AnonymBruker Skrevet 21. mai #1 Skrevet 21. mai Jeg har vært på andregangsintervju. Dersom de etterspør referanser, betyr det at man i praksis har fått jobben? Så fremt ar referansene gir samme inntrykk som de de allerede sitter med. Eller ringer de feks 2 kandiaters referanser? Dette er privat sektor. Anonymkode: 1712c...9a5
BeeKind Skrevet 21. mai #2 Skrevet 21. mai Jeg har opplevd at de ringer referansene til flere kandidater. 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #3 Skrevet 21. mai Riktignok offentlig sektor. Men vi kontakter referanser på alle vi innstiller, som minimum. Noen ganger også på vippekandidater ifm innkalling til intervju. De vi innstiller er jo alle kandidater vi synes er gode nok for stillingen. Som oftest 2-4 stykker, men det har forekommet at det bare har vært 1 kvalifisert etter intervjuer. Anonymkode: 35011...791 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #4 Skrevet 21. mai I offentlig ringer de vel referanser til alle som innstilles Anonymkode: a76c7...cdf 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #5 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har vært på andregangsintervju. Dersom de etterspør referanser, betyr det at man i praksis har fått jobben? Så fremt ar referansene gir samme inntrykk som de de allerede sitter med. Eller ringer de feks 2 kandiaters referanser? Dette er privat sektor. Anonymkode: 1712c...9a5 At de ringer referanser betyr ikke at du har fått jobben, men at de er interessert. Ja, de kan ringe om flere kandidaters referanser. Anonymkode: 401a2...7ea 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #6 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I offentlig ringer de vel referanser til alle som innstilles Anonymkode: a76c7...cdf Ja, det gjør man. For hvis nummer en på lista takker nei, så går man nedover på lista. Det hender at man ender med å ansette nummer tre eller nummer fire. Derfor må man bare sette folk på lista som man faktisk ønsker å ansette, og da må referansene kontaktes. Anonymkode: 7699a...d35 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #7 Skrevet 21. mai Men hva skjer om de sjekkker referansen din, så hører du ikke mer? Anonymkode: fed90...45a
AnonymBruker Skrevet 21. mai #8 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det gjør man. For hvis nummer en på lista takker nei, så går man nedover på lista. Det hender at man ender med å ansette nummer tre eller nummer fire. Derfor må man bare sette folk på lista som man faktisk ønsker å ansette, og da må referansene kontaktes. Anonymkode: 7699a...d35 Men, dette gjelder jo det offentlige. Praktiseres det slik i det private? Man «innstiller» jo ikke på flere der. Anonymkode: 1712c...9a5
AnonymBruker Skrevet 21. mai #9 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men, dette gjelder jo det offentlige. Praktiseres det slik i det private? Man «innstiller» jo ikke på flere der. Anonymkode: 1712c...9a5 Jo, vi "innstiller" flere når vi først er i gang. Alltid noen som sier nei takk. Anonymkode: f0a66...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #10 Skrevet 21. mai Vi ringer referanser på topp 1-2-3 som vi kunne tenke oss å ansette Anonymkode: adcb6...471 2
FrkSolsikke Skrevet 21. mai #11 Skrevet 21. mai Det er ofte 2-3 stykker med videre til siste runde i det private også, og da ber vi om referanser fra alle tre, for å sammenligne hvem som har best referanser hvis det meste andre er likt😀 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #12 Skrevet 22. mai Vi ringer referansene til alle vi har inne til intervju. Rett og slett fordi intervjusituasjon kan være stressende for mange, og referansene kan gi et bedre bilde av personen. Både positivt og negativt. har vært med på flere intervjuer hvor kandidaten er så nervøs at den begynner å stamme, vanskelig å formulere seg riktig, selger seg selv veldig lite for å ikke høres arrogant ut. Men så er referansen sinnsykt gode. referanse gir generelt et mer helhetlig inntrykk av en person Anonymkode: cdd13...9b0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #13 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi ringer referansene til alle vi har inne til intervju. Rett og slett fordi intervjusituasjon kan være stressende for mange, og referansene kan gi et bedre bilde av personen. Både positivt og negativt. har vært med på flere intervjuer hvor kandidaten er så nervøs at den begynner å stamme, vanskelig å formulere seg riktig, selger seg selv veldig lite for å ikke høres arrogant ut. Men så er referansen sinnsykt gode. referanse gir generelt et mer helhetlig inntrykk av en person Anonymkode: cdd13...9b0 Vi gjør det helt motsatt. Kandidaten selv må klare å gjennomføre de tre intervjurundene og gjøre et skikkelig godt inntrykk. Det er selvfølgelig helt greit at de er nervøse, stammer osv., og vi er vant til å måtte hale ut noen svar (jeg ansetter utviklere). Men det er kandidaten vi ansetter, og som skal møte på jobb hver dag og samhandle med kolleger. Referanser er bare en siste sjekk - én puslespillbit i det store bildet. De gir ikke like mye som det virker som du tror. De fleste velger referanser de vet vil gi en positiv referanse, og de fleste av oss er sånn skrudd sammen at vi er flinke til å trekke frem det positive ved en person. Det er en kunst å ringe referanser for å få det man trenger, og det burde uansett bare være for å luke ut eventuelle kandidater hvor inntrykket ikke stemmer overens. Jeg jobber i det private og vi ringer kun referanser på én kandidat av gangen. Så hos oss, med mindre referansene er dårlige (eller du ikke består bakgrunnssjekken), så er jobben din hvis vi ber om referanser. Anonymkode: b17a1...d02 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai #14 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 22.5.2026 den 7.52): Vi ringer referansene til alle vi har inne til intervju. Rett og slett fordi intervjusituasjon kan være stressende for mange, og referansene kan gi et bedre bilde av personen. Både positivt og negativt. har vært med på flere intervjuer hvor kandidaten er så nervøs at den begynner å stamme, vanskelig å formulere seg riktig, selger seg selv veldig lite for å ikke høres arrogant ut. Men så er referansen sinnsykt gode. referanse gir generelt et mer helhetlig inntrykk av en person Anonymkode: cdd13...9b0 Tror ikke jeg klarer å komme på en eneste av mine referanser som klarer å gi et mer helhetlig bilde av meg som person, enn det jeg klarer selv i løpet av et par intervjurunder altså... At de kan utfylle noe går jeg med på, og at det kan være verdifult. Men at referansene i seg selv gir et mer helhetlig bilde....?? nja.... Anonymkode: aaba8...070
AnonymBruker Skrevet 23. mai #15 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror ikke jeg klarer å komme på en eneste av mine referanser som klarer å gi et mer helhetlig bilde av meg som person, enn det jeg klarer selv i løpet av et par intervjurunder altså… Anonymkode: aaba8...070 Men de ser sikkert at du bruker ordet klarer alt for mye 😅 Hvis du sakker som du skriver tror jeg du skal være glad for at du han noen referanser som kan sette deg i et litt bedre lys. Anonymkode: eb010...b42
AnonymBruker Skrevet 23. mai #16 Skrevet 23. mai Der jeg jobbet har vi bare sjekket referanser på den som vi har tenkt å tilby jobben - bare som en sikkerhetsventil. Dette gjelder et selskap i privat sektor og til silling som krever i hvert fall noen år på unversitet/høyskole. For viktige stillinger, som f.eks. prosjektlederjobbber etc var det noe strengere prosesser. Anonymkode: edcfb...223
AnonymBruker Skrevet 23. mai #17 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 21.5.2026 den 22.19): Men hva skjer om de sjekkker referansen din, så hører du ikke mer? Anonymkode: fed90...45a Hvis man ikke hører mer, får man ikke jobben. Overraskende mange som ikke gidder kontakte de som ikke nådde opp. Anonymkode: 79065...b9d
AnonymBruker Skrevet 23. mai #18 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 21.5.2026 den 22.09): At de ringer referanser betyr ikke at du har fått jobben, men at de er interessert. Ja, de kan ringe om flere kandidaters referanser. Anonymkode: 401a2...7ea Nei. De ringer kun referanser på dem som er aktuelle for stillingen, feks blant de 3-4 siste. Noe annet hadde vært uetisk. Det hadde vært svært skadelig for jobbsøkernes prosess om referansene deres ble oppringt så mange ganger at de ikke lengre orket være referanse. Anonymkode: 93b32...42c
AnonymBruker Skrevet 23. mai #19 Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (På 21.5.2026 den 22.19): Men hva skjer om de sjekkker referansen din, så hører du ikke mer? Anonymkode: fed90...45a Da var det kanskje ikke en særlig god referanse? Anonymkode: 323d3...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #20 Skrevet 24. mai Ikke enig i såppass mange som 4 innstillinger. Jeg har jobbet i kun privat sektor og fikk endelig foten inn i offentlig sektor og da var det jeg og 4 andre i siste runden,- men jeg fikk til og med vite under siste intervjuet at de kontakter referansene på to av fem personer. Og det var nemlig to ledige stillinger. Så det endte opp med at kun jeg og den andre sine referanser ble kontaktet. I andre intervjurunder jeg har vært i så har jeg stått mellom 3-4 andre igjen, og det hender de kontakter tre av oss, eller kanskje bare en av oss. Og da opplever jeg at hvis referansene ikke viser nok entusiasme så gir de jobben til en annen kandidat bare fordi referansen "hadde litt mer puls i stemmen". Det syns jeg er forferdelig dårlig gjort, kan ikke fatte at referanser skal ha så stor makt for andres fremgang i karrierelivene sine. Kan jo hende referansen hadde en dårlig dag,- og ikke gadd å si mye. Betyr ikke at kandidaten er en dårlig ansatt. Anonymkode: 728c3...980
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå