Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Singel og ikke bra betalt. 
Her er det 600 på fond og 450 kr til konto. Glad jeg klarer litt om ikke mye 😅

Anonymkode: c3a19...e00

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå er det ingenting, siden alt går til oppussing av nytt hus. Inntil få måneder siden sparte jeg derimot 20 000 i fond i måneden, og jeg har minimalt boliglån og i tillegg halvannen million i fond. Null månedlig sparing på sparekonto, jeg har en ålreit buffer og noen hundre tusen i kredittrammer. Med lang sparehorisont så jeg ingen grunn til det.

Jeg tjener drøyt 800 000 i året. Så over median, men ikke noe helt utrolig voldsomt heller. 

Ellers vil jeg bare si det, TS, at det gjerne er de (eller vi) som ikke har en eneste økonomisk bekymring som svarer i disse trådene. Trådene om egen økonomi startes ofte av de som trenger råd og hjelp og støtte, mens disse samletrådene om hva man tjener og hva man har i formue og hvor mye man sparer løpes ned av oss som sitter godt i det. Men du spurte nå, tross alt. 

Bra du sparer, og når ballen først ruller over mange år blir det en del penger etter hvert. Litt ironisk at jeg som kuttet sparingen sier dette, men jeg tror noe av det viktigste er at man holder det månedstrekket hellig med mindre man virkelig ikke har råd til det. Det er så lett å kutte det for å ha litt ekstra. Så er man enormt takknemlig om 10-20-30 år for at man lot være. 

Anonymkode: abf61...c22

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer. Og vi er to, i femtiårene, gjeldfrie, og det varierer jo hvem som betaler mest. Har jeg handlet og betalt mye felles-greier, blir det lite til sparing for meg. Hvis han har handlet og betalt mye, blir det mye til sparing for meg og mindre for ham. Vi er gift og har sånn sett felles økonomi, men vi har ikke noen felles konto. På det meste sparer jeg nesten hele inntekten min, ca 40 000. Sparer minimum 10 000 hver mnd, det er det som går automatisk med fast trekk til diverse fond hver mnd.

Man kan ikke sammenligne seg med andre tilfeldige folk på nett. Alle er ulike, er i ulike livsfaser og har ulik økonomi. Det er flott at du sparer noe og har komt i gang med fast fondssparing. Veldig bra økonomisk avgjørelse!

Anonymkode: 589dd...983

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du er flink TS som har sparing i fokus. Det er viktig. Man kan begynne i det små og så øke opp hvis / når man får bedre råd. 

Jeg har ikke så mye penger inn i måneden, har ca 30.000 utbetalt. (440.000 brutto i årsinntekt). Likevel så greier jeg å spare  rundt 10.000 i  måneden til reiser (det er min høyeste prioritet), samt 2350 kroner i diverse fond til meg selv og barnebarna, og 750 på konto.  Dette beløpet jeg sparer i fond vil øke til 4500 i måneden fra nyttår pga da er jeg kvitt billånet mitt. Men jeg bor ekstremt billig, og er veldig sparsom i hverdagen for å få råd til reisingen. 

Anonymkode: 84d68...0dd

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting. Har en lavtlønnet stilling (drøye 500’ i året), men er gjeldfri og sitter med en brl leilighet til ca 4 mill hvor felleskostnadene har steget mye de siste årene pga prosjekter i brl, og jeg har en eiendom som i dag brukes som feriested, men som jeg tenker å flytte til etterhvert (registrert som helårsbolig, så den koster meg også litt i skatter og avgifter, men er også gjeldfri) med en verdi på 7-8 mill.
Jeg «sparer» i eiendommene mine kan man kanskje si…. 

Anonymkode: c8f17...be7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lavtlønnet men sparer minst 2000 i mnd og av og til mer. Går inn på bufferkonto,sparekonto og konto for forsikring. 

Anonymkode: ee685...ae5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvor mye jeg sparer, for driver å flytter penger mellom flere konti hele tiden og det hender jeg tar de tilbake i "dårlige" måneder eller ved større innkjøp. Men jeg har liksom gjort det til en sport å spare. Jeg mistet på et tidspunkt kontroll over økonomi etter skilsmisse tilbake i 2003. Huset gikk nesten på tvangsauksjon og jeg var alene med 3 barn og en eks fra helvete som gjorde at det tok mange år før jeg igjen fikk kontroll over eget liv og økonomi. 

Jeg fikk til slutt hjelp og i 2011 var jeg kommet dit at jeg hadde kontroll på utgifter  og kunne planleggge. Hadde et fast ukesbudsjett, så begynte ført med å pine det ned,  hadde jeg 30 kr igjen på søndag, gikk det til sparing. Og startet på nytt hver mandag med nytt budsjett. Litt litt bygget det seg opp, i 2013 begynte jeg smått å spare i fond. All overtidsbetaling gikk inn på egen konto. Jeg opprettet automatisk sparing, hver gang jeg trakk kortet eller betalte en regning, gikk et fast beløp til sparekonto. Så ført jeg mer og mer over i fond etterhvert. Sakte men sikkert bygget det seg opp penger. Alle plasser hvor det kan hentes ut utbytte, Trumf, Coop osv, de små beløpene der gikk også over til sparing, evt bruker jeg de til å handle inn mat til jul. På den måte kunne jeg fortsatt holde det faste ukesbudsjettet. 

Nå sparer jeg betydelig mer, alt fra 4000-8000 i mnd. Alle penger som kommer inn ekstra, flyttes over til konto med høyest mulig rente, så blir det også noen kroner pr. år. Pr. idag har jeg med fond og sparepenger ca . 1 million på bok. Når man bare sparer små beløp, så føles det ut uendelig lenge til det viser igjen. Men årene går fort og om man klarer å mikrospare mye og glemme det ut litt, så vil det bli en postitiv overraskelse frem i tid.

Jeg lever ikke fett og sparer og kniper inn på det meste. Egentlig blitt litt besatt av å ikke bruke penger unødvendig, for jeg har ennå friskt i minne hvor tøft det var tilbake i tid. Mitt mål er derfor å ha så mye penger i bakhånd som mulig som sikkerhet for dårlige tider.  

Anonymkode: a4fda...8f3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparer ikke fast beløp og prøver å spare mindre enn jeg har gjort tidligere. Jeg sparer mellom 15k og 30k i måneden.

Anonymkode: b8d7c...20f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner avdrag og renter på sekundærboligen jeg har - som sparing. I tillegg går det fast beløp til sparekonto og har startet med fast sparing til fond.

Jeg har alltid spart noe, og rørte ikke sparekontoen før jeg kjøpte/investerte i sekundærbolig.  

Det virker som om barna mine, viderefører sparevaner. 

Anonymkode: 6e7e4...d45

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk til alle dere som har svart. Selvom jeg ligger langt unna hva dere sparer og tjener har jeg fått mange fine svar og tips. Tusen takk! 

Anonymkode: c3a19...e00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...