Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er napoli trygt?

Anonymkode: 9a316...f3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Italia er generelt et veldig trygt reisemål, og Napoli er ikke noe unntak.

Nå mener jeg det er sterkt overdrevet og nærmest karikert, men kan jo hende du spør pga. at du har hørt om mafia e.l. Kan i så fall love deg at de ikke gjør vanlige turister noen verdens ting. Hvis noe tjener de gode penger på at turistnæringen går bra og at lokale bedrifter tjener penger som igjen kan dryppe på dem.

Men det er nå ikke sånn at Napoli er et lovløst område styrt av kriminelle gjenger heller, altså. Det er en helt fin søritaliensk by. 

Anonymkode: f9a1c...2d6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var i Napoli i fjor med hele familien. Vi hadde det helt topp og føltes ikke utrygt.

Det er litt mer «ruskete» sammenlignet med de italienske byene lengre nord, men ingen problemer. Små»dodgy» områder finnes i alle byer. Kos deg i Napoli!

Anonymkode: 6a80d...7ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste stedene jeg, i Italia, har følt meg litt utrygg er enkelte bydeler / områder i Palermo. Utover det så føler jeg meg trygg og jeg har aldri opplevd noe som helst av ubehageligheter i Italia.

(kanskje pass ekstra godt på lommeboken og mobilen dersom du skal til Roma)

Anonymkode: c810e...1fe

AnonymBruker
Skrevet

Trygt og fint og god pizza overalt! Mye turister også. 

Anonymkode: 39f9b...c2e

Skrevet

Ja

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eneste stedene jeg, i Italia, har følt meg litt utrygg er enkelte bydeler / områder i Palermo. Utover det så føler jeg meg trygg og jeg har aldri opplevd noe som helst av ubehageligheter i Italia.

(kanskje pass ekstra godt på lommeboken og mobilen dersom du skal til Roma)

Anonymkode: c810e...1fe

Skal til Palermo i sommer, leid leilighet i gamlebyen. Noen tips og råd? 😊

Anonymkode: 31b40...9b0

AnonymBruker
Skrevet

Napoli er trygt med mindre du er en ung kvinne som reiser alene, da ville jeg valgt et annet reisemål. 

Anonymkode: 6ee4f...457

Skrevet

Jeg leste en gang at alle butikker i Napoli betaler 'pizzo'(Beskyttelsespenger) til Camorraen. Dette er visst en av hovedinntektene deres. Jeg regner med at de som betaler også forventer at kriminalitet mot potensielle kunder ligger i pizzo-ordningen.

Men som i alle byer, du har narkiser og kjeltringer. Pass på verdisakene, spesielt rundt tog-stasjoner etc. Bruk hue  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2026 den 0.19):

Ja. Italia er generelt et veldig trygt reisemål, og Napoli er ikke noe unntak.

Nå mener jeg det er sterkt overdrevet og nærmest karikert, men kan jo hende du spør pga. at du har hørt om mafia e.l. Kan i så fall love deg at de ikke gjør vanlige turister noen verdens ting. Hvis noe tjener de gode penger på at turistnæringen går bra og at lokale bedrifter tjener penger som igjen kan dryppe på dem.

Men det er nå ikke sånn at Napoli er et lovløst område styrt av kriminelle gjenger heller, altså. Det er en helt fin søritaliensk by. 

Anonymkode: f9a1c...2d6

Mafiaen er jo ikke problemet for turister, men Napoli har et enormt narkoproblem og som alle andre narkomane trenger de cash og turister er et lett bytte. De sentrale bydelene er helt ok, men om man bruker Airbnb og finner en billig leilighet litt i forstadene er det vel verdt å sjekke mer rundt om området. Noen av dem er ikke en gang trygge midt på dagen om man ikke er lokal. 

Anonymkode: a7451...0e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har i Napoli for et par år siden. Var helt ok, men hver gang vi fortalte en italiener at vi skulle til napoli(vi var i andre byer først), sa de alltid det samme: pass på tingene deres!

vi opplevde aldri noe. Skal sies at vi neppe reiser til Napoli igjen. Ikke var det spesielt pent, veldig mye søppel og løskatter.

Anonymkode: aaa71...ffc

AnonymBruker
Skrevet

Var der alene som ung kvinne en januar for et par år siden og hadde en helt nydelig tur. Det var litt plystring og stirring i gatene, men følte meg aldri utrygg og hadde noen fantastiske dagsturer til Capri, Pompeii, Vesuv. Anbefaler virkelig å dra til toppen av Vesuv! Og maten er verdens beste. Om dere drar dit, planlegg mange dagsturer, for det holdt med en dag i selve byen.

Anonymkode: c76e8...f88

AnonymBruker
Skrevet

Mye lommetyver 

Anonymkode: 673f8...53c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 10.44):

Mye lommetyver 

Dette!
En kollega av meg fikk frastjålet telefonen sin da hun sto med den fremme for å se på kart i et veikryss i Napoli. Da kom det en Vespa forbi og passasjeren nappet telefonen ut av hånda hennes. Da hun anmeldte det hos politiet fikk hun vite at dette var VELDIG vanlig.
Det står skilt overalt om at man skal passe seg for lommetyver og det er absolutt ikke uten grunn.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 9.44):

Mye lommetyver 

Absolutt. Jeg passet skikkelig godt på tingene mine og hadde tyverisikker veske med meg. Det var fullt av folk i turistområdene som åpenbart var der for å stjele.

• Liker 1
Skrevet

Absolutt, så lenge du viser normal aktsomhet (som man alltid bør gjøre på tur). Napoli er en stygg by som gradvis har vokst på meg i løpet av årene. Jeg er uenig med en over som sier at en dag i byen er nok - byen er stor og det er utrolig mange distrikter og gater å oppleve, severdigheter, museer også videre.  Fantastisk mat og drikke, kanskje den mest levende byen jeg noen gang har besøkt med opplevelser rundt hvert et gatehjørne. Jeg merker at jeg blir stadig litt mer sjarmert for hver gang jeg er der, og jo mer av byen jeg opplever. 

I tillegg er selvsagt områdene rundt, både øyene, tettstedene og Pompeii fantastiske destinasjoner ❤️ Jeg har aldri følt meg utrygg hverken i selve Napoli eller i området forøvrig, men merk at jeg da har holdt meg borte fra de distriktene som man anbefales å unngå (Barra, Ponticelli, Scampia, Secondigliano). På togstasjonen er det nå mye nærhver av politi at lommetyverier har blitt kraftig redusert, men man skal likevel være obs og passe godt på tingene sine. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg hadde hørt litt av hvert, men fant fort ut at det er som enhver annen europeisk storby. 

Anonymkode: 6dd0e...91b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2026 den 10.42):

Var der alene som ung kvinne en januar for et par år siden og hadde en helt nydelig tur. Det var litt plystring og stirring i gatene, men følte meg aldri utrygg og hadde noen fantastiske dagsturer til Capri, Pompeii, Vesuv. Anbefaler virkelig å dra til toppen av Vesuv! Og maten er verdens beste. Om dere drar dit, planlegg mange dagsturer, for det holdt med en dag i selve byen.

Enig, dra til toppen av Vesuv! Herculaneum var fantastisk. 

Anonymkode: 6dd0e...91b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...