AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Hei! Vi skal på bryllup i utlandet. Det er nær familie av min partner. Barnet vårt har cøliaki. Bruden som gifter seg inn i familien sier de ikke kan love glutenfri mat. Jeg lurer på hva jeg burde gjøre. Dette skal være en stor fest som varer hele dagen og kanskje langt ut på natt. Barnet mitt må jo ha mat. Litt irritert på bruden at hun er så arrogant, Vurderer trekke meg fra bryllupet (det blir lite populært). Er jeg urimelig? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 56749...114
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Hvorfor kan de ikke garantere glutenfri mat? Anonymkode: 64f38...01d
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden Det er da ikke arrogant å ikke kunne love glutenfri mat, ærlig talt, det er bedre at de ikke garanterer enn at de tror de får det til og bommer. Litt avhengig av hvor bryllupet holdes så kan faktisk ikke alle matleverandører i alle land garantere glutenfritt, spesielt ikke i store selskap. Selskap og mat bookes jo gjerne i veldig lang tid i forveien også så det er ikke nødvendigvis så lett som å få alt til å klaffe for alle diettbehov om leverandøren feks ikke tillater tileggscatering. I USA feks er det veldig vanlig at man må akseptere samarbeidspartnere av lokalet man leier og der er regelverket rundt mat for oss med cøliaki helt vanvittig. Jeg har selv cøliaki og måtte jobbe litt for å finne glutenfritt til eget bryllup i Oslo og da var vi 5 av 40 med cøliaki. Som brud måtte jeg nøye meg med sorbet til dessert mens nesten alle gjestene fikk kose seg med favorittdesserten min. Sånn er det å ha cøliaki, vi må akseptere at det er mer komplisert. Anonymkode: 650f6...48a 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Ta med egen mat, det er dere da uansett vant med regner jeg med? Jeg tar ihvertfall med mat alltid til både fest, reiser, overnatting og det meste. Når vi vet at selv vaska frukt kan være en kilde til gluten i utlandet så må vi ta forholdsregler. Anonymkode: 650f6...48a 1
smurfebuss Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden Jeg hadde pakket med mat og snacks som barnet liker. Nei, det blir kanskje ikke varm mat, men det går fint. 3
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Skrevet 1 time siden Veldig mange restauranter i USA nekter å garantere for at ting er glutenfritt av redsel for saksøking. Så det vil ikke si at de ikke serverer glutenfritt. Så skriv til stedet dere skal være og spør direkte. Du sier ikke hvor gammel barnet er, men vi har kjøpt vaffeljern i USA og stekt grove vafler på hotellrommet og tatt med når vi skulle steder uten glutenfri mat i USA. Anonymkode: 4eaec...fe7 2
AnonymBruker Skrevet 53 minutter siden #7 Skrevet 53 minutter siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig mange restauranter i USA nekter å garantere for at ting er glutenfritt av redsel for saksøking. Så det vil ikke si at de ikke serverer glutenfritt. Så skriv til stedet dere skal være og spør direkte. Du sier ikke hvor gammel barnet er, men vi har kjøpt vaffeljern i USA og stekt grove vafler på hotellrommet og tatt med når vi skulle steder uten glutenfri mat i USA. Anonymkode: 4eaec...fe7 Jepp. Ofte er det glutenfrie ting på menyer men de kan ikke servere til mennesker med cøliaki eller allergi grunnet ansvaret og lokalt lovverk og mange steder er det selve engangsbestikket, sugerør eller tallerken som inneholder gluten så de kan kanskje lage maten glutenfri men ikke servere den trygt. Eller de kan ikke garantere at det er glutenfritt fordi maten serveres av innleide servitører eller servitører som lokalet tilbyr og da brytes rekka slik at man ikke lenger kan garantere at det glutenfrie måltidet er trygt fra tilberedning til levert hos forbruker. Anonymkode: 650f6...48a
AnonymBruker Skrevet 47 minutter siden #8 Skrevet 47 minutter siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hei! Vi skal på bryllup i utlandet. Det er nær familie av min partner. Barnet vårt har cøliaki. Bruden som gifter seg inn i familien sier de ikke kan love glutenfri mat. Jeg lurer på hva jeg burde gjøre. Dette skal være en stor fest som varer hele dagen og kanskje langt ut på natt. Barnet mitt må jo ha mat. Litt irritert på bruden at hun er så arrogant, Vurderer trekke meg fra bryllupet (det blir lite populært). Er jeg urimelig? Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 56749...114 Ta med mat, og barnet skal vel uansett ikke feste til langt på natt? Anonymkode: 23c9c...7f6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå