AnonymBruker Skrevet 22. mai #1 Skrevet 22. mai Jeg er under IVF og snart midten av førtiårene, spurte AI om det stemmer at 85% av alle blastocyster i vår alder har genfeil: «Ja, det er den brutale, biologiske realiteten ved alder 44 år. Det er nettopp denne lave andelen på 15 % friske egg som gjør at suksessratene i denne aldersgruppen er så lave, og det er derfor leger er så utrolig forsiktige» Med 15% sjanse - hvorfor utsetter vi oss for stimulering og uttak og innsett og masse medisiner?! Mulig jeg er medisinsk hormonell også her altså, men shit så brutalt! Trenger Disney historier, historier som gir tro til de 15% kan bli mine… Men det føltes plutselig helt Lotto ut nå… Bedre å tippe nesten. Anonymkode: 25390...f39
AnonymBruker Skrevet 22. mai #3 Skrevet 22. mai Gjør du det seks ganger så skal du statistisk sett få det til, da. Anonymkode: 29ae4...1b3 8 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #4 Skrevet 22. mai I den alderen er eggdonasjon et mye sikrere valg Anonymkode: c3c4a...d3a 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai #5 Skrevet 22. mai Er det ikke mye bedre å senke forventninger og forhåpninger, enn å søke etter håp? Det endrer ikke din situasjon uansett, så det er bedre å prøve å akseptere det som det er, og slappe så godt av i prosessen som mulig. Du tror kanskje at du slapper mer av hvis du får håp, men du gjør ikke det - for da er du enda mer emosjonelt investert, enn hvis du klarer å distansere deg mer. Dess mer håp du har, dess mer frykt for å feile. Distansering og aksept uansett utfall vil være minst stressvelastende - som jo også øker sjansene noe! Anonymkode: 4b037...1fb 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai #6 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I den alderen er eggdonasjon et mye sikrere valg Anonymkode: c3c4a...d3a Det gjorde jeg og det var helt klart det rette valget. Jeg fikk barn da jeg var 43. Anonymkode: f0d2a...d92 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai #7 Skrevet 22. mai Jeg fikk to barn (to graviditeter) etter egguttak da jeg var 41. Hvis jeg var 42-43 og prøvde på barn, hadde jeg gått for eggdonasjon. Sjansen er nesten mikroskopisk for at det går. Anonymkode: 09424...288
AnonymBruker Skrevet 22. mai #8 Skrevet 22. mai Hvis du ikke har barn fra før ville jeg vurdert eggdonasjon. Har du barn så er sjansen ved ivf større fordi man bare setter inn embryo. Dvs noen dårlige egg lukes vekk ved manglende befruktning Anonymkode: 75ef5...55c
AnonymBruker Skrevet 22. mai #9 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du ikke har barn fra før ville jeg vurdert eggdonasjon. Har du barn så er sjansen ved ivf større fordi man bare setter inn embryo. Dvs noen dårlige egg lukes vekk ved manglende befruktning Anonymkode: 75ef5...55c Har ett barn fra før, på «vanlig vis» Anonymkode: 25390...f39 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #10 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ett barn fra før, på «vanlig vis» Anonymkode: 25390...f39 Da er det vel bare å prøve, men sette e strek etterhvert om det ikke går. Forskjell på 0 barn og 1 er det største. Nr 2+ er bonus Anonymkode: 75ef5...55c 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #11 Skrevet 22. mai Folk prøver av egen egoisme og innfall. Hadde de virkelig ønsket barn så hadde de skaffet barna før. Men det er jo noe å bruke 40-årskrisa på da landeveissykling er ikke for alle. Slik sett kan du jo bare fortsette å prøve. Det er jo spennende med jakt og fiske også, det er ikke før etter fisketuren at du vet det ikke ble fangst. Anonymkode: 6c1b4...7db 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #12 Skrevet 22. mai Ja, det stemmer dessverre på en generell basis, men det trenger ikke bety at det er sånn for deg. Noen kvinner på din alder kan kanskje få ett normalt embryo per 200 egg, mens andre kvinner kan få ett normalt embryo per 3 egg. Individuelle forskjeller. Man vet ikke før man har prøvd. Det er derfor klinikker gjerne vil gi kvinner et forsøk før de oppfordrer til eggdonasjon. Jeg var 37 da en fertilitetslege sa jeg hadde 10% sjangse for å lykkes via IVF. Hadde lave eggreserver og gjentatte spontanaborter bak meg. Men det ble barn allikevel. Anonymkode: e2cc0...c92 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #13 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Folk prøver av egen egoisme og innfall. Hadde de virkelig ønsket barn så hadde de skaffet barna før. Men det er jo noe å bruke 40-årskrisa på da landeveissykling er ikke for alle. Slik sett kan du jo bare fortsette å prøve. Det er jo spennende med jakt og fiske også, det er ikke før etter fisketuren at du vet det ikke ble fangst. Anonymkode: 6c1b4...7db Innfall faktisk… Fysisk utsette kropp for en god del heftige medisiner og betale penger, relativt høye summer også. Spesielt innfall. Anonymkode: 25390...f39 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai #14 Skrevet 23. mai Jeg tenker det bra at du prøver nå. Når du blir 46, så kan du jo ikke lenger ta IVF her til lands. Kanskje blir det lettere å slå seg til ro med at du forsøkte. Om det ikke går. Jeg starter selv nå. Samme alder ingen barn. Anonymkode: 1e15a...4c6 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #15 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg tenker det bra at du prøver nå. Når du blir 46, så kan du jo ikke lenger ta IVF her til lands. Kanskje blir det lettere å slå seg til ro med at du forsøkte. Om det ikke går. Jeg starter selv nå. Samme alder ingen barn. Anonymkode: 1e15a...4c6 Veldig sant - takk for svar Lykke til!! Anonymkode: 25390...f39 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #16 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 12.51): Jeg fikk to barn (to graviditeter) etter egguttak da jeg var 41. Hvis jeg var 42-43 og prøvde på barn, hadde jeg gått for eggdonasjon. Sjansen er nesten mikroskopisk for at det går. Anonymkode: 09424...288 Bullshit. Ble veldig lett gravid på naturmetoden som 42 åring Anonymkode: 5d04e...d11 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #17 Skrevet 24. mai Ja,jeg ble uplanlagt gravid som 42 åring for det skal jo liksom være umulig. Synd man blir så lurt . Anonymkode: 5d04e...d11 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai #18 Skrevet 24. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Bullshit. Ble veldig lett gravid på naturmetoden som 42 åring Anonymkode: 5d04e...d11 Du ja. Du er ett enkelt individ. Statistikken taler sitt særdeles tydelige språk. Selv med ivf, så er sjansen for å lykkes 5-15 % per syklus. MED IVF! Svigerinna mi ble gravid som 41-åring uten å prøve en gang, så det er klart at det er mulig. Men det er unntakene som enkelt får barn som 42 og opp. Anonymkode: 09424...288 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai #19 Skrevet 26. mai Over 40 teller nesten dager og måneder og ikke år lengre ifølge IVF legen - 44 år er statistikk verre! Gravid som 38-åring på spiral og nå som 44 åring null suksess ved icsi Anonymkode: 25390...f39 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå