Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal en fremdeles ta  X gram av surdeigestarteren og kaste resten og selvfølgelig ha i X gram vann og mel når den er i kjøleslapet? Noen mener en bare skal ha i mer mel og vann den ene gangen i uka den skal mates. Hva er riktig? 
Har selv aldri bakt surdeigsbrød, så dette kan jeg ikke. Håper noen her kan svare så barnebarnet mitt snart kan teste brødbaking.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en starter i kjøleskapet som snart er tre år gammel. Lager ett nytt brød hver uke. Måten jeg gjør det på når jeg skal lage et nytt brød og bruke endel til å fortsette starteren.

1. Ca 60 g starter fra kjølseskap, 50 g hvetemel, 50 g fin sammalt rug og 100 g vann blandes i et tett glass. Står så ca 12 timer i romtemp.

2. Ca 3/4 av det i glasset brukes til brøddeigen.

3. Ca 1/4 av det i glasset blandes med nye 50 g hvetemel, 50 g fin sammalt rug og 100 g vann og settes i kjøleskap for å stå der til neste runde som da normalt er en uke senere, men det har gått greit her å ta det opptil to uker senere (pga ferier mm).

Skrevet

Ja, det skal du. Deigen må ha «mat».

AnonymBruker
Skrevet

Surdeig må mates, men det finnes måter å gjøre det på uten å måtte kaste noe. Jeg prøver å få bakt en gang i uka, da mater jeg den lille starteren jeg har med så mye vann og mel jeg trenger og lar stå over natta. F.eks. om jeg trenger 120 starter mater jeg mine 20g starter med 60g vann og 60g mel, så beholder jeg bare 20g til neste gang.

Hvis jeg ikke baker klarer den seg i kjøleskap på mat kanskje en gang i måneden. Den er 7 år gammel. 

Anonymkode: 5ad9d...28c

Skrevet

Ja. Ta av en liten mengde surdeig, og mat opp. F.eks 10 g surdeig, 20 g vann, 25 g mel.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kaster aldri starter overhode og skjønner ikke greia med å gjøre det. Jeg mater ukentlig og når den blir stor eller doven så mater jeg litt ekstra og steiker starteren rett i panna med litt smør og salt. Nydelig pannebrød som er kjempegodt å spise med litt yoghurt feks eller ost. Sunt også siden min starter lages på grovt mel, jeg har cøliaki så det går mest i bokhvete. 

Anonymkode: a487d...d5a

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar. Skal videreformidle dette til barnebarnet mitt.

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 23.5.2026 den 23.04):

Jeg kaster aldri starter overhode og skjønner ikke greia med å gjøre det. Jeg mater ukentlig og når den blir stor eller doven så mater jeg litt ekstra og steiker starteren rett i panna med litt smør og salt. Nydelig pannebrød som er kjempegodt å spise med litt yoghurt feks eller ost. Sunt også siden min starter lages på grovt mel, jeg har cøliaki så det går mest i bokhvete. 

Anonymkode: a487d...d5a

Jeg har kastet mye over årene og irritert meg litt over det. Tenkte jeg fikk prøve meg på noen pannebrød i dag. Tok tre glass der noe av  innholdet hhv ble brukt i helgen, og de to helgene før det. Ganske flytende deig når jeg hadde blandet de tre sammen så hadde i litt grov sammalt rug og hvetemel samt bittelitt bakepulver og salt. Brukte deigen med en gang. Trykket ut flate tynne leiver og stekte i panne.

Det ble aldeles utmerket. Har kastet bort mye utmerket deiggrunnlag over årene. Aldri mer.

Endret av skrue
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...