AnonymBruker Skrevet 23. mai #1 Skrevet 23. mai Dere som er unge og sparer til første bolig - sparer dere i BSU eller i fond? BSU har jo blitt svekket ved at man bare kan få 10% skattefradrag (dvs. maks 2.750,- i minste skatt pr. år). Potensialet for avkastning er jo vesentlig større i fond, men samtidig må man jo betale nesten 40% skatt av utbyttet, så jeg vil tro at avskastning i fond i realieten må være ganske betydelig for å ta hensyn til skatt + skattefradraget man får på BSU. Så totalt sett vil det vel lønne seg å spare i BSU? I tillegg slipper man jo tenke på disiplin - penger i BSU er jo låst til bolig, så man kan ikke bare ta ut penger om man får lyst på en ferie? Hva anbefaler dere for en ungdom i dag? Anonymkode: 9077a...590
Gjest frenchygirl Skrevet 23. mai #2 Skrevet 23. mai Ja takk begge deler. Fyll opp BSU kontoen, og spar i fond utenom.
AnonymBruker Skrevet 23. mai #3 Skrevet 23. mai frenchygirl skrev (3 minutter siden): Ja takk begge deler. Fyll opp BSU kontoen, og spar i fond utenom. Hehe, ikke alle som har den muligheten i tidlig voksenalder Anonymkode: 9077a...590 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #4 Skrevet 23. mai Tidshorisont har jo mye å si. Det er et risikoprosjekt å sette penger i fond. Anonymkode: 4100a...874 2
Gjest frenchygirl Skrevet 23. mai #5 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hehe, ikke alle som har den muligheten i tidlig voksenalder Anonymkode: 9077a...590 Det skjønner jeg, men du snakket om sparing til bolig, og da tenkte jeg at det var stort fokus på sparingen og tilgjengelige midler. Hvis det ikke er nok til begge deler, så er det greit å fylle opp BSU.
AnonymBruker Skrevet 24. mai #6 Skrevet 24. mai Jeg sparer til bolig i BSU i tillegg til høyrentekonto. Sparer i fond også(har spart 500 lenge, økt til 1000 kr nå), men de pengene er ikke tiltenkt som egenkapital. Setter inn 27500 kr 1.januar for å få best mulig renteutbytte. Opprettet først bsu ekstra, men fant ut at renten på morrow sparekonto var bedre. Anonymkode: b4a04...9d6
Hololo Skrevet 24. mai #7 Skrevet 24. mai BSU har en garantert gevinst i form av 10% i skattefradrag +gode renter, usikker hva den er nå men la oss si den er 6% så er det en avkastning på 16%, stor sjanse at du ikke får så god avkastning på fond. BSU først. Så om det er nok penger igjen så kan du sette de andre plasser, men fond er veldig risikabelt ved kort tids spare, nå vet jeg ikke når du har tenkt å kjøpe bolig, men bør helst ha 7-10års perspektiv for sparing i aksjefond. Kan evt vurdere renntefond, men alt avhenge av tids horisonten.
AnonymBruker Skrevet 24. mai #8 Skrevet 24. mai Her så sparer sønnen min i BSU, høyrentekonto og litt i fond. Anonymkode: 2c0fb...2ca
AnonymBruker Skrevet 24. mai #9 Skrevet 24. mai Våre sparer bsu og så har de bsu 2. Yngste har og en høyrentekonto konto med 30 dagers itak, hvor en må gi beskjed 30 dager før det ska brukes og dermed høyere rente Anonymkode: 75d06...b8d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå