AnonymBruker Skrevet 21. mai #1 Skrevet 21. mai Ser flere skriver at det er vanlig å gi prisen av en kuvert i pengegave til brudeparet. Er dette så vanlig i det «virkelige» liv? Har ikke vært i mange bryllup men har aldri fått opplyst kuvertpris. Det har variert mellom koldtbord og fri bar til treretters med vinpakke. Har et vennepar som skal gifte seg neste år og bruden snakker om at de må ut med 3000 kr per kuvert. Betyr det at jeg og mannen må gi gave for 6000 fra oss da? Anonymkode: a548b...363
AnonymBruker Skrevet 21. mai #2 Skrevet 21. mai Nei. Og brudeparet skal aldri fortelle gjester prisen for selskapet. Anonymkode: 0199b...e79 12 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #3 Skrevet 21. mai Da hadde jeg ikke gitt pengegave. Anonymkode: b2455...09d 1
alfathealfa Skrevet 21. mai #4 Skrevet 21. mai Ja, det er i norske gavetradisjoner fra det gamle bondesamfunnet at ingen av partene skal vinne på en gave, gaver er en utveksling for å styrke relasjonene. På samme måte som det blir kleint om noen kommer med julegave og man ikke har gave eller en mye billigere gave. Sånn omtrent kan man vel ofte beregne det. Bryllupsmat med fri bar koster typ 1500 her. Klart man kan gi andre beløp/ verdi. Da vil det tradisjonelt si noe om giveren (f.eks. at de har dårlig råd) eller om relasjonen (mindre ved fjern relasjon, mer ved nær relasjon). Det er ikke en regel i den forstand, og man kan gjøre hva man vil, men det er nyttig å vite noe om gavetradisjoner og hvilken følelse som kan skapes. Gaver ble også brukt som våpen av gamle norske konger - man kunne feks ydmyke noen ved å gi noen så dyre gaver at de ikke klarte å gjengjelde gaven. Gavetradisjon har vært en del av pensum i historiefaget. Da lærte vi også om at brudgommen red rundt og samlet inn gaver til bryllupet i form av bryllupsmat, eller om at alle i bygda stilte opp ved brylluper, så da en rikmannsdatter holdt bryllupet sitt et annet sted, var det skam fordi de ikke gjorde gjengjeld, og de måtte holde et bryllup til i bygda 😄 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #5 Skrevet 21. mai Nei. I dag er det normalt å gi gave etter nærhet, relasjon og etter lommeboka. Det er ingen som forventer at man er med på å betale bryllupsgilde i dag. Anonymkode: 8bfdf...2a0 1
Uanonym bruker Skrevet 22. mai #6 Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei. I dag er det normalt å gi gave etter nærhet, relasjon og etter lommeboka. Det er ingen som forventer at man er med på å betale bryllupsgilde i dag. Anonymkode: 8bfdf...2a0 Var det virkelig det før, da? Jeg har mer inntrykk av dette med at man skal gi gave tilsvarende kuvertpris (som jeg kun har hørt om på kvinneguiden) er et nytt fenomen.
moomino Skrevet 22. mai #7 Skrevet 22. mai Nei. Kun her inne jeg har hørt dette er på kg. Aldri ellers. Folk gir penger etter lommebok og kontakt
AnonymBruker Skrevet 22. mai #8 Skrevet 22. mai Uanonym bruker skrev (7 minutter siden): Var det virkelig det før, da? Jeg har mer inntrykk av dette med at man skal gi gave tilsvarende kuvertpris (som jeg kun har hørt om på kvinneguiden) er et nytt fenomen. Det har jeg hørt om i 30når men det er kanskje nyere tid. Anonymkode: ac541...e8f
AnonymBruker Skrevet 22. mai #9 Skrevet 22. mai Nei kuver prisen trenger dere overhode ikke tenke på. Dere gir det dere har lyst til å gi og skal dere ta hensyn til noe så er det ikke maten men hvor nære dere er brudeparet. Anonymkode: c7cbf...a89
AnonymBruker Skrevet 23. mai #10 Skrevet 23. mai Jeg gir sum etter relasjon og ikke hvor mye brudeparet har valgt å bruke på bryllupet sitt, det vet jeg uansett som oftest lite om særlig på forhånd. Anonymkode: 0b4f8...901
AnonymBruker Skrevet 23. mai #11 Skrevet 23. mai Jeg synes det er en ganske "harry" regel, og i min verden er den ikke normal å følge. Brudeparet legger opp til bryllupet de ønsker seg, enten det er grillfest i hagen eller ball på slott. Gjestene gir gave først og fremst etter relasjon. Anonymkode: 7d0cf...b83
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå