Gå til innhold

Mattemaraton og hjelp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har barn som gjør mattemaraton  hvordan stiller dere dere til å hjelpe dem med vanskelige oppgaver?

For dere som ikke kjenner til konseptet, mattemaraton er en slags konkurranse der barna gjør flest mulig matteoppgaver i en viss periode (mai). Det er lagt opp slik at oppgavene blir vanskeligere og vanskeligere og hvis de gjør mye, kommer de etter hvert til oppgaver med konsepter de aldri har vært borti før.

Hva skal man gjøre da? Skal man lære dem alle disse nye tingene, eller blir det juks, på en måte? Det er vanskelig å få barna til å gi seg og, når de har et visst konkurranseinstinkt...

Anonymkode: 89c6b...cbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer på en skole som er med på mattemaraton :) Jeg tenker det ikke er juks om du hjelper barnet ditt med å forstå oppgavene om du har tid og mulighet. Om du bare gir svaret er det jo litt juks.

Evt så kan dere hoppe over oppgaver som er vanskelige, også kan barnet spørre om hjelp på skolen. 

Anonymkode: bb028...ae0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De kan velge mellom ulike løyper. Hovedløypa er den som er midt på treet men det er 5 å nivå å velge i. Kan de eventuelt gå ut av det tema di er på og velge et ny? Spørs jo hva det er men noe kan man lære dem. Ville også sett an barnet om jeg skulle lært dem noe nytt.

Anonymkode: a6600...c39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De kan velge mellom ulike løyper. Hovedløypa er den som er midt på treet men det er 5 å nivå å velge i. Kan de eventuelt gå ut av det tema di er på og velge et ny? Spørs jo hva det er men noe kan man lære dem. Ville også sett an barnet om jeg skulle lært dem noe nytt.

Anonymkode: a6600...c39

Problemet oppstår når de har gjort hovedløypa og de lettere løypene, da må de videre til de vanskeligere oppgavene.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er lærer på en skole som er med på mattemaraton :) Jeg tenker det ikke er juks om du hjelper barnet ditt med å forstå oppgavene om du har tid og mulighet. Om du bare gir svaret er det jo litt juks.

Evt så kan dere hoppe over oppgaver som er vanskelige, også kan barnet spørre om hjelp på skolen. 

Anonymkode: bb028...ae0

Takk! Jeg forsøker å forklare, ikke bare gi svar. Oppgavene er ikke helt på det nivået at de er vanskelig for voksne enda, bare for barna. Ofte er det ord og uttrykk de ikke har vært borti på skolen ("grunnflate" og sånt). Da kan jeg i hvertfall slutte å bekymre meg for om vi jukser, det er jo ellers fint at de er interessert og vil jobbe med oppgavene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hjelper dem med å forstå uten å gi dem svarer. Mine gjør ofte løyper fra flere trinn og kommer borti flere ting de ikke har forstått og som vi må gå igjennom

Anonymkode: d9569...24f

AnonymBruker
Skrevet

Min 4. klassing er helt hektet og vi nærmer oss ferdig med løypene for 5. trinn. Ultraløypen der er vel 7. trinn matte, så jeg forklarer hvordan han skal tenke, og støtter, men uten å løse det for ham. 

Anonymkode: 2fa3e...2d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Min 4. klassing er helt hektet og vi nærmer oss ferdig med løypene for 5. trinn. Ultraløypen der er vel 7. trinn matte, så jeg forklarer hvordan han skal tenke, og støtter, men uten å løse det for ham. 

Anonymkode: 2fa3e...2d0

Så artig! Det er fint når de syns det er morsomt 😃

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hjalp masse da min ene ble helt hekta. Hun gikk i femte klasse og endte med å gjøre alle løypene oppover. Jeg husker ikke om det ender i 10.ende eller i vg1, men det var jo enormt mye nytt for henne å lære seg. Det var knallkjekt for oss begge!

Jeg er mattelærer selv, og tenker at hjelp og dytt aldri er feil, men det er jo selvsagt noe annet om man gir dem svaret. 

Anonymkode: cbe0b...ecc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...