male32 Skrevet 20. mai #1 Skrevet 20. mai Jeg er uføretrygdet og kronisk syk. Prøver å få i meg mye grønnsaker, men har ikke råd å kjøpe til full pris med de ekstreme prisøkningene som har vært. Her er hvordan de forskjellige kjedene jeg har tilgjengelig gjør det: Kiwi: Fortsatt god 9 kr pr kg. Dette synes jeg er veldig bra, men er lite å finne her. Noen ganger har jeg gjort gode kjøp her, men ofte er det veldig dårlig om det ligger noe der. Coop og Rema: Priser ned 40%. Dette er alt for dårlig. Ofte har varene elendig kvalitet. Når de bare prises ned 40% blir det mye dyrere enn hos Kiwi hvor alt koster 9 kr/kg uansett førpris. Eurospar: Veldig bra før. Fant nedpriset grønnsaker og salatblandinger 80%. Mye av dette var brukbare varer. De har endret nå og priser det ned 50%. Varene som selges er ofte fulle av mugg og noe jeg ikke ville tatt om det var gratis engang. Skal man selge frukt & grønt med litt dårlig kvalitet nedpriset, må det være spiselig og ikke helseskadelig varer. Jeg mener det er heller ikke nok å gi kun 40-50% rabatt på slike varer. Alle butikkjeder burde gjort som KIwi og solgt det til 9 kr/kg eller billigere. 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #2 Skrevet 20. mai Jeg synes det virker å ha skjedd en holdningsendring hos kjedene? Før kunne man kjøpe en gul banan med litt brunt på seg, et eple med et lite hakk, eller en pose med poteter som gikk ut på dato samme dag, til -50 eller -70%. Nå ser jeg stadig vekk agurker som har gått over til flytende form, bringebær fulle av mugg overalt, bananer som er så brune at de har tiltrukket seg alt av fluer, eller tomater som er helt klyst, gjerne med mugg rundt seg. Har sett dette ved flere ulike butikker, på ulike steder i landet. Anonymkode: 0749e...3ed 7 1
mommyaka Skrevet 20. mai #3 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes det virker å ha skjedd en holdningsendring hos kjedene? Før kunne man kjøpe en gul banan med litt brunt på seg, et eple med et lite hakk, eller en pose med poteter som gikk ut på dato samme dag, til -50 eller -70%. Nå ser jeg stadig vekk agurker som har gått over til flytende form, bringebær fulle av mugg overalt, bananer som er så brune at de har tiltrukket seg alt av fluer, eller tomater som er helt klyst, gjerne med mugg rundt seg. Har sett dette ved flere ulike butikker, på ulike steder i landet. Anonymkode: 0749e...3ed Vet 🤢🤢 var på Kiwi idag for å se på grønnsaker..God etter...der var en paprika uten papir som var spise av fluer...4 Brokkoli som var brune..og noe svarte bananer... Dette burde ikke vært lov..dette er ikke mat for dyr engang 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #4 Skrevet 20. mai Kjøp heller frosne grønnsaker, rimligere enn ferske og ofte bedre kvalitet. Anonymkode: 51b66...71d 3 4
katties Skrevet 20. mai #5 Skrevet 20. mai (endret) Ja, helt forferdelig tilstand på mye av de grønnsakene - jeg mener mye av det allerede er i en tilstand der det burde vært kompostert, og ikke skulle ligget og spredd muggsporer og bananfluer i frukt- og grønt-avdelingen. Enig i at de thar skjedd en negativ holdningsendring i butikkene og de heller vil kaste enn å selge billig. Og i tillegg er det jo ikke billigere heller da, som f.eks.: 40% avslag på to avokadoer der den ene er ødelagt. Så du betaler nå MER per avokado enn om du hadde kjøpt to ferske, OG du må ta med butikken sitt søppel hjem??? Hvem i all verden bestemmer de prisene?! Moren min pleide å kjøpe mye snart utgåtte varer på Meny før, vet jeg. Kanskje det står bedre til der? Jeg har ikke personlig erfaring derfra da nærmeste Meny er lengre unna enn jeg vanligvis er villig til å dra. Endret 20. mai av katties 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #6 Skrevet 20. mai Hvorfor mener du grønnsakene er helseskadelige? Skjær bort det som er for dårlig. Mye kan uansett brukes i supper, stuinger, gryteretter og grønnsakmos. Anonymkode: 244ab...c5e
AnonymBruker Skrevet 20. mai #7 Skrevet 20. mai Grønnsaker er ikke helseskadelig. Bare fjern det som eventuelt er råttent, skyll resten, og så kan du kose deg. Anonymkode: 87167...280
AnonymBruker Skrevet 20. mai #8 Skrevet 20. mai Når de er fulle av mugg eller er tilnærmet flytende i formen kan du bli syk, jo. Da er de helseskadelig. Du kan ikke skjære bort mugg på en trygg måte når det gjelder myke matvarer da trådene går igjennom hele matvaren. Det er heller ikke "spiselig mugg" slik blåostmugg er. Anonymkode: 92fce...040 5 2
ThereGoesBob Skrevet 21. mai #9 Skrevet 21. mai Ta deg en tur på din lokale innvandrersjappe/Asiasjappe. De selger frukt og grønt til under markedsverdi. Penger å spare her !!! 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai #10 Skrevet 22. mai Jeg handler stort sett alt av grønnsaker og frukt hos Coop Obs. Synes mange av de andre butikkene (Eurospar, Kiwi etc.) har langt dårligere kvalitet på grønnsaker og frukt. Coop Obs har hyller der det ligger grønnsaker, (blant annet poser med ferdigkuttet) til en rimeligere pris. Jeg har ikke prøvd noe av det, men tenker at det sikkert er greit nok for de som skal bruke det samme dag. Anonymkode: 10edb...a79
AnonymBruker Skrevet 22. mai #11 Skrevet 22. mai Coop er ikke bedre enn de andre. Har jobbet for kjeden og har vært på lageret der de har f&g før de kjører det ut til butikkene. Tre ting tok med meg fra erfaringen: 1. Bær er håpløs hos COOP. 2. Måten bananer modnes på er faktisk ganske interessant. 3. Bama hadde (den gang) høyere kvalitet og bedre rutiner på f&g (men føler de også har blitt dårligere i senere år). Anonymkode: 92fce...040
male32 Skrevet 22. mai Forfatter #12 Skrevet 22. mai ThereGoesBob skrev (På 21.5.2026 den 14.20): Ta deg en tur på din lokale innvandrersjappe/Asiasjappe. De selger frukt og grønt til under markedsverdi. Penger å spare her !!! Her i byen er de like dyre som kjedebutikkene. Dårlig kvalitet på varene er det også. Da er faktisk bedre på kjedebutikkene. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #13 Skrevet 22. mai I mitt område er det 2 Mega butikker. De er de verste butikkene hva angår frukt å grønt, altså det som selges til full pris. Tror ikke jeg har vært i butikken der en eneste gang uten å finne råtne/mugne i disken. Blir like skuffet (og forbannet) hver jeg er innom. Her er faktisk Rema1000 og Extra best i klassen+ de ansatte er også mye hyggeligere. Mega pleide å ha godt utvalgt tidligere, de siste årene har de gått over til mer og mer EMV og de selges nå til samme eller høyere pris enn de kjente merkevarene som før pleide å være dyrest. Før var EMV ofte billigere, så har blitt lurt av det noen ganger. Ellers kjøper konsekvent grønnsaker i løs vekt der det er tilgjengelig, løk, poter, paprika, tomater osv, sparer noen kroner på det. Bruker også mye frosne grønnsaker. VI er bare 2 stykker, så rekker gjerne ikke å spise opp all ferskvare før det blir dårlig. Anonymkode: 22c6f...29e 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai #14 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 20.5.2026 den 21.22): Grønnsaker er ikke helseskadelig. Bare fjern det som eventuelt er råttent, skyll resten, og så kan du kose deg. Anonymkode: 87167...280 Man kan ikke skjære bort mugg på myke matvarer, bare harde. Det varierer hvor flinke butikkene er med å sortere og nedprise varer, tror det handler mer om den enkelte butikk enn hvilken kjede det er. Så jeg tenker du må prøve alle du har i nærheten for å finne ut hva som er best. Ellers anbefaler jeg frossent, billigere og bedre bevarte næringsstoffer. Har du eventuelt en hagelapp kan du jo prøve å dyrke? Jeg er selvforsynt på hvitløk f.eks., kjøpte 2 settehvitløk for mange år siden og har ikke måttet kjøpe etter det 😊 Anonymkode: 203b1...4dc
AnonymBruker Skrevet 27. mai #15 Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (På 20.5.2026 den 21.35): Når de er fulle av mugg eller er tilnærmet flytende i formen kan du bli syk, jo. Da er de helseskadelig. Du kan ikke skjære bort mugg på en trygg måte når det gjelder myke matvarer da trådene går igjennom hele matvaren. Det er heller ikke "spiselig mugg" slik blåostmugg er. Anonymkode: 92fce...040 Ja, er ofte melbiller der også Anonymkode: 6583c...e20
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå