AnonymBruker Skrevet 22. mai #1 Skrevet 22. mai Er det sånn at meningen med meditasjon er å være i det som er ubehagelig? Det være seg tanker eller symmtomer eller annet? isåfsll hvordan er man det på riktig måte? Det er jo…grusomt jeg trodde egentlig meningen med meditasjon var å slappe av Anonymkode: 70628...598
AnonymBruker Skrevet 22. mai #2 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er det sånn at meningen med meditasjon er å være i det som er ubehagelig? Det være seg tanker eller symmtomer eller annet? isåfsll hvordan er man det på riktig måte? Det er jo…grusomt jeg trodde egentlig meningen med meditasjon var å slappe av Anonymkode: 70628...598 Hvis du sliter med stress eller angst kan det hende at du ikke skal sitte stille uten å tenke på noe, men at du kan roe kropp og hode ved for eksempel å gå en tur, legge merke til det du ser rundt deg. Eller at du ikke skal sitte helt i ro, men ligge og kjenne hvordan det er å knyte og slippe hver muskelgruppe. Det er først hvis kroppen kjennes rolig at du skal sette deg til og forsøke å ikke tenke på noe. Anonymkode: beec8...cc7
AnonymBruker Skrevet 22. mai #3 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er det sånn at meningen med meditasjon er å være i det som er ubehagelig? Det være seg tanker eller symmtomer eller annet? isåfsll hvordan er man det på riktig måte? Det er jo…grusomt jeg trodde egentlig meningen med meditasjon var å slappe av Anonymkode: 70628...598 Jeg sliter med angst og er i en periode med mye vonde følelser. Når jeg mediterer kjenner jeg det vonde ekstra sterkt. Så nå holder jeg meg unna meditasjon, og venter til det har roet seg litt. Anonymkode: 711d6...83f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #4 Skrevet 22. mai Men jeg leste at regulering og meditasjon ikke handla om å bli rolig men å klare å være med det som er. Så bare lurer på hvordan man gjør det da? For det er jo uutholdelig å ha det så grusomt og man vil bare ut av det Anonymkode: 70628...598
AnonymBruker Skrevet 22. mai #5 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men jeg leste at regulering og meditasjon ikke handla om å bli rolig men å klare å være med det som er. Så bare lurer på hvordan man gjør det da? For det er jo uutholdelig å ha det så grusomt og man vil bare ut av det Anonymkode: 70628...598 Det er ikke meningen. Det er litt det samme som å løpe maraton uten å trene først. Du kan være tilstedeværende i deg selv mens du beveger deg rolig. Når du har det uutholdelig grusomt så skal du ikke sitte helt stille i et stille rom og kjenne på det. Anonymkode: beec8...cc7
AnonymBruker Skrevet 22. mai #6 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men jeg leste at regulering og meditasjon ikke handla om å bli rolig men å klare å være med det som er. Så bare lurer på hvordan man gjør det da? For det er jo uutholdelig å ha det så grusomt og man vil bare ut av det Anonymkode: 70628...598 Eller, det som er skal få være som det er. Derfor ikke sett deg ned for meditasjon når du er høyt aktivert. Gjør det når du føler ro. Regulering kan være teknikker som roer deg, men du skal ikke fokusere på hjertet, pulsklokka eller lignende. Derfor fungerer det godt å bevege kroppen i sakte bevegelser, da kjemper du ikke imot men er i det som er mens du fokuserer på omgivelsene sansene og kanskje teknikk. Anonymkode: beec8...cc7 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #7 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det sånn at meningen med meditasjon er å være i det som er ubehagelig? Det være seg tanker eller symmtomer eller annet? isåfsll hvordan er man det på riktig måte? Det er jo…grusomt jeg trodde egentlig meningen med meditasjon var å slappe av Anonymkode: 70628...598 Det finst så mange ulike typar meditasjonar og mange typar ubehag. Dersom du er ny med meditasjon, så ville eg gått for ein type som meint for å slappe av i kroppen. Feks mindfullness, gåande meditasjon eller feks ein hypno-meditasjon. Eg starta sjølv med denne meditasjonen (for avspenning og meir energi i kroppen) Hypnoterapi ➤ Den Ultimate Avspenning | EnergiBoost | Styrk Ditt Immunforsvar | Guided Meditasjon Etterkvart har eg gått vidare til andre typar meditasjonar, der poenget er å vere i ubehaget. Og ikkje minst oppdage korleis dette ubehaget har oppstått. Då vil ein nemleg bli klar over at ubehaget faktisk er ei gåve, sidan ubehaget fortel noko om kva ein må endre i livet ❤️ Anonymkode: 49f4f...f16
Bigote Skrevet 23. mai #8 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 13.55): Er det sånn at meningen med meditasjon er å være i det som er ubehagelig? Mindfulness meditasjon vil ofte kunne gi en avslappende effekt da man praktiserer å være i en mer objektiv og observerende posisjon i forhold til tanker og kroppslige sensasjoner. Når man observerer uten å legge merkelapper på alt som kommer opp vil man også kunne skape et rom mellom det vi opplever som ubehagelig og vår egen oppmerksomhet.. Dette gir også et godt grunnlag for å prosessere det som kommer opp. Dette er fordi vi ikke lenger er helt bundet til reaksjonsmønstre der vi prøver å beskytte oss fra ubehag som ofte gjør at vi føler oss verre.. Om du ønsker en type meditasjon som har en avslappende effekt ville jeg gått for "Anapana" / fokus på pusten.. Ellers er det ikke uvanlig at vonde ting kommer opp i meditasjon.. I en meditasjonspraksis er dette kun en del av prosessen, og dette trenger ikke å være en negativ ting. Så er det veldig viktig å vite at meditasjon er en praksis som man blir bedre på og man har en empatisk tilnærming til at man ikke mediterer perfekt hele tiden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå