Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på medisinen i flere år, og har slike kløperioder på hender og føtter. Jeg får blemmeliknende utslett på huden. Jeg har gått til en psykiater som ikke har praktisert lenge i yrket og hun sier at jeg må oppsøke en hudlege for å finne ut av dette, noe jeg ikke vet om jeg gidder. 

Sliter dere andre også med kløe fra tid til annen?

Anonymkode: 7a2b5...08a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, du burde gå til hudlege siden du får utslett, men det kan umulig være så plagsomt når du ikke gidder.

Anonymkode: 6a15c...c05

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vel, du burde gå til hudlege siden du får utslett, men det kan umulig være så plagsomt når du ikke gidder.

Anonymkode: 6a15c...c05

Jeg vet ikke helt hva hudlegen kan bidra med her. Det er ikke noe farlige greier.  Det finnes jo kløstillende midler som jeg også tenker å prøve først. Jeg er først og fremst nysgjerrig på HVORFOR denne kløen kommer med ujevne mellomrom. 

AnonymBruker
Skrevet

Oi! Hvis det oppstår så skal man egentlig slutte med medisinen.

Anonymkode: 6df96...185

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har gått på medisinen i flere år, og har slike kløperioder på hender og føtter. Jeg får blemmeliknende utslett på huden. Jeg har gått til en psykiater som ikke har praktisert lenge i yrket og hun sier at jeg må oppsøke en hudlege for å finne ut av dette, noe jeg ikke vet om jeg gidder. 

Sliter dere andre også med kløe fra tid til annen?

Om du vet at det er medisinen du reagerer på, så burde du jo ta det opp med legen din. Jeg prøvde ut Lamictal for migrene, men jeg mistet følelsen i armene og bena, så jeg måtte slutte på den. 

AnonymBruker
Skrevet
Amra_ skrev (8 minutter siden):

Om du vet at det er medisinen du reagerer på, så burde du jo ta det opp med legen din. Jeg prøvde ut Lamictal for migrene, men jeg mistet følelsen i armene og bena, så jeg måtte slutte på den. 

jeg går som sagt til en privatpraktiserende psykiater som jeg selv har betalt for. Jeg er ikke så imponert over fagligheten hennes, så jeg tenker at jeg foruten om å spørre her også bør spørre fastlegen.  Er det normalt å få sånne kløperioder som ikke er knyttet til oppstart av medisinen?

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke legen sagt at ved lamictal og kløe ska en slutte?

Det er de utrolig nøye med på de sim gpr på de pga epilepsi.  Ska egentlig sluttes med en gang, pga lever osv

Anonymkode: 6a5dc...b8d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å slutte på lamictal med en gang da jeg fikk ekstrem klør og blemmer i slimhinnene. Endte opp på legevakta og var like før jeg ble innlagt pga dette. 

Anonymkode: b238f...060

AnonymBruker
Skrevet

Utslett av Lamictal

Hudutslett er angitt som en kjent, svært vanlig (>10%) bivirkning for lamotrigin (Lamictal) i den godkjente norske preparatomtalen (SPC). Det er rapportert om hudutslett, vanligvis i løpet av de første åtte ukene, etter oppstart. De fleste hudutslett er milde og begrensede, men det er også rapportert om alvorlige utslett (inkludert livstruende utslett som Stevens-Johnson syndrom, toksisk epidermal nekrolyse og DRESS) som krever sykehusinnleggelse og seponering (3)

https://svelic.se/utredning/?id=4-9369

Står og i felleskatalogen ved utslett og kløe ska en ta kontakt med legevakt eller annen lege

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-lamictal-glaxosmithkline-560747

AnonymBruker
Skrevet

Fra pakningsvedlegget (felleskatalogen):

Bruk ikke Lamictal
  • dersom du er allergisk (overfølsom) overfor lamotrigin eller noen av de andre innholdsstoffene i dette legemidlet (listet opp i avsnitt 6).
Dersom dette gjelder deg:
→ Fortell legen, og ikke bruk Lamictal.
Advarsler og forsiktighetsreglerVis forsiktighet ved bruk av Lamictal
Snakk med en farmasøyt eller legen din før du tar Lamictal:
  • om du har nyreproblemer.
  • om du har fått hudutslett etter at du har brukt lamotrigin eller andre legemidler mot bipolar lidelse eller epilepsi.

Potensielt livstruende reaksjoner: kontakt legen øyeblikkelig
Et lite antall mennesker som tar Lamictal kan få en allergisk reaksjon eller en potensielt livstruende hudreaksjon. Dette kan utvikle seg til et enda mer alvorlig problem hvis det ikke behandles.
Slike symptomer vil mest sannsynlig inntreffe i løpet av de første månedene med Lamictalbehandling, spesielt hvis startdosen er for høy, dosen økes for raskt eller Lamictal brukes sammen med et annet legemiddel som heter valproat. Noen av symptomene er mer vanlig hos barn, og foreldre bør derfor være spesielt oppmerksomme.
Symptomer på slike reaksjoner inkluderer:
  • hudutslett eller rødhet, som kan utvikle seg til alvorlige eller noen ganger livstruende hudreaksjoner inkludert utslett med blink-lignende lesjoner (Erythema multiforme), omfattende hudutslett med blemmer og flassende hud, spesielt rundt munn, nese, øyne og kjønnsorgan (Stevens-Johnson syndrom), omfattende flassende hud (mer enn 30 % av kroppsoverflaten - toksisk epidermal nekrolyse) eller utstrakt utslett inkludert påvirkning av lever, blod og andre organer (”Drug Reaction with Eosinophilia and Systemic Symptoms”, også kjent som DRESS hypersensitivitessyndrom)
  • sår i munnen, svelget, nesen eller kjønnsorganer
  • sårhet i munnen eller røde og hovne øyne (konjunktivitt)
  • høy kroppstemperatur (feber), influensalignende symptomer eller søvnighet
  • hevelse i ansiktet eller hovne kjertler i nakken, armhuler eller lysken
  • uventet blødning eller blåmerker, eller fingre som blir blå
  • vondt i halsen, eller flere infeksjoner (som forkjølelse) enn vanlig.
  • økte nivåer av leverenzymer sett i blodet
  • en økning av en type hvite blodceller (eosinofiler)
  • forstørrede lymfeknuter
  • påvirkning av organer i kroppen, inkludert lever og nyrer.

Skrevet

Hør på hva de andre sier når de har fått beskjed om å avslutte umiddelbart ved kløe, lær deg felleskatalogen.no sånn at du kan lese deg opp om bivirkninger o.l. i fremtiden, pluss sjekk interaksjoner.no dersom du tar flere medisiner, eller medisiner og vitaminer/mineraler samtidig. Desverre ikke alle leger som vet om interaksjoner mellom medisiner heller, har en venn som fikk to forskjellige typer medisiner og han endte opp med å få krampeanfall fordi legen ikke var klar over interaksjonene mellom de forskjellige medisinene han fikk! 

Screenshot_20260522_224429_Samsung Internet.jpg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er de utrolig nøye med på de sim gpr på de pga epilepsi.  Ska egentlig sluttes med en gang, pga lever osv

jeg har ikke fått høre det. Jeg vet at kløe i sjeldne tilfeller kan være tegn på alvorlig sykdom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det har jeg aldri jeg fått beskjed om, selv da jeg gikk til oppfølging på DPS. Da jeg først startet på medisinen var de veldig obs på kløe, men ikke etter det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på Lamictal siden 2022 pga tilbakevendende depressiv lidelse, men har heldigvis ikke opplevd dette. Ville undersøkt dette hvis jeg var deg.

Anonymkode: ddea8...721

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trappet ekstremt sakte opp på Lamictal pga. risikoen for utslett. Opp 25 mg annenhver uke hele veien. Ville virkelig ha fått dette undersøkt godt. 

Aldri fått noe utslett selv. 

Jeg går for ordens skyld på det for epilepsi, ikke noe psykisk, men det betyr vel antagelig ikke særlig for bivirkningsprofilen. 

Anonymkode: 13222...863

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å oppsøke lege for å sjekke opp utslettet. 

Jeg ville heller tenkt eksem eller allergi, enn bivirkninger på en medisin man har brukt i flere år. 

Anonymkode: dd401...074

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det har jeg aldri jeg fått beskjed om, selv da jeg gikk til oppfølging på DPS. Da jeg først startet på medisinen var de veldig obs på kløe, men ikke etter det. 

Felleskatalogen.no er veldig nyttig. De har også en app. Alt av pakningsvedlegg, bilde av medisiner, priser osv ligger inne der lett tilgjengelig. 

Du burde ringe legevakten pga kløen og utslettet, og informere at du tar lamictal. 

Husker da jeg reagerte på den på om det var i går, selv om det noen år siden nå. Aldri har det klødd så ekstremt før. Ikke noe som klarte å tilfredstille kløen. Og som deg fikk jeg heller ikke beskjed om kløe og utslett, og ikke hadde jeg lest pakningsvedlegget så godt. Jeg spurte på forum med medlemmer med samme sykdom som meg (ikke epilepsi), og de reagerer veldig sterkt da jeg forklarte symptomene mine og viste bilde av blemmene. Det var på uke 2 og første opptrapping på lamictal. Var på legevakta samme ettermiddagen og fikk flere medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Felleskatalogen.no er veldig nyttig. De har også en app. Alt av pakningsvedlegg, bilde av medisiner, priser osv ligger inne der lett tilgjengelig. 

Du burde ringe legevakten pga kløen og utslettet, og informere at du tar lamictal. 

Husker da jeg reagerte på den på om det var i går, selv om det noen år siden nå. Aldri har det klødd så ekstremt før. Ikke noe som klarte å tilfredstille kløen. Og som deg fikk jeg heller ikke beskjed om kløe og utslett, og ikke hadde jeg lest pakningsvedlegget så godt. Jeg spurte på forum med medlemmer med samme sykdom som meg (ikke epilepsi), og de reagerer veldig sterkt da jeg forklarte symptomene mine og viste bilde av blemmene. Det var på uke 2 og første opptrapping på lamictal. Var på legevakta samme ettermiddagen og fikk flere medisiner. 

Lamictal er kjent for en del bivirkninger som går på hud, i opptrapping. Derfor skal det trappes opp forsiktig. Det er helt riktig å komme seg fort til lege ved nytt utslett eller hudreaksjon i oppstart/opptrapping. 

Men når man har stått på medisinen i flere år, og det er hudplager som kommer og går, så er situasjonen helt anderledes. Jeg er enig i at TS bør sjekke det opp, men det er unødvendig skremme TS med de alvorlige bivirkningene som kommer i starten, når det her er snakk om å ha gått på medisinen i flere år. Ja, man kan få nye bivirkninger etter å ha brukt medisiner lenge, men de alvorlige bivirkningene er ikke noe som kommer og går.

Hadde det vært så alvorlig så hadde psykriateren sendt henne på legevakt istedenfor hudlege. Selv om psykriateren kanskje ikke er den dyktigste faglig, så er vedkommende garantert kjent med nettopp de alvorligste bivirkningene. 

Fra Felleskatalogen. 

Sitat

Slike symptomer vil mest sannsynlig inntreffe i løpet av de første månedene med Lamictalbehandling, spesielt hvis startdosen er for høy, dosen økes for raskt eller Lamictal brukes sammen med et annet legemiddel som heter valproat. 

Jeg er som sagt enig i at det bør sjekkes, men å si at hudutslett som har vært av og på i lang tid kan være så alvorlig at TS bør ringe legevakten er veldig overdramatisk. 

Anonymkode: dd401...074

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

jeg går som sagt til en privatpraktiserende psykiater som jeg selv har betalt for. Jeg er ikke så imponert over fagligheten hennes, så jeg tenker at jeg foruten om å spørre her også bør spørre fastlegen.  Er det normalt å få sånne kløperioder som ikke er knyttet til oppstart av medisinen?

Ta kontakt med fastlegen din, hun/han kan svare på alt dette. Det kan jo være allergi også, eller noe helt annet. Vanskelig å si. God bedring :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får målt D-vitaminnivået ditt, vil du sannsynligvis få påvist lavt nivå. Jeg hadde samme problem som du og det gikk over da jeg fikk D-vitaminnivået opp i øvre ende av anbefalt D-vitaminnivå.

Etter at jeg fikk økt D-vitaminnivået mitt til øvre ende av anbefalt for 10 år siden, har jeg heller ikke hatt noen bipolare episoder, men det kan være tilfeldig. D-vitamin fiksa iallfall den tilbakevendende kløen for meg, og det gikk fort.

Anonymkode: 97715...4d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...