 og mast om å få komme ut og han er fremdeles rolig, og så begynte jeg å tenke på at han kanskje ikke er helt i form, og om det er pga ormekuren?

Har aldri før tenkt over at dyr også kan få bivirkninger av medisiner på samme måte som oss mennesker🤔

Anonymkode: caabd...cc1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klart de kan. Alt man tilsetter levende individer kan gi bivirkninger. 

Ikke gi ormkur hvis du ikke ser orm i rompa på pus. 

Anonymkode: 48daf...599

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klart de kan. Alt man tilsetter levende individer kan gi bivirkninger. 

Ikke gi ormkur hvis du ikke ser orm i rompa på pus. 

Akkurat det med ormekur gjør meg veldig forvirret, fordi alle dyrleger jeg snakker med gir ulike råd.

Det siste halvåret har han vært tre ganger hos dyrlegen; fjernet tannstein og pga skade etter en slåsskamp.

Den første dyrlegen vi var hos sa at han måtte få seg en ormekur siden han var utekatt og tok jevnlig mus og fugler.

Den andre dyrlegen sa at han kun skulle ha hvis vi så mark i baken, i avföringen, hvis magen var oppblåst eller hvis vi kunne se det tredje øyelokket.

Den tredje dyrlegen sa at han skulle ha ormekur 4 til 6 ganger i året siden han var utekatt.

Han har aldri fått oftere enn 1-2 ganger i året og jeg hadde ikke tenkt å gi han noe nå, men siden jeg ser han ofte med mus i kjeften og han kommer hjem blodete i ansiktet etter at han har spist mus, valgte jeg å gi han.

Tidligere har han fått en annen type som jeg ikke merket noe bivirkning av, men i går fikk han Milbemax som han ikke har fått før, og nå virker han litt slapp 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Akkurat det med ormekur gjør meg veldig forvirret, fordi alle dyrleger jeg snakker med gir ulike råd.

Det siste halvåret har han vært tre ganger hos dyrlegen; fjernet tannstein og pga skade etter en slåsskamp.

Den første dyrlegen vi var hos sa at han måtte få seg en ormekur siden han var utekatt og tok jevnlig mus og fugler.

Den andre dyrlegen sa at han kun skulle ha hvis vi så mark i baken, i avföringen, hvis magen var oppblåst eller hvis vi kunne se det tredje øyelokket.

Den tredje dyrlegen sa at han skulle ha ormekur 4 til 6 ganger i året siden han var utekatt.

Han har aldri fått oftere enn 1-2 ganger i året og jeg hadde ikke tenkt å gi han noe nå, men siden jeg ser han ofte med mus i kjeften og han kommer hjem blodete i ansiktet etter at han har spist mus, valgte jeg å gi han.

Tidligere har han fått en annen type som jeg ikke merket noe bivirkning av, men i går fikk han Milbemax som han ikke har fått før, og nå virker han litt slapp 

Ts

Hos min veterinær må vi levere avføringsprøve, de skriver ikke ut ormekur med mindre prøven er positiv.

Anonymkode: b08db...114

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Hadde ikke gått til en dyrlege som mener man skal gi ormkurer uten orm. Nyere forskning bør dyrleger også forholde seg til. Holder de seg oppdatert på andre områder når de ikke holder seg oppdatert på anbefalinger om ormkur ville jeg da spurt meg selv om.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ormekur er ikke preventativt kun behandlende for eksisterende orm. Skremmende at det finnes veterinærer der ute som ikke er oppdatert på dette. 

Men ja, pus kan absolutt reagere på medisin. 

Anonymkode: 860b1...f1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...