AnonymBruker Skrevet 20. mai #1 Skrevet 20. mai Datter har slitt siste 3-4 uker søvn, spising, blitt mindre pratsom og sier hun er mentalt sliten. Mobil, ipad og pc legges igjrn i stua ved leggetid 2130, så er ikke derfor. Hun sier hun opplever at hodet multitasker 24/7, og at hun ikke kan tillate seg å slappe av for da erhun lat i andres øyne. Hun er mindre motivert for å være på skolen enn noen gang. Hun trener 3dager i uka i en ballsport hun elsker-da kobler hun helt ut sier hun, eller når hun er samnen med ei veldig god venninne. Hun åpnet seg litt i går, gråt litt og fortalte litt mer. Hun sa også at hun trengte hjelp. Vi ble enig om å kontakte skolens sosialrådgiver, hun fikk msil og skal snskke mef vår datter på fredag, bådd om situasjonen og veien videre. Vi ønsker å støtte henne, vet ikke hvordan. Vi prøver å unngå valg om det ikke haster med svar, vi er tilstedet, men unngår å spørre mye. Tilbyr mat hun liker godt, en tekopp, lar henne få være på rommet, men sjekker jevnlig innom. Vi prøver å fokusere på positive tibg, og svarer etter bestd evne på spm hun måtte ha, og lytter når hun vil fortelle. Datter har dysleksi, men ikke så hardt rammet. Hun bruker hjelpemidler på skolen og hjemme. Hva mer ksn vi gjøre for å støtte henne? Anonymkode: 38ebf...214 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai #2 Skrevet 20. mai Fjern skjermen i ei uke, så tipper jeg det går bedre. Det er den som får hjernen til å spinne 24/7. Anonymkode: b9e22...8a0 1 2
RaggyReggie Skrevet 20. mai #3 Skrevet 20. mai Høyrest ut som om de gjer mykje bra allereie! Kanskje rådgjevaren kjem med nokre tips og råd, så eg ville avventa fram til det. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #4 Skrevet 20. mai Jeg synes det høres ut som dere gjør det ganske riktig og godt. Gi det tid. Det er ganske normalt for tenåringer å ha vanskelige perioder. Da er det viktig å støtte, lytte, prate og ta det litt i deres tempo. Ellers holde så mye som mulig på vanlige rutiner og positive aktiviteter. Anonymkode: a30f9...2bd
Snabeltann Skrevet 20. mai #5 Skrevet 20. mai Sjekk jern, b-vit og d-vit og fortsett å være tilgjengelig for henne. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai #6 Skrevet 20. mai Ville sjekket henne både fysisk og psykisk hos fastlege/psykolog. Kan hende det er vitaminmangel, kan hende det er adhd. Det blir synsing her inne. Anonymkode: c8f5e...e66 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai #7 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fjern skjermen i ei uke, så tipper jeg det går bedre. Det er den som får hjernen til å spinne 24/7. Anonymkode: b9e22...8a0 All komminikasjon fra lærere, alle innleveringer og all kommunikasjon med venner foregår på skjerm. Fjerner vi alt, blir det lite innleveringer og vennekontakt-gjør det saken bedre? Anonymkode: 38ebf...214 3
Memorangen Skrevet 21. mai #8 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fjern skjermen i ei uke, så tipper jeg det går bedre. Det er den som får hjernen til å spinne 24/7. Anonymkode: b9e22...8a0 Ikke ALT skyldes skjermen. 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #9 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): All komminikasjon fra lærere, alle innleveringer og all kommunikasjon med venner foregår på skjerm. Fjerner vi alt, blir det lite innleveringer og vennekontakt-gjør det saken bedre? Anonymkode: 38ebf...214 Utrolig tåpelig formulert, men jeg hadde tolket vedkommende sitt svar som "fjern all skjerm som kan fjernes, men skolearbeid skal hun selvfølgelig fortsatt levere figitalt om hun trenger det". Anonymkode: 53c37...583 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #11 Skrevet 21. mai Dra til fastlege også. Få sjekket alle nivåer av jern osv Anonymkode: e801b...15b
AnonymBruker Skrevet 21. mai #12 Skrevet 21. mai Sjekk alle nivåer av vitaminer, jern osv hos lege. Det får dere ordnet kjemperaskt på lab på legekontor. Hun trenger bare at en lege legger inn prøvene hun skal ta. Helt vanlig med lavt D-vitaminnivå på våren. Dette med multitasking, kom det helt plutselig? Disse unge blir veldig påvirket av influensere, og der er det jo et jag etter å få ADHD-diagnose. Jeg påstår ikke at datteren din gjør det, men slik påvirkning er sterkere enn vi skjønner. Anonymkode: 6f5fb...66c 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #13 Skrevet 21. mai Lær henne hage-arbeid. Som voksen har jeg erfart at det er noe av det eneste som hjelper meg å ikke tenke på jobb i min fritid. (Tøffe tider på jobb). Når jeg holder på med dette kan jeg fokusere bare på det. Det er så godt for hjernen! Anonymkode: 2079e...900 1
starken Skrevet 21. mai #14 Skrevet 21. mai Så flinke dere er! En tur til legen for å sjekke jern og d-vitamin kan være lurt. Jeg ville også tatt kontakt med kontaktlærer og forklart situasjonen. For mange elever så er det siste innspurt nå, med flere vurderinger som skal inn før karaktersetting. Kanskje kontaktlærer kan hjelpe til med noe tilrettelegging der? 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #15 Skrevet 21. mai Skjermen (ipad, pc og tlf) bør fjernes en, helst to, timer før leggetid. Om ikke fjernes så brukes minimalt, det blå lyset vekker hjernen... Bestill en legetime og få kontrollert lagrene i kroppen. Har hun fått mensen? Kanskje hun har jernmangel? Anonymkode: 9c3f1...2af
AnonymBruker Skrevet 21. mai #16 Skrevet 21. mai Stemmer i den som skrev at dere er flinke❤️ Datteren deres er heldig som har dere. Siden hun har dysleksi så jobber hun mest sannsynlig hardere enn andre på skolen. Og kanskje oppnår hun ikke de resultatene hun ønsker? Kanskje hun må lære seg at godt nok er tilstrekkelig. Arbeidslivet krever ikke perfeksjon, men «bare» godt nok. Med andre ord: ikke stille så høye krav til seg selv. Det er lov å ta det ned noen hakk og være fornøyd med det. Ville sjekket vitamin- og jernlagre som flere andre skriver. Anonymkode: f9ef4...84b
AnonymBruker Skrevet 21. mai #17 Skrevet 21. mai Veldig mye bra allerede. Har dere sett på Skjermtiden? Selv om den legges bort før leggetid, så hjelper ikke det stort om man har 7 timer skjermtid i løpet av dagen. Den evinnelige scrollingen gjør at hodet alltid er «på». Anonymkode: 14d3c...c08 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #18 Skrevet 21. mai Skjerm tid ligger mellom 2.5 og 4 timer for dagwn, så kan sikkert reduseres. Anonymkode: 38ebf...214
AnonymBruker Skrevet 21. mai #19 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Stemmer i den som skrev at dere er flinke❤️ Datteren deres er heldig som har dere. Siden hun har dysleksi så jobber hun mest sannsynlig hardere enn andre på skolen. Og kanskje oppnår hun ikke de resultatene hun ønsker? Kanskje hun må lære seg at godt nok er tilstrekkelig. Arbeidslivet krever ikke perfeksjon, men «bare» godt nok. Med andre ord: ikke stille så høye krav til seg selv. Det er lov å ta det ned noen hakk og være fornøyd med det. Ville sjekket vitamin- og jernlagre som flere andre skriver. Anonymkode: f9ef4...84b Hos fastlegen .å vi innom legen (altså fysisk time) før vi kan ta blod prøver. Policy er at prøver kun skal tas om legen vurderer det som nødvendig, og da må legen se pasienten først. Må legge til at hun føler seg mentalt sliten, ikke fysisk i kroppen. Drikker melk tilsatt d vit hver dag, og tar multivitaminer. Første steg er en samtale med sos.rådgiver på skolen, så får vi høre hva hun tenker er lurt å gjøre videre. Vi følger opp uansett Anonymkode: 38ebf...214
AnonymBruker Skrevet 21. mai #20 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (50 minutter siden): .Dette med multitasking, kom det helt plutselig? Disse unge blir veldig påvirket av influensere, og der er det jo et jag etter å få ADHD-diagnose. Jeg påstår ikke at datteren din gjør det, men slik påvirkning er sterkere enn vi skjønner. Anonymkode: 6f5fb...66c Joda, men mtp at hun har dysleksi gjør det jo også at sjansen for adhd faktisk er noe høyere. Det hun beskriver høres veldig typisk ut for hvordan adhd (eller spesifikt: adhd uoppmerksom type) utspiller seg hos jenter. Jeg mener man alltid bør ha en utredning for mye enn én for lite, for det er en omfattende prossess. Hvis hun kun er litt påvirket av sosiale medier, vil profesjonellle raskt luke ut og utelukke. Hvis det derimot skulle vise seg å være ADHD eller AuDHD så er det kritisk å vite, for å tidligst nulig implemnæentere verktøy som kan hjelpe henne gjennom i livet. Dess lengre man går udiagnosert, dess høyere risiko for negative konsekvenser for fremtiden. Anonymkode: 37475...2c7 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå