AnonymBruker Skrevet 22. mai #1 Skrevet 22. mai Hva tenker dere? Er blitt syk med en bivirkning etter et legemiddel og dette har vart i flere mnd. Litt opp og ned i fysisk form og med en haug potensielt alvorlige symptomer (tas det ikke tak i kan det bli farlig), men vært mye dårlig. Dog er det tatt tak i, og fastlegen prøver nok å hjelpe meg, men kan ikke nok om det. Er henvist spesialist, men tar tid. Jeg kollapset forrige lørdag og ble sengeliggende fire dager i strekk, massevis av symptomer som hører til denne bivirkningen. Burde ringt legevakta den helgen, men jeg orket ikke tanken på å potensielt bli avvist. Angrer på det nå, jeg burde ha ringt da. Fikk ringt legen min omsider og var his vikarlege i går, som riktignok tok prøver (men ikke de jeg egentlig trengte, for de kunne bare sykehuset ta), men som bortsett fra det heller sa at siden jeg stod på beina nå var jeg fir frisk til at hun kunne mase på sykehuset for å fremskynde timen min der eller legge meg inn. Hun insinuerte også at det måtte være psykisk, dette her. Det er en kjent bivirkning etter et spesifikt legemiddel, men noe en vanlig lege kan lite om. Jeg vil gjerne få ordentlig hjelp og nå er det jo pinse så alt tar lenger tid. Har fått time til spesialisten på sykehuset i starten av juli (jeg ringte sykehuset selv og spurte om fortgang), men det er lenge å vente når jeg er fortsatt fysisk veldig dårlig og også har hatt denne bivirkningen i flere måneder allerede. Jeg er god på å holde ut ting, men ja, føler meg ikke så godt fulgt opp nå selv om legen min prøver/har prøvd og jeg er henvist videre, osv. Familien mener jeg burde ringe legevakta når vikarlegen responderte som hun gjorde og de mener jeg burde vært på sykehus for å få rask hjelp ig fordi jeg har vært/er så dårlig og fungerer så dårlig fysisk.m, og at jeg egevtlig burde gjort det for lengst. Gruer meg til pinsen nå merker jeg. Vurderer om jeg skal høre med legevakta i morgen tidlig hvis jeg fortsatt er like dårlig, eller om jeg må holde ut til tirsdag og nok en gang mase på fastlegen da. Det er så ille synes jeg å føle seg som en som bare maser for moro skyld når man faktisk er blitt syk, og den følelsen av at det ikke er «alvorlig nok» for legene og at man mistenkes for at det sitter i huet… Anonymkode: 66db3...215
mommyaka Skrevet 22. mai #2 Skrevet 22. mai Ring de og forklare alt...da får du fort vite om du kan få hjelp der eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #3 Skrevet 22. mai Uff, så kjipt. På legevakta er det øyeblikkelig hjelp og «din» spesialist er trolig ikke der. Mest trolig blir du bare sendt hjem og ta kontakt hvis du blir værre? Alternativt legges du inn og i pinsen må du kanskje vente til spesialisten er på jobb. I høytidene er det ofte slik. Du må vurdere allmenntilstanden? Vente til første yrkesdag og aå kontakte legevakta for at de skaffer deg hastetime hos spesialist? Ønsker deg god bedring. Anonymkode: 65f39...91e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #4 Skrevet 22. mai Legevakta skal ta det som er såpass akutt at det ikke kan vente til fastlegen åpner igjen, dette her høres ikke akutt ut i den forstand, og det er "kun" fastleger som jobber på legevakt også, ikke spesialister. Så med mindre du kollapser igjen er ikke dette noe for legevakta. At du begynner å bli utålmodig og føler at du ikke blir tatt seriøst løser du ved å bytte fastlege, eller så får du mase såpass mye på fastlegen fremover at de får fortgang i ting. Anonymkode: 1b0b8...591 8 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai #5 Skrevet 22. mai Jeg bruker ikke legevakten som second opinion. Bruker legevakten om jeg opplever alvorlig forverring av noe og det går så fort at det ikke vente til FL er tilbake på jobb. Dersom man går mot langhelg tar jeg vurderingen før legekontoret stenger. Anonymkode: 2c4de...7c1 7
AnonymBruker Skrevet 22. mai #6 Skrevet 22. mai Hva tenker du legevakten kan hjelpe deg med? Du får hjelp hos fastlege selv om det tar tid. Blir behovet en akuttinnleggelse, tar du kontakt. Anonymkode: 05cb0...bdc 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #7 Skrevet 22. mai Det finns jo dr.dropin og sånn om du trenger fortgang Anonymkode: 49871...c12 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #8 Skrevet 22. mai Jeg ser det er litt delte meninger. Dr. Dropin tar ikke ting som dette. Jeg får se an formen i morgen tidlig og vurdere da om jeg tenker jeg trenger å komme inn akutt og om de kan gjøre noe, eller om jeg må vente til tirsdag. Anonymkode: 66db3...215
AnonymBruker Skrevet 22. mai #9 Skrevet 22. mai https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/legevakt/ Les dette! Anonymkode: 07e23...182
AnonymBruker Skrevet 23. mai #10 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ser det er litt delte meninger. Dr. Dropin tar ikke ting som dette. Jeg får se an formen i morgen tidlig og vurdere da om jeg tenker jeg trenger å komme inn akutt og om de kan gjøre noe, eller om jeg må vente til tirsdag. Anonymkode: 66db3...215 Og det gjør ikke legevakta heller. Anonymkode: c7397...f82 9 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai #11 Skrevet 23. mai Jeg lurer på hva du mener legevakten og en vilkårlig lege der kan hjelpe med som fastlegen ikke kan hjelpe med? Når det gjelder medisinske ting har fastlegen mer å stille opp med enn legevakten, og legevakten er heller ikke et sted for second opinion eller der man går fordi man ikke får det som man vil hos fastlege og/eller sykehus. Lurer også på hva du mener en akutt innleggelse skal hjelpe med? De stabiliserer bare og sender deg ut igjen dersom dette er en tilstand som er kjent, og noe du står i kø for å få hjelp med. Henvisningen fra fastlege til sykehus er jo vurdert av spesialist på sykehuset, som vurderer at du helt fint kan vente på time. Mange bivirkninger kan heller ikke gjøres så mye med, det må bare gå over av seg selv, som noen ganger kan ta tid. Har spesialist vurdert at du kan vente til slutten av juli, så ser nok ikke vedkommende på dette som like alvorlig og truende som du. Det er jo ikke sånn at ting løser seg mirakuløst den dagen du har spesialisttime heller, det legges bare en plan videre dersom det er behov for det. Det er ikke mulig å kommentere så mye mer når du ikke sier hva bivirkningen er, men ettersom jeg regner med du har sluttet med det aktuelle preparatet, er det jo ingen grunn til at akkurat pinsen skal medføre forverring, annet enn at du tenker på og konsentrerer deg veldig om det. Noen mennesker er jo veldig opptatt av og god på å være syk, og legger ned mye energi i det, slik det høres ut som du gjør. Da gjør du det bare verre for deg selv. Hva med å ringe sykehuset over helgen og si fra om at du kan stå på liste for innkalling på kort varsel hvis noen avbestiller? Det er den enkleste måten å få fremskyndet timen på. Legevakten kontakter du bare hvis det reelt sett er en forverring som ikke kan vente til fastlegen åpner. Anonymkode: 7f137...9b2 9 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai #12 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/legevakt/ Les dette! Anonymkode: 07e23...182 Takk, det skal jeg. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og det gjør ikke legevakta heller. Anonymkode: c7397...f82 Takk for svar! AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på hva du mener legevakten og en vilkårlig lege der kan hjelpe med som fastlegen ikke kan hjelpe med? Når det gjelder medisinske ting har fastlegen mer å stille opp med enn legevakten, og legevakten er heller ikke et sted for second opinion eller der man går fordi man ikke får det som man vil hos fastlege og/eller sykehus. Lurer også på hva du mener en akutt innleggelse skal hjelpe med? De stabiliserer bare og sender deg ut igjen dersom dette er en tilstand som er kjent, og noe du står i kø for å få hjelp med. Henvisningen fra fastlege til sykehus er jo vurdert av spesialist på sykehuset, som vurderer at du helt fint kan vente på time. Mange bivirkninger kan heller ikke gjøres så mye med, det må bare gå over av seg selv, som noen ganger kan ta tid. Har spesialist vurdert at du kan vente til slutten av juli, så ser nok ikke vedkommende på dette som like alvorlig og truende som du. Det er jo ikke sånn at ting løser seg mirakuløst den dagen du har spesialisttime heller, det legges bare en plan videre dersom det er behov for det. Det er ikke mulig å kommentere så mye mer når du ikke sier hva bivirkningen er, men ettersom jeg regner med du har sluttet med det aktuelle preparatet, er det jo ingen grunn til at akkurat pinsen skal medføre forverring, annet enn at du tenker på og konsentrerer deg veldig om det. Noen mennesker er jo veldig opptatt av og god på å være syk, og legger ned mye energi i det, slik det høres ut som du gjør. Da gjør du det bare verre for deg selv. Hva med å ringe sykehuset over helgen og si fra om at du kan stå på liste for innkalling på kort varsel hvis noen avbestiller? Det er den enkleste måten å få fremskyndet timen på. Legevakten kontakter du bare hvis det reelt sett er en forverring som ikke kan vente til fastlegen åpner. Anonymkode: 7f137...9b2 Jeg håper nok bare å kunne bli bedre/frisk fort, da dette for meg er alvorlig og en stor påkjenning å være dårlig slik jeg er. Men forstår at fra en leges synspunkt er det ikke alvorlig nok. Om jeg er så opptatt av å være syk vet jeg ikke, men jeg er opptatt av å bli frisk igjen og blir redd når kroppen nærmest ikke fungerer over natten grunnet det legemiddelet som skulle gjøre meg friskere. Det er interessant hvor lett det konkluderes med at man/jeg da er opptatt av å være syk, men ja, lett å gjøre det. Å ringe over helgen var lurt. Jeg vil ikke legge ut symptomer, men dette er en elektrolyttforstyrrelse som fører til at kroppen taper fosfat, som er en bivirkning etter jerninfusjon. Hos meg har kroppen også falt i magnesium. Når elektrolyttene faller brått i kroppen og/eller «lekkes» ut så fører det til ganske heftige symptomer. Hilsen TS Anonymkode: 66db3...215
AnonymBruker Skrevet 23. mai #13 Skrevet 23. mai Men dette er en kjent bivirkning av jerninfusjon.Har du fått tilskudd av fosfat? Det er eneste behandling ellers så må tid gå og det kan ta flere mnd. Ingenting legevakt tar tak i . Det har blitt tatt blodprøver og de må jo følges opp. Anonymkode: ce53e...6f3 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai #14 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Legevakta skal ta det som er såpass akutt at det ikke kan vente til fastlegen åpner igjen, dette her høres ikke akutt ut i den forstand, og det er "kun" fastleger som jobber på legevakt også, ikke spesialister. Så med mindre du kollapser igjen er ikke dette noe for legevakta. At du begynner å bli utålmodig og føler at du ikke blir tatt seriøst løser du ved å bytte fastlege, eller så får du mase såpass mye på fastlegen fremover at de får fortgang i ting. Anonymkode: 1b0b8...591 Tusen takk. Ja, må sikkert bare fortsette å mase, det er bare så kjipt. Enig i at med mindre jeg kollapser igjen så er nok ikke legevakt riktig sted. Blir bare så desperat etter å bli bedre. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg bruker ikke legevakten som second opinion. Bruker legevakten om jeg opplever alvorlig forverring av noe og det går så fort at det ikke vente til FL er tilbake på jobb. Dersom man går mot langhelg tar jeg vurderingen før legekontoret stenger. Anonymkode: 2c4de...7c1 Takk for svar. Jeg gjorde en vurdering før helga jeg også. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Uff, så kjipt. På legevakta er det øyeblikkelig hjelp og «din» spesialist er trolig ikke der. Mest trolig blir du bare sendt hjem og ta kontakt hvis du blir værre? Alternativt legges du inn og i pinsen må du kanskje vente til spesialisten er på jobb. I høytidene er det ofte slik. Du må vurdere allmenntilstanden? Vente til første yrkesdag og aå kontakte legevakta for at de skaffer deg hastetime hos spesialist? Ønsker deg god bedring. Anonymkode: 65f39...91e Tusen takk for et empatisk svar. mommyaka skrev (11 timer siden): Ring de og forklare alt...da får du fort vite om du kan få hjelp der eller ikke. Ja, det går jo an hvis jeg blir verre igjen ihvertfall. Takk for svar. Anonymkode: 66db3...215 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai #15 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men dette er en kjent bivirkning av jerninfusjon.Har du fått tilskudd av fosfat? Det er eneste behandling ellers så må tid gå og det kan ta flere mnd. Ingenting legevakt tar tak i . Det har blitt tatt blodprøver og de må jo følges opp. Anonymkode: ce53e...6f3 Ja, kjent bivirkning forsåvidt, men fastleger har ikke så mye kunnskap. Ja, det har tatt 4 mnd hittil. Går på fosfattildkudd, det som er problemet er at hver gang jeg har forsøkt nedtrapping (etter fastlegens anbefaling), så kræsjer kroppen. Ja, blodprøver tas. Jeg har henvisning inne til spesialist nå, så da må jeg vel bare som en skrev ringe på tirsdag og sette meg på liste hvis det blir noe ledig før. Og med mindre akutt forverring som forrige helg så er ikke legevakt stedet. Anonymkode: 66db3...215
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:18 #16 Skrevet lørdag kl. 16:18 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men dette er en kjent bivirkning av jerninfusjon.Har du fått tilskudd av fosfat? Det er eneste behandling ellers så må tid gå og det kan ta flere mnd. Ingenting legevakt tar tak i . Det har blitt tatt blodprøver og de må jo følges opp. Anonymkode: ce53e...6f3 Har du hatt hypofosfatemi selv siden du skriver dette? Hvor lang tid tok det i så fall for deg før du var stabilt bedre/frisk? Har bare så lyst til å bli meg selv igjen. Var derfor jeg fikk infusjonen i utgangspunktet. TS Anonymkode: 66db3...215
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:31 #17 Skrevet lørdag kl. 16:31 Et googlesøk og så får man svar: Når skal jeg ringe legevakta? Ring legevakten på 116 117 for øyeblikkelig hjelp - Helsenorge Anonymkode: c630a...ba0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:46 #18 Skrevet lørdag kl. 16:46 Legevakta tar bare akkutt sykdom, så de kommer ikke til å hjelpe deg. Jeg er i litt samme situasjon som deg og har bestilt time hos en privat spesialist, det koster noen tusen, men jeg tenker det er verdt det. Så kan jo det offentlige ta over når jeg endelig kommer foran i køen. Anonymkode: 2afff...28f 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:24 #19 Skrevet lørdag kl. 17:24 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Legevakta tar bare akkutt sykdom, så de kommer ikke til å hjelpe deg. Jeg er i litt samme situasjon som deg og har bestilt time hos en privat spesialist, det koster noen tusen, men jeg tenker det er verdt det. Så kan jo det offentlige ta over når jeg endelig kommer foran i køen. Anonymkode: 2afff...28f Uff, jeg føler med deg. Det er så kjipt. Skjønner godt at du går privat. Jeg har vurdert det samme. TS Anonymkode: 66db3...215
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:22 #20 Skrevet lørdag kl. 23:22 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har du hatt hypofosfatemi selv siden du skriver dette? Hvor lang tid tok det i så fall for deg før du var stabilt bedre/frisk? Har bare så lyst til å bli meg selv igjen. Var derfor jeg fikk infusjonen i utgangspunktet. TS Anonymkode: 66db3...215 Hadde du hatt alvorlig hypofosfatemi så hadde du blitt lagt inn og fått fosfat intravenøst. Og selv om du opplever heftige symptomer så er ikke det ensbetydende med at det er farlig. Jeg har selv en del erfaring med alvorlig hypofosfatemi og tro meg da går man ikke rundt og vurderer om man skal ringe legevakta. Da er det 113 som gjelder. Anonymkode: c7397...f82 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå