Gå til innhold

Migrene - Noen andre som har det slik?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter krevende perioder med mye stress blir jeg så sliten at jeg ofte sovner raskt om kvelden. Gjerne før kl.2100. Våkner igjen på natt med hodepine. Tabletter har liten effekt. I dag er det 3.dag jeg er syk. Får dunkende hodepine hver gang jeg prøver å gå ut av sengen. 

I går kveld måtte jeg opp for å lage middag,bade ungene og legge dem for kvelden. Ble raskt dårlig igjen med hodepine. Jeg har fått diagnosen migrene av legen og har også hatt noen episoder med Vestibulær migrene (migrene uten hodepine, kun svimmelhet og kvalme). Selv nå på dag 3 er jeg helt på felgen. Så sliten at jeg bare vil legge meg i sengen igjen men vanskelig å finne roen. Føler meg nesten verre enn da dette startet på tirsdag. 

Noen som kjenner seg igjen i dette?

Anonymkode: 788ce...195

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å spørre i denne gruppen. Skikkelig fin gruppe med mange som er i samme type situasjon. 

Screenshot_20260522_134516_Facebook.jpg

Anonymkode: 1c65d...b08

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har fått høyt blodtrykk. Det kan gi voldsom hodepine 

Anonymkode: 56724...f77

AnonymBruker
Skrevet

Trodde slik var normalt. Hatt det hele livet,folk lurer på hvorfor jeg er så stille eller om jeg er sur.

Blodtrykket er "bra" i følge normen i Norge. 

Anonymkode: 359fa...fdb

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke høyt blodtrykk.

Blodtrykket har alltid vært fint hos meg.

Dette er heller ikke normalen for min del. Er først kommet etter at jeg fikk barn og ansvaret som følger med.

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke dette ganske typisk migrene, da? Det er nok mange migrene-pasienter som kjenner seg igjen. Dersom tablettene du tar ikke har effekt, er det jo verdt et forsøk å kontakte lege for å få noe annet. Det finnes veldig mange ulike typer migrenemedisin (både anfallsmedisin pg forebyggende), så det finnes nok noe som kan hjelpe deg også.

Anonymkode: 9f75e...da1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter krevende perioder med mye stress blir jeg så sliten at jeg ofte sovner raskt om kvelden. Gjerne før kl.2100. Våkner igjen på natt med hodepine. Tabletter har liten effekt. I dag er det 3.dag jeg er syk. Får dunkende hodepine hver gang jeg prøver å gå ut av sengen. 

I går kveld måtte jeg opp for å lage middag,bade ungene og legge dem for kvelden. Ble raskt dårlig igjen med hodepine. Jeg har fått diagnosen migrene av legen og har også hatt noen episoder med Vestibulær migrene (migrene uten hodepine, kun svimmelhet og kvalme). Selv nå på dag 3 er jeg helt på felgen. Så sliten at jeg bare vil legge meg i sengen igjen men vanskelig å finne roen. Føler meg nesten verre enn da dette startet på tirsdag. 

Har du prøvd Vydura? Jeg har god effekt av den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke dette ganske typisk migrene, da? Det er nok mange migrene-pasienter som kjenner seg igjen. Dersom tablettene du tar ikke har effekt, er det jo verdt et forsøk å kontakte lege for å få noe annet. Det finnes veldig mange ulike typer migrenemedisin (både anfallsmedisin pg forebyggende), så det finnes nok noe som kan hjelpe deg også.

Anonymkode: 9f75e...da1

Enig med denne. Søvnforstyrrelser er et vanlig symptom ved migreneanfall. Be fastlegen om resept på 2-3 ulike anfallsmedisiner som du kan teste over flere anfall for å se hvilken som hjelper mest og som du har færrest bivirkninger av.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anonym bruker, send meg pm. Jeg avslører ikke deg. Skal ikke gi deg en livshistorie om migrene, men prøve å gi gode råd. Råd som passer til din hverdag. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Håpar du er betre, TS ❤️ 

Men eg ville berre gje deg eit lite tips om straks-hjelp neste gong eit anfall er på veg (eller i full blomst). Set føtene i ei bøtte med varmt vatn. Det gjer at blodårene i beina utvider seg og blodet går frå hjernen til beina, og dermed blir amigrene-anfallet kraftig redusert (eller avbrote). Det fungerer litt som når ein legg ein kald klut over panna ved migrene, berre ekstremt mykje meir effektivt. 

Anonymkode: 8ad8c...8b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt migrene selv i dag, og den henger fortsatt litt igjen.  Jeg blir helt utslått, nummen i armene og svak i beina, utrolig kvalm. Hvordan migrenen påvirker hele kroppen er nesten like ille som selve smerten i hode, som kan variere veldig, alt fra en kokende følelse, til å føle en stram hinne rundt hjernen, til dukende smerte.  Jeg kan ligge i smertehelvette i mange timer med de rareste mareritt i dagdrømme-form, der jeg ser grusomme formasjoner eller bilder. Da føler jeg meg veldig alene og hjelpeløs, får lyst til ringe 113 bare for å ha noen å snakke med men har klart å unngå det til nå. 

Mine triks om jeg klarer å presse meg til det:

*Ta en varm dusj, på nakken og kroppen, ikke hodet. Føler blodet strømmer litt ut fra hodet da og ut i kroppen, som letter på trykket. 

*Fremprovoserer oppkast om jeg er svært kvalm, kan hjelpe på kvalmen som igjen hjelper både fysisk og psykisk.

*Spise noe lett, drikke masse vann.

*Ligge i et kaldt og mørkt rom, men passe på å ha varme ben.

*Pose med noe iskaldt på hodet og beina i varmt vann kan også hjelpe

*Stønne og ynke meg litt, si auuu om jeg har behov for det, gråte en skvett  og så si "det blir bedre, dette kommer til å gå over. Livet er verdt å leve, jeg har det godt".  

Ikke alltid medisiner hjelper, da må kroppen bare få litt tid på å komme seg som kan ta flere dager. Selv om den verste smerten er over, så er man ofte ikke helt seg selv etterpå, man kan føle seg sensitiv og tåkete i hodet. De som ikke har opplevd migrene forstår ikke hvor ekstremt grusomt det er. Vanlig hodepine er ingenting i forhold til migrene. 

Anonymkode: f2a73...c26

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...