Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser de hver dag, ungdommer som ikke ser ut i måneskinn med all makeupen de har i trynet. Jeg var i et familieselskap forrige helg, og ble sjokkert over hvor mye sminke den nydelige jenta på 15 år hadde smurt på seg. HVORFOR? Og til dere som har slike døtre, veileder dere dem, snakker med dem om dette, eller er dere likedan selv? At voksne tillater barn å sminke seg SÅ mye at de ser ut som dragqueens, nei det skjønner jeg ikke. Det er trist om de føler et press for å se slik ut. Det må jo ta mange timer å få på plass, i tillegg ikke sunt for hud og kropp!! Og jada, ungdommer skal prøve seg frem og finne veien selv, men foreldre må foreldre!! Virker som det er lite grensesetting i mange leire for tiden, men det er en større diskusjon. 

Anonymkode: 8de09...417

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel bare en periode, Sminke kan vaskes av og det finnes verre ting å eksperimentere med.

Anonymkode: 99520...1ad

• Liker 27
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ser de hver dag, ungdommer som ikke ser ut i måneskinn med all makeupen de har i trynet. Jeg var i et familieselskap forrige helg, og ble sjokkert over hvor mye sminke den nydelige jenta på 15 år hadde smurt på seg. HVORFOR? Og til dere som har slike døtre, veileder dere dem, snakker med dem om dette, eller er dere likedan selv? At voksne tillater barn å sminke seg SÅ mye at de ser ut som dragqueens, nei det skjønner jeg ikke. Det er trist om de føler et press for å se slik ut. Det må jo ta mange timer å få på plass, i tillegg ikke sunt for hud og kropp!! Og jada, ungdommer skal prøve seg frem og finne veien selv, men foreldre må foreldre!! Virker som det er lite grensesetting i mange leire for tiden, men det er en større diskusjon. 

Å si du ikke er tenåringsmor, uten å si du ikke er tenåringsmor 😂😂😂

Anonymkode: 9337c...3f7

• Liker 24
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er som regel bare en periode, Sminke kan vaskes av og det finnes verre ting å eksperimentere med.

Jeg kjenner ei som er sminket når hun bare er hjemme også, kun når hun skal legge seg tar hun av sminken. Jeg har sett henne maks 2-3 ganger uten sminke de siste årene og ble forbauset av forskjellen, kunne ikke se at det er den samme person som når hun er sminket. Hun sminker seg proff , ugjenkjennelig men allikevel, det må slite på huden uansett hvor bra sminke er. Når huden bare får puste når du sover. 

Anonymkode: 98b26...c98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig. Har en 16-åring selv som bruker altfor mye sminke. Har snakket lit om det, og gitt tips om å sminke seg i dagslys i stedet for på et mørkt rom. Men det når ikke inn, og vi velger derfor andre kamper som er viktigere. 

Anonymkode: 47b37...f18

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ungdommens jobb å bryte med generasjonene før, og det er de voksnes jobb å oppføre seg voksent - og ikke forsøke på slike ufine utsagn som du bruker. 
Ta på deg voksenbuksene og skjerp deg. 
Hvorfor mener du det er en 15 årings jobb å ivareta at du skal ha noe du syns er pent å se på? 🤮

Anonymkode: edbd4...cc3

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Moren min sa alltid at det var bedre å ikke bruke sminke. "Hvis du noen gang får en kjæreste og han våkner ved siden av deg om morgenen, vil han se hvor stygg du er" (uten sminke). Så uten sminke er bedre, hvis han da liker deg, er det fordi du er som du er.

Det fungerte; søstrene mine og jeg har aldri rørt noen form for sminke.

Anonymkode: 81e92...48c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan noen forklare meg hva er greia med flekkete ansiktsminke?

At det er en sånn svær linje i panna ved hårfestet som går langs nedoverbog resten av panna er hvit??

Anonymkode: 98b26...c98

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også sett mye rart i det siste! Noe som er litt merkelig mtp hvor mye informasjon og instruksjonsvideor de har tilgang på via YouTube, Instagram etc. Vi hadde jo ikke det når jeg begynte å sminke meg så det tok litt tid før vi skjønte hvordan ting skulle gjøres og hvordan få sminken til å se bra ut 😆 "feil" jeg ofte ser nå er: ALT for mørk foundation!, Foundation som ikke er blendet nedover halsen eller inn mot hårfestet så det blir en klar strek eller skille. Sminke som setter seg i hårpartiet. ALT for mye blusj på dagtid, og løsvipper som ikke passer øyner eller annsiktstrekk..ser helt rart ut 😆

Anonymkode: ffce5...9f1

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var det da jeg var ungdom på 90-tallet. Forskjellen var vel at det så komisk ut på oss. Dagens oversminkede tenåringer ser ut som de er mellom 40 og 50 år i ansiktet

Anonymkode: 74077...c18

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke 90% av jenter hatt en sånn periode?

Anonymkode: ed8dc...8be

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ungdommens jobb å bryte med generasjonene før, og det er de voksnes jobb å oppføre seg voksent - og ikke forsøke på slike ufine utsagn som du bruker. 
Ta på deg voksenbuksene og skjerp deg. 
Hvorfor mener du det er en 15 årings jobb å ivareta at du skal ha noe du syns er pent å se på? 🤮

Anonymkode: edbd4...cc3

Hvordan oppfører man seg voksent, ved å holde kjeft og tie det i hjel? Det går an å ha ordentlige samtaler om temaet med barn og unge.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vel alle vært der. Det går over.

Anonymkode: 1bdb0...066

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Å si du ikke er tenåringsmor, uten å si du ikke er tenåringsmor 😂😂😂

Anonymkode: 9337c...3f7

Små jenter blir også en dag tenåringer. Det går an å starte praten med dem om forskjellige ting FØR de blir det. Alle vet at det mases om sminke fra veldig tidlig alder. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Moren min sa alltid at det var bedre å ikke bruke sminke. "Hvis du noen gang får en kjæreste og han våkner ved siden av deg om morgenen, vil han se hvor stygg du er" (uten sminke). Så uten sminke er bedre, hvis han da liker deg, er det fordi du er som du er.

Det fungerte; søstrene mine og jeg har aldri rørt noen form for sminke.

Anonymkode: 81e92...48c

Nå finnes det jo maaaange nyanser mellom fullstendig sminkeløs og "full on glam", da. Man skal bruke temmelig mye sminke for å bli ugjenkjennelig. Jeg tror f.eks. ikke mange ville hevde at modellen på bildene under ser ut som to helt forskjellige personer med og uten sminke:

image.png.8571550aec74bfe01b38080f6ecdacad.png 

image.png.3276ff76d5150fef1ace69329c99afe3.png

image.png.c4f4c7e5822387fcf242c2ada6edcadd.png

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Med all den contouringen ser mange ekstremt skitten ut i ansiktet også. Vi hadde vår periode på 90-tallet også. Men det var ikke kamuflasjesminke med øyenvipper som flagrer i vinden heller. Too much.

Anonymkode: d9bb6...05a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener alle ungdommer nesten bør ha en slik fase jeg. Det var mye rart da jeg vokste opp og var tenåring på 90 tallet også. En venninne som hadde nappet øyenbryn så de så ut som sædceller, jeg var gother og hadde av og til svart lebestift, en tredje fikk øyenbryn pircing. Samtlige ungdommer hadde solpudder fra en annen planet.

Joda jeg husker iallefall at jeg har vært kalv imotsettnig til mange her i tråden. Og uansett hva foreldre sa, uansett hva andre voksne sa så gjekk vi rundt slik, hadde foreldre drevet på med noe "veiledning" hadde de uansett bare blitt møtt ned surlig satire eller et hånlig latterbrøl. 

Ungdommen skal trosse foreldre og den eldre generasjon, både ved musikk, klær, sminke, utrykk, språk osv. Ungdommen må få lov til å gjøre sine egne feil og bli sine egne personer og ikke identiske til sine foreldre og det foreldre mener er fint. 

Til tross for at mange av mine ungdomsbilder ser mindre bra ut sånn estetisk sett så er jeg også smell glad for at jeg hadde den perioden. Jeg ville faktisk ikke vært den foruten.

Anonymkode: a3a34...b7d

• Liker 5
Skrevet

De fleste tenåringsjenter går gjennom en slik periode når de begynner å sminke seg. Ser ikke helt det store problemet. Som en annen bruker skrev - det er verre ting å eksprimentere med.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ei 15-åring som kun bruker litt maskara + noen ganger litt forsiktig foundation. Jeg ga henne et relativt dyrt sminkekurs hos hudpleieren min (som også er make-up-artist), og der lærte hun å legge lett (les:LETT) dagsminke. Datteren min er absolutt ikke interessert i disse tykke lagene med gud-vet-hva av alskens billigsminke, men både hun og jeg ser hvordan 90% av de andre jentene på ungdomsskolen sminker seg. Mye falske vipper, grusomt med contouring og lepper som ser ut som de skal figurere i voksenvideoer (dessverre). Ved forrige skoleforestilling kjente jeg ikke igjen engang halvparten av dem hun gikk med på barneskolen😬

Anonymkode: 0acd5...556

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å nei, ungdommens nå til dags... 

Anonymkode: 05bc4...736

• Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...