Gå til innhold

Selvrapportering av kalorinntak

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er fullstendig bortkastet som empiri. Disse trådene her inne må man ta med en god klype salt.

Selvbedrag, enten overvurdering eller undervurdering er ikke bare vanlig, men normalen blant folk. Mange overvektige vil underrapportere, og tynne som ikke slanker seg men som spiser det de har lyst på vil overrapportere. Jeg gjorde det selv som overevektig, og pratet langt og lenge om den tynne, rastløse venninnen min som typ spiser en halv pizza mens jeg satt der med salaten. Selvfølgelig var hun mye mer aktiv enn det jeg var og spiste mindre totalt sett.

Her blir testdeltakeres reelle kaloriinntak målt vitenskapelig uten at de viste hva de ble testet for, og den tynneste underrapporter, og den største bommer med hele 1400 kcal. 

"No one tested had an abnormally fast or slow metabolism" Kroppstypen var alltid et resultat av inntak vs uttak. 

Anonymkode: c0b51...aac

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå gidder jeg ikke se videoen, men ja, det er et velkjent fenomen at mennesker konsekvent underrapporterer kaloriinntaket sitt. Ikke bare til andre, men også til seg selv, som er en svært viktig årsak til at mange som tracker kalorier likevel ikke klarer å gå ned. Menneskelig observasjon med egenrapportering kan aldri bli empiri, det har de fleste av oss for lite selvinnsikt til å mestre.

Anonymkode: 3f80f...0ea

AnonymBruker
Skrevet

Men veide og registrerte disse folka hva de spiste?

Eller bare gjettet de?

Nei, gidder ikke se video.

For det er ikke noe revolusjonerende nytt i  at mange tror de spiser mer/mindre enn de egentlig gjør. Det er jo derfor en anbefales å registrere alt en spiser i en periode, for å få oversikt over faktiske mengder og kaloriinnhold - mange får seg en aha-opplevelse der.

Ser ingen grunn til å tvile på folk som faktisk teller kalorier.

Anonymkode: f2193...3a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...