Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mere bråk etter at russebuss ble så populært?  Før hadde mange russebuss camp uti skauen og kanskje ikke så mange klager da? Har iallefall det inntrykket her i Trondheim 

Anonymkode: 0f115...a59

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var russebusser på 80-tallet også, men forskjellen fra da til nå er at lydnivået var et helt annet.
Da var det ikke lyd- og lysanlegg til flere hundretusen kroner, det rakk lenge med en kraftig "boom-blaster".

Jeg savner faktisk den gamle russetiden fra 70- og 80-tallet,  inkludert russebiler og russebusser.
Det var noe eget med det å bli vekket i maidagene fordi russen sang og ropte "chikkelakke", hvor de hadde det gøy, og inkluderte omverdenen i moroa, men uten å være en støyplage (dunking av bass fra et anlegg er ikke moro for andre enn de som er der)

Anonymkode: 7f156...027

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Var russ i 2008. Da fantes russebusser, men det var bare rike folk fra Oslo og Bærum og sånn som hadde det. Jeg kommer fra en medium stor by på østlandet, og ingen hadde russebusser her. Men det var mange vans da. Var ganske inkluderende. Vi hang mest med de i klassen og det var felles fester utendørs hvor alle kunne bli med. Husker det var en innendørs fest (russekro) hvor all russ var invitert bortsett fra svartruss, og det var litt rivalisering mellom skolene. Ganske uskyldige greier da. Vannballongkasting og sånn. Så det var jo ikke bare positivt. Men det var ikke mye, og det ble mye klager på den festen der svartruss ikke var invitert, så de måtte bare snu og invitere dem. Jeg dro aldri på de festene uansett, da det kostet penger. Var alltid fester ute eller hjemme hos folk uansett. Var aldri egne gjenger. Jeg hang med mange forskjellige folk i russetida og var på mange forskjellige fester både ute og hjemme hos folk. Var aldri noe snakk om at folk følte seg alene i russetida. Alle var velkomne på festene. 

Syns det er trist sånn det har blitt nå. Høres slitsomt ut. 

Anonymkode: 06d4d...d8b

Skrevet

Ser jo at russen går med støydempende øreklokker 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Før festet de på spesielle steder på spesielle dager her lokalt. Natt til 1. og 16.mai. eneste klagene var at det var litt søppel etter de, men det ble ryddet etterhvert. Alle hadde vans og man gjorde ikke så.mye ut av seg. De besøkte barneskoler og hadde opptredner i byen. Nå har alle store busser og det samles busser fra nabobyene. Store lydanlegg som bærer godt, og de fester hele natten og drar fra sted til sted. Det merkes og høres! Ett av stedene er her jeg bor, og det er grusomt å høre på og vanskelig å sove med bassdrønn.

Anonymkode: 1c536...ef8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det egentlig noe særlig russetog lenger? Med morsomme og satiriske innslag og "sketsjer"? Har ikke sett på russetog på flere år da jeg har hørt det bare er busser som kjører. Ikke noe underholdning sånn som det var før. Da jeg var russ måtte man bidra med noe i toget. Jeg husker jeg egentlig ikke var med på noe sketch i russetoget. Min plan var å bare finne meg noen å henge meg på. Så hørte jeg noen ropte at de trengte en svartruss til å "krangle" med rødruss i en sketsj og da ble jeg med på det. Veldig moro! Husker jeg alltid dro og så russetoget før for det var så gøy. 

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt snakker om russebuss når han blir russ. Er så redd for at opplevelsen ikke blir så bra som han tror og at han bruker penger på det som er bortkastet. Han må betale alt selv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det egentlig noe særlig russetog lenger? Med morsomme og satiriske innslag og "sketsjer"? Har ikke sett på russetog på flere år da jeg har hørt det bare er busser som kjører. Ikke noe underholdning sånn som det var før. Da jeg var russ måtte man bidra med noe i toget. Jeg husker jeg egentlig ikke var med på noe sketch i russetoget. Min plan var å bare finne meg noen å henge meg på. Så hørte jeg noen ropte at de trengte en svartruss til å "krangle" med rødruss i en sketsj og da ble jeg med på det. Veldig moro! Husker jeg alltid dro og så russetoget før for det var så gøy. 

Helt enig. Russetoget før var morsomt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke nødvendigvis morsomme innslag men russetog er det ja, de fleste går utenfor buss/bilene sine og vandrerussen er også med 

Anonymkode: 3fa96...783

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var russ i 02 og det var en helt annen tid. Russebuss var det stort sett bare rike pappagutter som hadde og det var heller ingen i miljøet her som hadde noe som helst interesse for det. Vi kjøpte biler som vi pusset opp sammen og det koste ikke så mye. Vi var på faste festplasser og plager ingen. Det var en morsom, men slitsom tid. 

Anonymkode: 0b43e...dfb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg var russ i 02 og det var en helt annen tid. Russebuss var det stort sett bare rike pappagutter som hadde og det var heller ingen i miljøet her som hadde noe som helst interesse for det. Vi kjøpte biler som vi pusset opp sammen og det koste ikke så mye. Vi var på faste festplasser og plager ingen. Det var en morsom, men slitsom tid. 

Anonymkode: 0b43e...dfb

Her er det fortsatt slik :) Noen har russebiler, men de fleste er bare vanlig russ. De fester noe, drar innom barnehager med is til ungene, deler ut russekort, tar russeknutene og sitter våken i rundkjøringen osv. Slik vi gjorde på 90-tallet

Anonymkode: 869dd...5c4

AnonymBruker
Skrevet

Der vi bor bruker russen flerbruks biler/minibus/van.  Som de maler for hånd og skriver på.Med maks 8 plasser slik at de slipper å ha buss sjafør, ofte fedre som kjører eller eldre venner. De reiser ikke på de store treffa de leier samfunslokale som alle avgangs elevene blir bedt på uavhengig om de velger å være russ, ofte foreldre som er vakter. Så er de innimellom barnehager og barneskole de gikk på å gir is. Er på eldresentre og arrangerer grillmat og musikk.

Men virker som mye av det som skjer i de store byene er det som kommer fram, og ikke hvordan mange av de mindre stedene gjør det

Anonymkode: 6dd0a...343

• Nyttig 1
Skrevet

På vestkanten av Oslo er det altfor mange busser. Får faen ikke sove. Drittungene her har altfor mye penger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Utviklinga i Trondheim har skjedd veldig fort - kan ikke huske å ha sett sånne busser i byen bare for få år siden? De som kom utenbys fra hadde kanskje van, men vår «russebuss» var ringruta AtB satte opp gjennom byen nattestid som brukte halve natta på å få deg hjem.. Jeg ligger og hører bassen natten gjennom hver natt nå. De ødelegger jo også for planene mine om å ta med familien på telttur i marka, bussene står vel oppe ved Skistua (?) og blæster.. Heldigvis sover ungene gjennom det, må være fortvilende for de som blir holdt våken av bråket. 

og hvor gøy og sosialt er det egentlig for russen når de spiller så høyt at de må ha hørselsvern? Skjønner det er «tøft», men det slutter liksom etter tre dager. 

Anonymkode: b4005...fcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utviklinga i Trondheim har skjedd veldig fort - kan ikke huske å ha sett sånne busser i byen bare for få år siden? De som kom utenbys fra hadde kanskje van, men vår «russebuss» var ringruta AtB satte opp gjennom byen nattestid som brukte halve natta på å få deg hjem.. Jeg ligger og hører bassen natten gjennom hver natt nå. De ødelegger jo også for planene mine om å ta med familien på telttur i marka, bussene står vel oppe ved Skistua (?) og blæster.. Heldigvis sover ungene gjennom det, må være fortvilende for de som blir holdt våken av bråket. 

og hvor gøy og sosialt er det egentlig for russen når de spiller så høyt at de må ha hørselsvern? Skjønner det er «tøft», men det slutter liksom etter tre dager. 

Anonymkode: b4005...fcf

Jeg skjønner heller ikke hva som er morsomt med buss. Står tett i tett inne i en buss med høy musikk som ødelegger hørselen. I en time eller to er det vel greit, men i flere uker? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2026 den 10.29):

Ikke nødvendigvis morsomme innslag men russetog er det ja, de fleste går utenfor buss/bilene sine og vandrerussen er også med 

Hos oss er det pga sikkerhetshensyn ikke lov med russebuss/van i toget. 

Anonymkode: 84d13...4e6

AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (10 timer siden):

På vestkanten av Oslo er det altfor mange busser. Får faen ikke sove. Drittungene her har altfor mye penger. 

For en merkelig uttalelse 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hos oss er det pga sikkerhetshensyn ikke lov med russebuss/van i toget. 

Anonymkode: 84d13...4e6

Her er det lov

Skrevet

Her er det mange færre russebusser enn før, tidligere hadde jo «alle» van. Nå er det kanskje en buss eller to. 
Ofte samler de seg på strender eller åpne plasser i området, det tenkte vi på da vi kjøpte hus.

Uansett varer russetiden ikke så lenge. 

Skrevet
Kålrota skrev (1 time siden):

Her er det mange færre russebusser enn før, tidligere hadde jo «alle» van. Nå er det kanskje en buss eller to. 
Ofte samler de seg på strender eller åpne plasser i området, det tenkte vi på da vi kjøpte hus.

Uansett varer russetiden ikke så lenge. 

Da er dere heldige

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...