Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En leder har en ansatt som åpent forteller at hen har en funksjonsnedsettelse, bør leder ta initiativ til en samtale for å avklare om det er behov for tilrettelegging?

Anonymkode: 68690...9da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt det som et hint om at det er bekymringer om jeg takler arbeidsoppgavene. Ikke ønske om å tilrettelegge.

Anonymkode: 5ea56...e41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

En leder har en ansatt som åpent forteller at hen har en funksjonsnedsettelse, bør leder ta initiativ til en samtale for å avklare om det er behov for tilrettelegging?

Nei. Det høres fordomsfullt ut. Behandle ansatt som alle andre ansatte, men si at døren står åpen for en prat dersom det skulle oppstå behov for litt tilrettelegging. 

Anonymkode: cf988...ee9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei. Jeg sier som ..e41. Jeg hadde fått helt noia for om lederen ikke syns jeg mestret jobben min. La arbeidstakeren styre dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høreapparat, som vel indikerer en funksjonsnedsettelse. Men jeg korrigerer den og trenger absolutt ikke tilrettelegging. Så nei, ikke ta initiativ til samtale, med mindre det er person som tydelig ikke kan snakke opp for seg selv eller ser ut til å slite i hverdagen.

Anonymkode: e52ca...9dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler det kommer litt an på hva det gjelder. 

Mange mennesker er ofte slike som forsøker å presse seg gjennom ting fordi de føler det er forventet av dem, selv om det stresser kroppen og hodet - og de kanskje ikke klarer levere så godt som ønsket. Disse ser ofte ikke før etterpå, ute av den stressende perioden, at de nok burde ha hatt tilrettelegging eller sykemelding, og dermed kunne presert bedre og blitt bedre frisk. 

Anonymkode: 654ab...67e

Skrevet

Det er omsorgsfullt av deg. Ikkje alle ønsker eller treng tilrettelegging. 

Du kan evt ta det opp i medarbeidersamtale, feks «du nemnde tidlegare at du har ein funksjonsnedsettelse. Du er ein viktig og dyktig medarbeider. Dersom du no eller seinare har behov for tilrettelegging, tar eg veldig gjerne ein samtale om det».

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det midlertidig funksjonsnedsettelse, eller permanent? 

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke tatt initativ til enesamtale, men heller tatt det opp i pleum på generellt nivå. På et fagmøte eller personalmøte. "Minner til sist om at dersom det er behov for samtale om arbeidsmiljø, tilrettelegging eller andre behov så er døren min alltid åpen". Da har man åpnet for samtale og alle som ønsker det, og har behov, kan ta kontakt. 

Anonymkode: b7ce2...d5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg føler det kommer litt an på hva det gjelder. 

Mange mennesker er ofte slike som forsøker å presse seg gjennom ting fordi de føler det er forventet av dem, selv om det stresser kroppen og hodet - og de kanskje ikke klarer levere så godt som ønsket. Disse ser ofte ikke før etterpå, ute av den stressende perioden, at de nok burde ha hatt tilrettelegging eller sykemelding, og dermed kunne presert bedre og blitt bedre frisk. 

Det er helt normalt å ikke prestere 100% i blant, funksjonsfriske eller ei. Ledere skal ikke drive med synsing eller sykeliggjøring. 

Anonymkode: cf988...ee9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke ta initiativ til et spesifikt møte. Leder kan mye heller ta med i en medarbeidersamtale. Der bør uansett tiltak for at den ansatte kan gjøre en bedre jobb/mestre jobben bedre nå og i framtiden være et tema.

Anonymkode: 9192c...8b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...