Gå til innhold

Pusten - er vanskelig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplever at innpustrn ikke siver inn «av seg selv», at jeg må aktivt trekke inn pusten 

er så slitsomt. Tips ?

Anonymkode: 0b046...905

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Opplever at innpustrn ikke siver inn «av seg selv», at jeg må aktivt trekke inn pusten 

er så slitsomt. Tips ?

Eg puster utruleg "grunt" om natta. Trekker nesten ikkje inn luft i det heile fordi eg ligg og gapar som ein torsk på land. .

Er i gang med å teste ut munnteip, men litt tidleg å seie resultatet endå! 

Anonymkode: 0bb27...6e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eg puster utruleg "grunt" om natta. Trekker nesten ikkje inn luft i det heile fordi eg ligg og gapar som ein torsk på land. .

Er i gang med å teste ut munnteip, men litt tidleg å seie resultatet endå! 

Anonymkode: 0bb27...6e9

Men er jo en grunn for at man puster med munnen da? Hvis noe er galt vil det jo bare bli verre om man stenger igjen munnen og?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

er så slitsomt. Tips ?

Det stemmer jo forsåvidt, vi er avhengige av muskelarbeid for å trekke pusten. Men hører ut som at du har fått hyperfokusering på pusten, og ikke klarer å la det gå automatisk?

Anbefaler trening/aktivitet som er såpass mentalt krevende at du må fokusere på hva du gjør, og ikke pustearbeidet. Du må rett og slett avlære deg hyperfokuset på pust.

Anonymkode: cd94a...8ee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst, ta kontakt med legen din ❤️ 

Selv hadde jeg samme problem, knyttet til to ting: på støvfylte steder og da jeg besøkte en gård og var i fjøset.

Jeg prøvde zyrtec, allergitabletten du vet. Og det var løsningen for meg. Fikk dessuten en inhalator av legen, siden jeg en periode hadde jobb der det var mye støv involvert.

Zyrtec trenger du ikke resept for å kjøpe.

God bedring! ❤️ 

Anonymkode: 2f019...0b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har de siste månedene slitt veldig med pusten, og han har fått astmamedisin og nå viser det seg at han har utviklet allergier også.. Legen vår vet ikke helt hva det kommer av, men han hadde en kraftig runde covid senhøst i fjor og det kan være årsaken. Han har også fått en endring i hjerterytmen, en ulyd. Han følges opp av legen med jevne mellomrom, men de har ikke mange løsninger foreløpig. Han unngår anstrengelser og fokuserer på dyp pusting flere ganger til dagen. 

Anonymkode: dede1...5c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke vanlig å aktivt trekke inn pusten? Gjør jeg ingenting, går pusten ut av meg og det er det. Puster jeg ikke aktivt inn igjen, så går det ganske lang tid før kroppen kjenner at nå er det oksygenmangel og vil trekke pusten inn selv fordi vi har overlevelsesinstinkt. 

Hvis ikke kroppen trenger oksygen, vil den heller ikke gape etter oksygen. Vi mennesker flest finner det mer behagelig å ha kontinuerlig påfyll av oksygen, så det er "perfekt mengde" til enhver tid, så vi velger å puste ut og inn ved bruk av muskulatur. Kroppen i seg selv trenger oksygen når oksygenet er tomt, og vil først da ha behov for å puste på instinkt.

Sånn har i hvert fall alltid min kropp vært, men det har aldri vært ei anstrengende eller slitsom greie. Å puste hyppig ut og inn er noe jeg gjør på vane, og for egen komfort. Kroppen min puster for sakte på egenhånd. 

Anonymkode: cdbf4...383

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer jo forsåvidt, vi er avhengige av muskelarbeid for å trekke pusten. Men hører ut som at du har fått hyperfokusering på pusten, og ikke klarer å la det gå automatisk?

Anbefaler trening/aktivitet som er såpass mentalt krevende at du må fokusere på hva du gjør, og ikke pustearbeidet. Du må rett og slett avlære deg hyperfokuset på pust.

Anonymkode: cd94a...8ee

Enig, basert på TS sitt innlegg høres det ut som en hyperfokusering på pusten. 

Anonymkode: c7dc9...819

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Enig, basert på TS sitt innlegg høres det ut som en hyperfokusering på pusten. 

Anonymkode: c7dc9...819

Ja jeg har det. Men det er fordi den er så rar og ekkel og ikke føles som er normal 

AnonymBruker
Skrevet

Har du det bra om dagen? Stress? Noe spesielt som skjer?

Anonymkode: df695...59c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

er så slitsomt. Tips ?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja jeg har det. Men det er fordi den er så rar og ekkel og ikke føles som er normal 

…..og du har vært til legen?

Det er i grunn det eneste tipset.

Du må få sjekket at du ikke har astma, allergi eller andre grunner til at luftveien er unormalt trang, så du må ta i for å puste.

Astma f.eks høres ikke alltid ut sånn som en skulle tro.

Anonymkode: b8bc5...3da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...